Contemporary İstanbul 55 milyon dolara ulaştı, Türk çağdaş sanatına Seul ve Londra göründü
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
CONTEMPORARY İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli, Contemporary İstanbul’un bugün koleksiyonerlere, yarından itibaren de 27 Kasım’a kadar sanatseverlere kapılarını açacağını anlatırken 6 yıl önceye döndü:
- 4 yıl Galericiler Derneği ile birlikte Art İstanbul’u gerçekleştirmiştik. 6 yıl önce Contemporary İstanbul’u düzenlemeye başladık. O dönemde sergilenen eserlerin toplam değeri 7 milyon dolar düzeyindeydi. - Bu yıl kaç eser sergilenecek? - 526 sanatçının 3 bin 100 dolayında eseri sergilenecek. 20 ülkeden 86 galeri katılıyor. - Sergilenecek eserlerin toplam değeri ne kadar? - 50-55 milyon doları buluyor. 7 milyon dolardan bugünlere geldik. Önemli bir ilerleme kaydettik. Güreli, İstanbul Kongre Merkezi ve Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre Merkezi’nde gerçekleşecek Contemporary İstanbul’un bugünkü “özel gösterim”ine değindi: - Özel gösterime sadece koleksiyonerleri davet ettik. Sonrasında, yani 24-27 Kasım günlerinde yoğun ilgi beklediklerini vurguladı: - Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay açılış veya sonrasında Contemporary İstanbul’u mutlaka geziyor. Geçen yıl Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve eşi Hayrünnisa Gül’ün gezmesi bizim açımızdan çok önemliydi. İzleyenlerde her yıl artış oluyor. İlgiye bir örnek de galerilerden verdi: - Çok sayıda galeri başvurdu. Eleme yaptık, 70 kadar yabancı, 50 kadar da yerli galeriyi reddettik. Contemporary İstanbul Genel Koordinatörü Hasan Bülent Kahraman araya girdi: - Klasik resim sanatı açısından bakınca Türkiye, 100 yıl geriden gelir. Oysa çağdaş sanatta dünyada diğer ülkelerle aynı düzeydedir. Hatta dünyada yarışma gücü de var. Öyleyse çağdaş sanata yüklenmek, sahip çıkmak gerekiyor. Başta Birleşik Arap Emirlikler ve Katar olmak üzere Körfez ülkelerinin de çağdaş sanata ilgisinin arttığını belirtti: - Körfez’de en küçüğü 500 milyon dolara mal olan 20 kadar müze ve galeriler yapıldı veya yapılıyor. Contemporary İstanbul’a Körfez’den de epey ilgi var. Ali Güreli, Contemporary İstanbul’da yakalanan başarının arkasında İstanbul Bienali’nin de katkısı olduğunun altını çizdi: - Bienal, İstanbul’un sanat etkinlikleri açısından sesinin duyulmasında etkili oldu. Contemporary İstanbul da dünyada kendinden söz ettirir hale geldi. Bunu yabancı medyanın gösterdiği ilgiden anlayabiliyoruz. Ardından Türk çağdaş sanatını yurtdışında vitrine çıkarma planlarından söz etti: - 2012’de mayıs-haziran dönemine Seul’de, eylül-ekim döneminde de Londra’da Türk çağdaş sanatı eserlerinin sergileneceği birer etkinliğimiz olacak. 2013’te bu iki merkeze bir de Katar eklenecek. Güreli, yeri gelmişken sanata vergisel desteğin önemine dikkat çekti: - Şirketlere, işadamlarına sanata yaptıkları yatırımı kurumlar vergisinden düşebilme olanağı verilmesinde yarar var. Böyle bir adım, dolaylı olarak sanata destek anlamına gelir. Contemporary İstanbul, Akbank ve Zorlu Center’ın ana sponsorluğunda 24-27 Kasım günlerinde açık kalacak... 526 yerli ve yabancı sanatçının 3 bin 100 eserini görmek, izlemek, yatırım kararı vermek için önemli fırsat olacak...
Sanatta da eksen Doğu’ya doğru kayıyor
CONTEMPORARY İstanbul Genel Koordinatörü Hasan Bülent Kahraman, dünyada büyümenin ekseninin doğuya kaydığını anımsattı: - Aynı şeyi sanatta da görmek mümkün. Her ne kadar ABD sanata yatırım açısından önde olsa da, Çin hemen arkasından izliyor. Avrupa, Çin’in epey gerisinde kalıyor. ABD ve Avrupa ülkelerindeki ünlü galerilerin bu eğilimi yakından izlediğini vurguladı: - Körfez ülkelerinde, Uzakdoğu’da düzenlenen müzayedelerin sayısı da artıyor.
2023 hedefinde çağdaş sanatın da yeri olmalı
CONTEMPORARY İstanbul Genel Koordinatörü Hasan Bülent Kahraman, estetik yatırım bilincinin artmasının önemine değindi: - Türkiye’nin 2023’te dünyanın ilk 10 ekonomisi arasına girme hedefi var. Bu hedefin yanına estetik yatırımı da, yani çağdaş sanatı da koyması gerekir. Sakıp Sabancı’dan bir anı aktardı: - Sanırım 15 yıl önceydi. Rahmetli Sakıp Bey bir sohbetimizde, “Ağam, dünyada işadamları, şirketler bambaşka noktadalar. Görüşmelerimizde ilk yaptıkları iş, ellerindeki eserleri göstermek oluyor” demişti. Nitekim Emirgan’daki evinin müzeye dönüşmesinin ilk adımlarını da kendisi atmıştı. Sonra şirketlerin sanata yatırıma önem vermelerine kriz penceresinden yaklaştı: - Şirketler çeşitli yatırım kalemlerine kaynak ayırıyor. Sanat eserlerine de yatırım yapmalarında yarar var. Krizlerde sanat eserlerine yatırım yavaşlasa da fiyatlar pek düşmez. Ali Güreli, iş dünyasında yeni kuşağa dikkat çekti: - 3’üncü kuşak işadamlarının sanata daha çok önem vermeye başladığını görüyoruz. Hasan Bülent Kahraman, Anadolu’daki çabalarının altını çizdi: - Anadolu’daki işadamlarına sanata yatırım konusunda konferanslar veriyoruz.