Paylaş
Hidromek’in kurucusu Hasan Basri Bozkurt, hemen yanına İspanya’daki şirketinin Pazarlama Müdürü olan oğlu Ahmet Bozkurt, İhracat Bölge Müdürü Anıl Bingöl ve şirketin Pazarlama Müdürü Levent Karaağaç’ı da alıp, sorularımı yanıtladı.
Hasan Basrı Bozkurt, 1965 yılında Karayolları’na işçi olarak girmiş. Çalışırken, Karayolları bursuyla Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği bölümünü bitirmiş. Lisans üstü eğitim de yapıp, yeniden Karayolları’na, bu kez mühendis olarak dönmüş.
1974 yılında Kıbrıs’a gerçekleşen “Barış Harekatı” üzerine ABD’nin Türkiye’ye ambargo uygulaması, Hasan Basri Bozkurt için önemli bir dönüm noktası olmuş. ABD’nin ambargosu nedeniyle Karayolları’nın iş makineleri yedek parçasız kalmış. Ahmet Bozkurt da, o parçaları Karayolları’ndaki atölyelerde geliştirip, sorunun çözümüne önemli katkıda bulunmuş:
- Baktım bu işi yapıyorum, 1977’de Karayolları’ndan ayrılmaya karar verdim. 1978’de de Hidromek’i kurdum.
- Neden adı Hidromek?
- Hidrolik ve mekanikten geliyor...
Hidromek, başlangıçta traktörlere kepçe gibi aparatlar takarak işe girişmiş... 1980’li yılların sonuna doğru kendi iş makinesi modellerini geliştirmeye başlamış. Başta motor olmak üzere, bazı parçalarını ithal edip, yerlilik oranı yüzde 50’yi aşan modellerle pazardaki yerini almış.
Hasan Basri Bozkurt, oğlu Ahmet Bozkurt’u gösterdi:
- Ahmet şu anda İspanya’daki şirketimizi yönetiyor. İspanya’da kazıcı ve yükleyici iş makinelerinde pazar payımız yüzde 10 düzeyinde. İspanya’daki şirket üzerinden Portekiz ve Fransa’da da örgütleniyoruz.
- Genel olarak Avrupa pazarındaki yeriniz nedir?
- Bizim sınıfımızda yüzde 6 pazar payımız var.
2007 yılında Hidromek’in iş makinesi üretim adedi 2 bin 600’e çıkmış. 2008 yılı başında leasing (finansal kiralama) konusunda yüzde 1 olan KDV’nin önce yüzde 18’e çıkarılması, itirazlar üzerine yüzde 8’e oturtulması, onlara önemli darbe vurmuş:
- Global kriz başlamadan biz önce leasing krizi yaşadık.
- 2009 nasıl geçti?
- Üretim ve cirolar yüzde 50’den fazla geriledi.
- 2007 yılındaki cironuz neydi?
- 250 milyon dolardı...
- Ya ihracat?
- 50 dolayında ülkeye ihracat yapıyoruz... İhracatın cirodaki payı yüzde 55-65 arasında değişiyor...
1974’te Kıbrıs Barış Harekatı sırasında ABD ambargosuna Karayolları’nda “iş makinesi parçası geliştirerek direnen” mühendis, bugün 250 milyon dolar cirolu, 50 ülkeye ihracat yapan Hidromek’le dünya devlerine kafa tutuyor...
Hasan Basri Bozkurt’un başarısı, insana umut aşılıyor...
125 yan sanayi şirketi bize üretim yapıyor şimdi mal yetişmiyor
HASAN Basri Bozkurt, Hidromek’in 125 yan sanayi şirketinin ürünlerini kullandığını vurguladı:
- Kimi tümüyle bize çalışır, kiminden üretiminin yarısını alırız...
- Üretiminizde artış var mı? 2010 nasıl başladı?
- Aslında geçen yıl kasım-aralık aylarında yükseliş trendi başladı. Şu anda mal yetiştiremeyecek pozisyondayız.
Hidromek Pazarlama Müdürü Levent Karaağaç araya girdi:
- İstanbul Sanayi Odası’nın “Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu” listesinde 184’üncü sıraya kadar çıkmıştık. Kriz yüzünden 200’ün altına indik...
Turquality logosu taşıyor yabancı ortak düşünmüyor
HİDROMEK’in Türkiye’deki “Bechoeloader” sınıfındaki iş makinelerinde pazar payının yüzde 40-45 düzeyinde olduğunu ve liderlik koltuğunda oturduğunu öğrenince Hasan Basri Bozkurt’u yokladım:
- İç pazardaki konumunuz, ihracatta ulaştığınız nokta yabancı şirketlerin dikkatini çekmiş olmalı...
- Evet...
- Ortaklık ya da tümüyle satın alma teklifleri geliyor mu?
- Geliyor elbette...
- Ne düşünüyorsunuz?
- Biz yolumuzu çizmiş durumdayız... Yabancılarla ortaklık düşünmeyiz.
Hasan Basri Bozkurt, iş makinesi kabinindeki etiketi gösterdi:
- Biz ayrıca Turquality etiketi taşıyoruz. Bu konuda sektörümüzde tekiz.
- Memnun musunuz?
- Turquality programı kapsamında hem ihracat konusunda kendimizi geliştirmeye başladık, hem de desteğini görüyoruz.
Paylaş