Paylaş
- “Kahke”nin üçü, Antep’in içi...
Konukoğlu, bu deyimi Gazientepli işadamlarının şirketlerinin merkezini doğup büyüdükleri kentte tutmalarının arkasında yatan felsefeyi açıklamak için seçmişti:
- Gerekirse üç öğün “Kahke” (Gaziantep’e ve bölgeye özgü kurabiye) yer, yine memleketimizde iş yaparız.
Geçenlerde kentte Gaziantep Ticaret Odası’nda Yönetim Kurulu Başkanı Eyüp Bartık’ı dinlerken aklıma Konukoğlu’nun sözleri geldi. Bartık, kentin vizyon ve iddiasını ortaya koydu:
- Gaziantep, ekonomik büyüklük açısından Türkiye’nin 7’nci, ticaret hacmi açısından 6’ncı kenti. Hedefimiz 2020’de 4’üncü sıraya yükselmek.
Kentin üretim ve ihracattaki gücüne işaret etti:
- Türkiye’deki sanayi üretiminin yüzde 5’ini gerçekleştiriyoruz. Ülke ihracatındaki payımız yüzde 4.8. Geçen yıl bazı aylarda ihracatımız Ankara’yı geçti, 5’inci sırayı gördü.
Üretimde açık ara önde oldukları alanları örnekledi:
- Makine halısının yüzde 82’si, terlik-ayakkabının yüzde 68’i, poliproplen ipliğin yüzde 91’i Gaziantep’te üretiliyor. 57 firmamız Türkiye’nin “En Büyük 1000”i arasında.
Sonra şu karşılaştırmayı yaptı:
- Denizli, Kayseri ve Konya’nın toplamından daha çok ihracat yapıyoruz. Hedefte Kocaeli ve Bursa’yı geçmek var. Gaziantep’in ihracatı dünyanın 125 ülkesini geride bırakıyor.
Şu verilere dikkati çekti:
- BDDK verilerine göre Türkiye’nin en borçlu ve en az tasarruf yapan iliyiz. Kredi/mevduat oranımız yüzde 352, kredi/tasarruf mevduatı oranımız yüzde 660.
Verileri şöyle yorumladı:
- Bu, bizim yatırımcı yanımızı gösteriyor. Tasarruf değil, üretim yapıyoruz. Başkalarının tasarrufunu da kullanıyoruz.
İllerin kredi ligindeki durumuna değindi:
- Kredi tutarlarına göre Türkiye’nin ilk 10 kenti içinde Kocaeli, Adana, Konya ve Denizli’nin önündeyiz. Borç ödeme sicilimiz iyi. Gaziantep’te bankaların takipteki alacak oranı yüzde 2. Orada 70’inci sıradayız.
Kent ticaret, büyüme ve ihracatta öne çıkarken, sosyal hayatın gelişmediğinden yakındı:
- Sosyal hayat gelişmeyince, kentin önde gelen ailelerinin 3’üncü ve 4’üncü kuşağını burada tutmak zorlaşıyor. Çoğu yurt dışında eğitim gören gençler, kente dönmeye pek yanaşmıyor.
Gaziantep, Suriye ve Rusya riskini en çok yaşayan kentlerin başında gelirken, Eyüp Bartık yine de “sosyal hayat”a kafayı takmış durumda:
- Şehrin kanaat önderleri, zenginleri sosyal hayatın gelişmesine ön ayak olmalı. Bağ evlerinden çıkıp, şehirde hizmet sektörünün canlanmasını desteklemeli.
“Kahke’nin üçü, Antep’in içi” felsefesi, kenti Türkiye’de ilk 6’ya taşıdı...
Aynı felsefe, kenti 4’üncü sıraya yükseltmeye yeter mi?
UNESCO’nun Gaziantep mutfağını “Yaratıcı Şehirler Ağı”na almasının yükselişe katkısı olur mu?
Deri kadın ayakkabısı ihracatında rekor kırıyor
MİLANO’daki (İtalya) Ayakkabı Fuarı’nda Başkonsolosumuz Hami Aksoy’la birlikte gezerken, İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Başkanı Mustafa Şenocak ve Yardımcısı Hüseyin Çetin, bir standı işaret etti:
- Osman Amca’nın (Doğaner) standında hep uzun kuyruklar oluşur.
Inuovo markasıyla bilinen Lota Ayakkabı’nın standına girdik, Osman Doğaner, oğlunu gösterdi:
- Oğlum İsmet Mert Doğaner, ayakkabı sektöründe 4’üncü kuşağımız. Ben ona yardım ediyorum.
Şenocak, Lota’nın deri kadın ayakkabı ihracatındaki rekoruna değindi, Doğaner anlattı:
- 2013’te 8 milyon, 2014’te 15 milyon, 2015’te de 20 milyon Euro’luk ihracat yaptık.
75 ülkeye ihracatımız var.
Maalesef 18 ay vade yaygın
TÜRKİYE Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD)
Başkanı Hüseyin Çetin, Milano’daki sohbette perakendecilerden yakındı:
- Üreticiden 17-18 ay vadeyle ayakkabı alanlar var.
Ziylan Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ziylan, genellemeye karşı çıktı:
- O perakendecilerin oranı yüzde 30’u geçmez.
Çetin, yanıtladı:
- LC Waikiki’nin müstesna yeri var, “sıfır vade” ile çalışır. Flo
(Ziylan) ve Defacto gibiler baş tacı. Keşke perakendeciler hep onlar gibi olsa. Maalesef sektörün yüzde
80-85’i vadeyi 17-18 aya uzatıyor.
Paylaş