Paylaş
- Teknoloji ürünleri pazarı ciro bazında geçen yıl yüzde 24.8 büyüdü. 2010’daki büyüme de yüzde 25’ti. İki yıl üst üste böyle bir büyüme dünyada yok.
- Adet bazında büyüme nasıldı?
- Geçen yılki adet bazında büyüme de yüzde 14’tü. Kısacası korkunç bir büyüme yaşıyoruz.
- Türkiye’nin toplam teknoloji ürünleri pazarı şu anda ne kadar?
- Toplam teknoloji ürünleri pazarı geçen yıl 21.3 milyar lirayı buldu. Bunun 4.2 milyar lirasını bizim gibi organize teknoloji marketleri oluşturdu.
Organize teknoloji marketlerinin büyümesinin biraz daha yüksek olduğunu vurguladı:
- Teknoloji pazarı geçen yıl yüzde 24.8 büyürken, organize teknoloji perakendesinde büyüme yüzde 31 oldu. Organize teknoloji marketleri her ne kadar biraz daha hızlı büyüse de, bayilik sistemi de gücünü koruyor ve büyüyor.
Esgin, yanındaki Darty Türkiye Ticaret Direktörü İlker Baydar’dan destek alıp bazı Avrupa ülkelerindeki teknoloji ürünleri pazarının büyümesinden örnekler verdi:
- Almanya yüzde 4.3 büyüdü. Fransa yüzde 3.1 küçüldü. İngiltere yüzde 2.6 geriledi. İtalya’da küçülme yüzde 8.6’yı, İspanya’da da yüzde 16.8’i buldu.
Türkiye’nin Avrupa ligindeki konumuna değindi:
- Veriler henüz kesinleşmedi ama büyük olasılıkla Türkiye, İtalya ve İspanya’yı geçip Avrupa’nın 6’ncı büyük teknoloji ürünleri pazarı konumuna yükseldi.
- Darty Türkiye ne kadar büyüdü?
- Biz yüzde 45 büyüdük.
- Kaç mağazaya ulaştınız?
- 5 yıl önce Türkiye’de faaliyete geçmiştik. 5 yılda 25 mağazaya ulaştık. 5 yıl önce söylediğimiz gibi her yıl 5 mağaza açtık. Bu yıldan itibaren mağaza açma hızımız biraz daha artacak. Yıllık yeni mağaza açma sayımızı 8’e yükselteceğiz. 5 yıl sonra en az 60 mağazaya ulaşmak istiyoruz.
Darty’nin bulunduğu ülkeler arasında Türkiye’nin durumuna değindi:
- Darty’nin bulunduğu ülkeler arasında 5’inci sıraya çıkıyoruz. 5 yılda, hiçbir şirket alımı yapmadan bu noktaya organik büyümeyle ulaştık. İspanya’daki Darty, rakiplerinden birini alıp hemen 100 mağazaya, İtalya ise 50 mağazaya aynı yöntemle ulaşmıştı.
- Sizin, “Bizden daha ucuzunu bulursanız farkını öder, üstüne bir paket de çikolata veririz” uygulamanız sürüyor mu?
Sürdüğünü belirtip bir örnek anlattı:
- Geçenlerde bir müşteriyle görüştüm. Play Station’u 50 lira daha ucuza bulmuş, gidip o marketten almış.
- Hangi market?
- Ümraniye’deki MediaMarkt.
Esgin, bunun üzerine müşterinin nerede oturduğunu sormuş, “Beylikdüzü” yanıtını almış:
- 50 lira daha ucuzunu almak için Beylikdüzü’nden kalkıp Ümraniye’ye mi gittiniz? Bunun için harcadığınız zamanı, verdiğiniz yol parasını hiç dikkate almadınız mı?
Müşterinin yanıtı şöyle olmuş:
- Benim için fiyatın düşüklüğü önemliydi.
Bu noktanın altını bir kez de kendisi çizdi:
- Müşterinin birinci önceliği fiyat...
50 lira daha ucuzunu almak için Beylikdüzü’nden Ümraniye’ye gitmek avantajı yakalamak anlamına gelir mi?
Akıllı cep telefonu satışı yüzde 50 arttı
DARTY Türkiye CEO’su Nedim Esgin, cep telefonu satışlarındaki artışa dikkat çekti:
- Cep telefonu satışlarımız geçen yıl adet bazında yüzde 17, değer bazında yüzde 34 arttı.
- Değer bazında artışın bir nedeni fiyatı biraz daha yüksek olana geçişi mi gösteriyor?
- Evet... Örneğin smart (akıllı) cep telefonu satışlarındaki artış yüzde 50’yi buldu.
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’ın 2011 ithalatının haritasını anlatırken verdiği cep telefonu örneği, Darty Türkiye’nin verileriyle de kendini bir kez daha gösteriyor.
Çağlayan, 2011’de değeri 1.7 milyar dolar olan 14 milyonu aşkın cep telefonu ithal edildiğini belirtip,
sormuştu:
- Vatanda-şımız ortalama 11 ayda bir cep telefonunu yeniliyor. Biz, 11 ayda bir cep telefonu yenileyecek kadar zengin miyiz?
240 milyar dolarlık ithalatın içinde 1.7 milyar dolarlık cep telefonu belki çok büyük gibi görünmeyebilir ama Çağlayan’ın açtığı tartışma haksız mı?
Ayda 20 kişiye ‘Aldığın ürünün fiyatı indi, farkını ödeyelim’ telefonu açıyor
NEDİM Esgin, Darty Türkiye’nin yeni uygulamasını aktardı:
- Her ay 20 müşterimize, “Bizden geçen ay aldığınız ürünün fiyatı düştü, farkını iade edeceğiz, lütfen mağazaya buyurun” telefonu açıyoruz.
- Fiyat değişimi konusunda ne kadarlık bir zaman dilimini dikkate alıyorsunuz?
- Bir aylık süreyi dikkate alıyoruz. Daha uzun süre geriye gitmiyoruz.
- Neden 20 kişi?
- Daha fazlası bize pahalıya patlar.
- Neden mağazaya çağırıyorsunuz? Parayı banka hesaplarına göndermek olmuyor mu?
- Zaten iademiz hediye çeki şeklinde oluyor. Müşterinin ayağı mağazalarımıza daha çok alışsın istiyoruz.
Semahat Arsel aradı müşteriye hediye çikolata Divan oldu
KOÇ Holding Yönetim Kurulu Üyesi Semahat Arsel, grubun dev şirketlerinden Arçelik’te genel müdürlük yapmış olan Darty Türkiye CEO’su Nedim Esgin’i bir süre önce aradı:
- Nedim Bey, müşterinize hediye ettiğiniz çikolatayı Divan’dan almadığınızı tespit ettim.
- Haklısınız Semahat Hanım.
- Neden Divan’dan almıyorsunuz?
- Fiyatı bize biraz yüksek geldi.
- Olmaz öyle şey. Ben şimdi arkadaşlarımla konuşacağım. Siz tekrar bağlantı kurun. Bu sefer anlaşırsınız.
Semahat Arsel araya girince fiyat Darty’nin beklediği düzeye indi. Böylece, Darty’nin, “Bizden aldığın ürünün daha ucuzunu bulursan fiyat farkını öder, üstüne bir kutu çikolata hediye ederiz” uygulamasındaki çikolata Divan’a dönüştü.
Paylaş