Paylaş
- Geçen yıl mayıs ayında buluştuğumuzda kamyon satışlarının seyrinin yüzde 4.5 büyümeyi işaret ettiğini söylemiştim. Ancak, hükümet geçen yılın ikinci yarısında felaket frene bastı. Karayolları müteahhitlerinin ödemelerini bile geciktirdi. Bu fren, büyümenin yüzde 3’ün altında kalması sonucunu getirdi.
Kamyon ve otobüs satışlarına bakıldığında 2012’nin iyi geçtiğini vurguladı:
- 2011’e bakıldığında satışlarda biraz düşüş var ama önceki yıl müthiş bir dönemdi. O rakamları yeniden yakalamak çok kolay olmayacak.
Ardından verileri sıraladı:
- 2011’de 12 ton ve üzeri kamyon satışları toplam 39 bin 490’a çıkmıştı. 2012’de 32 bin 500 adetlik satış gerçekleşti. Son 10 yıllık ortalama satışın 22 bin adet dolayında olduğu dikkate alındığında 2012 satışlarının düzeyinin sektörü memnun ettiği anlaşılır. Biz 2011’de 3 bin 580 kamyon satmıştık, 2012’de 2 bin 825 adete indi ama pazar payımızı koruduk.
- 2013’e dönük satış beklentiniz nedir?
- 12 ton ve üzeri kamyon satışları toplam 33 bini bulur. Biz de bu yıl 2 bin 800 dolayında kamyon satabiliriz.
Geçen yılki otobüs satışlarında belediyelerin yerel seçimin 2013’te olacağına dönük hazırlıklarının belirlediğini kaydetti:
- 2011’de toplam 2 bin 280 otobüs satılmıştı. 2012’de 2 bin 100’e indi. Bunun 1100 adedini şehiriçi otobüsleri oluşturdu. Biz 2011’de 451 otobüs satmıştık. 2012’de 331 adete indi. Bazı belediyelerin ihalelerinde yerli sermayeye ait daha düşük fiyatlı markalar öne çıktı.
- 2013’e dönük büyüme beklentiniz bedir?
- Henüz mart ayının başındayız. Kamyon satışları nabzı verecek noktada değil. Ancak, bu yıl hükümet büyüme hedefini yüzde 4 olarak belirledi. Ben yüzde 5’i bulacağını sanıyorum. Yine de tam oran vermek istemem. Nisan ve mayıs aylarını görmemiz gerekiyor.
- Siz Başbakanlık’a bir otobüs hediye etmiştiniz. Arkası geldi mi?
- Başbakanlık, ikincisi için sipariş verdi.
- O da hediye mi olacak?
- Hayır, bedelini ödeyecekler. Ayrıca, Sayın Başbakan bizim otobüsümüzden memnun kalınca AK Parti’ye de 3 adet satış yapma şansını yakalamıştık. CHP’de de bir otobüsümüz var.
Şehirlerarası otobüs temposunun giderek gerilemeye başladığına işaret etti:
- Anadolu’da çapraz uçak seferlerinin artışı, hızlı trenin adım adım devreye girmesi, şehirlerarası otobüs satış temposunu artık yavaşlatıyor.
Bu noktada piyasadaki otobüslerinin kırdığı bir rekoru paylaştı:
- Kamil Koç’ta hizmet veren 2008 model MAN Fortuna seyahat otobüsümüz motor kapağı açılmadan 2 milyon kilometre yol yaptı. Bir başka deyimle, dünyanın çevresinde 50 tura denk gelen yolu katetti.
Tuncay Bekiroğlu’nun anlattıklarına bakılırsa, Türkiye kamyonda önemli ve canlı pazar olma özelliğini sürdürüyor.
Mercedes ve MAN için otobüs üretim merkezi özelliği ise, ihracatın da desteğiyle yerini koruyor.
2012 cirosu 460 milyon Euro oldu
TUNCAY Bekiroğlu, 2012 yılı konsolide ciroya değindi:
- Türkiye’de biri üretim, diğeri ticaret olmak üzere iki şirketimiz var. Konsolide hasılatımız 460 milyon Euro oldu. Vergi öncesi kârımız da 21.5 milyon Euro düzeyinde gerçekleşti.
Başında bulunduğu MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret A.Ş.’nin sonuçlarını ayrıca paylaştı:
- 2011’de 372 milyon Euro satış hasılatımız vardı. 2012’de 298 milyon Euro’ya indi.
Volkswagen’in yatırımı varmış gibi sayılır mı
TUNCAY Bekiroğlu, MAN’ın yüzde 75’inin Volkswagen (VW) Grubu’na ait olduğunu vurguladı. Bunun üzerine hükümetin VW’ye Türk,ye’de yatırım yapması için bastırdığını anımsatıp, sorduk:
- MAN’ın Ankara’daki otobüs üretim merkezine, "VW’nin Türkiye’de yatırımı var" şeklinde bakmak mümkün mü?
- Fiili durum öyle sayılır.
- MAN’ın Türkiye’de ek veya yeni yatırım yapması söz konusu olur mu?
- Şimdilik yok. Çünkü, kapasite fazlası söz konusu.
Paylaş