Paylaş
Topçu, Karadeniz turizminin tartışıldığı bir toplantıya katılıp dönecekti. Uçak havalandıktan sonra yanına gidip THY’yle ilgili son gelişmeleri konuştum. Topçu, Rekabet Kurulu’nun “Rakipleri dışladın” türünden bir soruşturmayı gündemine almasına bozulmuştu:
- THY’nin hac-umre yolcularını Suudi Arabistan’a taşımada tekel olduğunu düşünenler var.
- Öyle sayılmaz mı?
- Hayır.
- Neden?
- Çünkü, iki devlet arasında anlaşma var. İki ülke karşılıklı uçuşları bayrak taşıyıcı kuruluşların gerçekleştirmesi konusunda anlaşma yapmış. Aksi bir tutum, anlaşmaya aykırı davranmak olur. Ayrıca, Suudi Arabistan başka şirket istemiyor.
- Gerçi slotu veren kurum siz değilsiniz ama Rekabet Kurulu galiba Atatürk Havalimanı çıkışlı uçuşlarda THY’nin slot hakimiyetine de takılmış durumda sanırım.
Topçu, bunun üzerine son dönemlerde girdikleri bir ihaleyi örnek gösterdi:
- Çek Hava Yolları, Londra Heathrow’daki bir slot hakkını satışa çıkardı. Bunun için ihale açtı. Biz de bu ihaleye girdik.
- Heathrow’da yeni slota ihtiyacınız mı var?
- Bazı planlarımız var. Bunun için ihaleye biz de girdik.
- Alabildiniz mi?
- 8 milyon sterline kadar çıktık ama alamadık.
Ardından bir noktanın altını çizdi:
- Havalimanında “Ana kullanıcı şirketler” vardır. Dünyanın her yerinde bu böyledir. Şimdi THY’nin geçmişten gelen bazı hakları var. Eğer kullanıyorsam, bu hakları neden elimden bırakayım?
Ben Kokpit yazarımız kadar konunun uzmanı değilim ama slot hakimiyeti gerçekten de THY’nin geçmişten gelen avantajı...
Dünyada parmak ısırtan bir yükseliş yakalamışken, onları elinden kaçırmak ister mi?
Ayrıca Suudi Arabistan’da olduğu gibi adı devletlerarası anlaşmalara girmişse, onlara uymaması mümkün mü?
Bunun çözümü anlaşmalara imza atan devlet yetkililerinin Türkiye’deki özel sektör havayolu şirketlerini de dikkate almasından geçiyor...
Euroleague’in isim hakkını çok uygun aldık, Türkiye için iyi tanıtım olacak
THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, İngiliz Manchester United, İspanyol Barcelona’ya sponsorluğun ardından Euroleague Basketball’un isim hakkını 5 yıl süreyle almalarından, sonraki 5 yıl için de opsiyon şansı verilmesinden oldukça memnun:
- Euroleague, ilk kez isim hakkını verdi. Çok da uygun koşullarda bu hakkı elde ettik.
- İsim nasıl olacak?
- Turkish Airlines Euroleague olacak. Bu müthiş bir adım. Türkiye’nin tanıtımına da önemli katkı yapacak.
Ardından golften örnek verdi:
- Bundan çok daha küçük bir bütçeyle golf sponsorluğumuz oldu. Dünyanın birçok noktasında THY’nin logosunun kullanıldığı haberler yapıldı. Hiç o kadar beklemiyordum. Şimdi Euroleague’de her maçta THY’nin adı geçecek.
- Reklam alanları konusunda haklarınız olacak mı?
- Her maçta 10 dakikalık reklam hakkımız var. Bunu karşılaşma içine dağıtacağız. Ayrıca maçın oynandığı salonun ortasında THY’nin amblemi yer alacak.
Turkish Airlines Euroleague...
Gerçekten önemli bir atak...
Havaalanından ulaşım sıkıntılı olursa turist gelir mi
KONUYA geçen çarşamba akşamı Yaşar Holding’in CEO’su Mehmet Aktaş dikkatimi çekti:
- İzmir Adnan Menderes Havalimanı’ndan Çeşme’ye Havaş’ın araçlarının yolcu taşıması engelleniyor.
- Kim engelliyor?
- İlçe yönetimi.
- Neden?
- Çeşme’deki taksici ve otobüscü esnafı korumak için. Ancak biz bunu doğru bulmuyoruz. Çünkü Çeşme’ye transferde ciddi sıkıntı yaşanıyor.
Ertesi gün Çeşme Life Dergisi’nde Ilıca Otel Genel Müdürü Yakup Demir’in yazısını gördüm. Başlığı şöyleydi:
- Bireysel çıkarlar, toplumsal çıkarların önüne geçerse...
Yakup Demir de aynı konuya parmak basmış, sadece Havaş araçlarının değil, Atlasjet’in ücretsiz servis araçlarının da ilçeye sokulmadığına dikkat çekmişti.
Demir’in şu cümleleri önemliydi:
- Ulaşım, medeniyetin bir parçasıdır. Ulaşımın olmadığı yerde hareket olmaz, ticaret olmaz, turizm ve turist hiç olmaz...
Başka söze gerek var mı?
Kargonun yüzde 55’i transitten oluşuyor
HAMDİ Topçu, THY’nin kargo taşımacılığında da iddialı noktaya geldiğinin altını çizdi
- Şu anda kargo taşımamızın yüzde 55’i transit. Yani bir başka ülkeden alıyoruz,
ötekine götürüyoruz.
- Kargo cironuz ne kadar?
- 300 milyon dolar...
Topçu, yolcu uçaklarındaki kargo kapasitesine de dikkat çekti:
- Kargo kapasitesi en az 30 ton olan uçaklara odaklandık. Kargo bulmak kolay... Uçağın içini dolduramadığımız an, geliri kargoyla dengelemeye bakıyoruz.
1 saati bulmayan gecikmeyi rötar saymamak gerek
HAMDİ Topçu’ya sıklıkla uçan herkesin son dönemlerde yaşadığı rötar sıkıntısını anımsattım:
- Perşembe gecesi İzmir’den İstanbul’a uçtum. 45 dakika resmi rötarı vardı. Uçağın içinde bekleme, İstanbul’a yaklaştığında 20 dakika havada tur atması derken epey zaman geçti.
- 1 saati bulmayan gecikmeleri rötar olarak kabul etmiyoruz.
- Ama yolcularınız çok sıkıntı yaşıyor.
- Tepki-lerinde haklılar. Ancak Atatürk Havali-manı’nın pist kapasitesi ortada...
Paylaş