ŞEKERBANK Genel Müdürü Meriç Uluşahin, Marketing Türkiye Dergisi ile birlikte düzenledikleri "Üreten Anadolu Buluşmaları"nın ikinci durağı Malatya’da önce kentin mevduat kredi oranına değindi:
- Malatya’da bankalardaki toplam mevduat 1.9 milyar lira. Buna karşılık kullanılan kredi 3 milyar lirayı buluyor. Yani, kredinin mevduata oranı neredeyse iki katına yaklaşıyor. Marketing Türkiye’nin sahibi Günseli Özen Ocakoğlu’nun yönettiği oturumda araya girdim: - Bankacılık sektörünün Türkiye genelindeki kredi mevduat oranı ne düzeyde? - Birebir düzeyine gelmiş bulunuyor. Malatya’nın mevduata biraz daha yüklenmesi gerekiyor. Anlaşılan Malatyalı işadamları mevduatı daha çok kent dışında tutuyor. Sonra küçük ve orta boy işletmelere dönük yeni ürünlerinden birine dikkat çekti: - Markalaşmaya özel bir kredi başlattık. Faiz oranı yüzde 0.88 düzeyinde. Oturum sonrası Meriç Uluşahin’le bu krediyi konuştuk: - Markalaşma kredisini nasıl kullandırıyorsunuz? - Aslında çok yeni başladık. İlk anonsu bir anlamda Malatya’da yaptık. Müşterinin markalaşma projesi incelenecek. Ona göre kredi kullandırılacak. - Kredi yurtdışında tanıtımı mı, fuarlara katılımı mı içeriyor? - Markalaşma ile ilgili her adımı bir bütün olarak değerlendireceğiz. - Kredinin müşteri başına büyüklüğü ne kadar olacak? - 25 bin liradan 1 milyon liraya kadar uzanıyor. Müşterinin projesine göre miktar değişebilecek. Point of Purchase Advertising International (POPAI) Başkanı Volkan Keskinoğlu’nun sunumunu anımsattım: - Volkan Bey, Mikael Conpany’nin ortakları Şebnem Ağel ile Murat Elmas’ın Malatya kayısısını ‘Mish Mish’ (Malatya’da halk arasında kayısıya mişmiş de denir) şeklinde markalaştırma çalışmalarından söz etti. Bu sizin marka kredisi kapsamına girer mi? - Elbette giriyor. Zaten arkadaşlarımız hemen kendileriyle görüşmeye başlayacaklar. Uluşahin, kredinin faiz oranının düşüklüğüne vurgu yaptı: - Yüzde 0.88 oldukça uygun. Neredeyse konut ve tüketici kredileriyle faiz uygunluğu açısından yarışır durumda. Malatya’daki şubelerinin 1960 yılında açıldığıyla ilgili sözüne işaret ettim: - Sektörün önde gelen bankaları Malatya’da 3 şubeye çıktı. Siz yeni şube düşünüyor musunuz? - Bizim tek şube, diğerlerinin 3 şubesinin toplamıyla yarışabilecek iş hacmine sahip. Ancak, bizim de artık ikinci şubeyi açma zamanımız geldi sanırım. - Rakipleriniz hızla şube sayısını arıtırıyor. Sizin temponuz nasıl? - Geçen yılın ilk 9 ayı itibariyle 272 şubeye ulaşmıştık. Yıllık yeni şube açma tempomuz 15 dolayında. Çok hızlı hareket etmiyoruz. Uluşahin’le konuşurken İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi’nin paneldeki Türk hazır giyim markalarının dünyada mağazalaşma hızıyla ilgili sözlerine döndüm: - Hazır giyim markalarımızın yurtdışındaki mağaza sayısı 3 bine yaklaşıyor. Ekonomi Bakanlığı’nın yürüttüğü Turquality projesi kapsamındaki destekler, Türk markalarının dışa açılmasında önemli rol oynuyor. Şekerbank’ın "marka kredisi" küçük ölçekli kuruluşlara cesaret verecek gibi görünüyor...