Paylaş
- Tiffany markası ve mağazalarını satın alıyoruz.
Abdullah Kiğılı (Kiğılı Giyim), Vahap Küçük (Tema Mağazacılık-LC Waikiki) ve Hüseyin Doğan’la (Ramsey) sohbet ederken Metin Ziyal’e döndüm:
- Satın alma işlemi ne zaman bitiyor?
- Sanırım birkaç güne kadar biter...
Hafta içinde Batik Örme Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Üyesi, Plastkart’ın Yönetim Kurulu Başkanı Namık Ziyal aradı:
- Merter’deki merkezimize bekliyoruz.
Batik Çarşı’da bulunan şirket merkezine girdiğimde konuyu Batik Örme Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Tarık Ziyal açtı:
- Başka konuklarımız da olacak. Onlar gelmeden anlatalım. Tiffany’yi satın alma işlemini tamamladık. Tiffany’nin sahibi görünen Marka Tekstil tümüyle bize geçti. Aslında 8 Mart 2012’de el sıkışıp, 12 Mart’ta da şirketin ve mağazaların yönetimini devralıp, işleri büyütmeye başlamıştık ama tüm işlemler bir-iki gün önce tamamlandı.
O günkü diğer konukları Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Enfeksiyon Hastalıkları Anabilim Dalı Başkanı Prof. Fehmi Tabak, işadamı Taylan Bilgel ve yeminli mali müşavir Hüseyin Karslıoğlu aramıza katılmadan önce Batik’in Tiffany’yi alışını detaylı konuştuk:
- Böyle bir satın alma planlarınız içinde var mıydı?
- Batik’te 110 mağazayla 110 milyon lira ciroya ulaştık. Büyüme planları yapıyorduk. Tiffany’yi çatısı altında bulunduran Markateks’in sahipleri Engin Tayfun ve Yalçın Başar’ın bazı görüşmeler yaptıklarını duyuyorduk. Ortak bir arkadaşımız bize görüşmeyi önerdi.
- Görüşmeler ne kadar sürdü?
- Engin Tayfun’la el sıkışmamız bir saat ya sürdü ya sürmedi...
- Nasıl bu kadar hızlı karar verebildiniz?
Namık Ziyal araya girdi:
- Aslında biz çok titiz davranır, hızlı karar almayız.
- Bu kez neden böyle oldu?
Tarık Ziyal yanıtladı:
- Görüşmek isteyince Engin Tayfun ofisimize geldi. Tiffany’nin sahibi Markateks’in durumunu tüm detaylarıyla aktardı. Ayrıca, “Şirketi devralıp içine girdikten sonra olumsuz bir sürprizle karşılaşırsanız bunları karşılamak üzere teminat mektubu vermeye hazırım” dedi. Bu söz, hızlı karar vermemizi sağladı.
- Tiffany’yi neden elden çıkarmak istemişler?
- Sanırım işlerinde biraz duraksama vardı. Engin Tayfun ve ortağı Modateks’te ihracata dönük üretimi başarıyla sürdürüyorlar. Tiffany’yi daha canlı hale getirecek bir gruba devretmeyi uygun görmüşler.
Bu noktada Engin Tayfun’dan bir anekdot aktardı:
- Engin Bey bizimle anlaştığını anlatınca eşi, “İnsan çocuğunu satar mı?” diye ağlamış. O da, “Merak etme, çocuğumuza iyi bakacaklar” diye teselli etmiş. Belki başka talipliler daha yüksek bedel teklif etmiş olabilir. Engin Bey’in en önemli isteği Tiffany markasının yaşaması, daha da gelişmesiydi. Bizim bunu yapacağımıza inandı.
- Tiffany’nin 2011 cirosu ne kadardı?
Batik Pazarlama Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı olan ve perakendeye bakan en küçük kardeşleri Cevdet Ziyal’den bilgileri aldı:
- Tiffany, 60 mağazayla 45 milyon liralık ciro yapıyordu. 20 tane de franchise mağazası var. Biz 1.5 ay önce devralınca hemen satışları yüzde 30 artırdık. Bu yıl için 110 milyon lira ciro hedefi koyduk.
- Personel sayısı nedir?
- Merkezde 92, mağazalarda 315 kişi çalışıyor.
32 yıllık Batik, sektörde örme ürünleriyle öne çıktı. Ziyal kardeşler 2005-2006’da üretimden tamamen çıkıp, kadın giyim markası olarak yola devam kararı aldı... Böylece 110 mağazalık Batik zinciri oluştu... Metin Ziyal, yeni mağaza yerlerinden örnekler aktarırken, “İki-üç haftada 120 mağazaya çıkarız” mesajı verdi...
Batik’in büyüme modeli bundan sonra Tiffany’ye de yansıyacak...
Sedat Onur kaçtı Tayfun icradan aldı
BATİK’in sahipleri Ziyal kardeşlerle sohbet sonrası biraz arşiv taraması yaptım, Tiffany’nin 1990’lı yıllardaki sıkıntılı günlerini anımsadım.
O yıllarda Tiffany&Tomato olan markanın kurucusu Sedat Onur, piyasaya olan 7 trilyon liralık (7 milyon lira) borcunu ödeyemez hale gelince yurtdışına kaçtı.
Modateks’te bu markaya gömlek üreten Engin Tayfun, stoğundaki ürünler ve tahsil edemediği alacağını düşünüp, Tiffany markasını icradan satın aldı. Markateks’i kurup, yeni bir yolculuğa çıktı...
Tiffany’nin 1998-1999’da çıktığı yeni yolculuğunda Genel Müdür olan Cem Megren önemli rol oynadı. Markanın logosu, ürün yelpazesi yeniden geliştirildi. Mağazaları rengarenk oldu...
Böylece Tiffany, 20’si franchise, 80 mağazaya ulaştı...
Tiffany Co.’ya karşı davayı kazanmışlar
BATİK Grubu’nun sahibi Ziyal kardeşler Tiffany’yi almaya karar verdiklerinde geçmişte yaşanan bir davanın ayrıntılarını da sormuş, sonuçtan emin olmuşlar.
Tarık Ziyal o davayı anımsattı:
- Dünyaca ünlü mücevher markası Tiffany Co., bir dönem, “Tiffany bize tescilli, kullanamazsınız” diye dava açmıştı..
- Davadan ne sonuç çıkmıştı?
- Tekstil ve hazır giyimde ellerinde tescil belgesi olmadığı anlaşılmış. Bu karar Yargıtay’da da onaylanmış. Dolayısıyla bizim karşımıza böyle bir sorun çıkmayacak.
Sevdiğimiz bir markaydı şimdi uçuşa geçireceğiz
TARIK Ziyal, Tiffany’nin gençlik yıllarından beri sevdikleri bir marka olduğunun altını çizdi:
- Arada tökezlediği dönemler olsa da Tiffany çok iyi bir marka. Yüzde 65 kadın, yüzde 35 erkek giyimine dönük. Bizde erkek giyimi yoktu.
- Batik’le Tiffany birbiriyle rekabet edecek mi?
- Konseptleri çok farklı. İki markayı da ayrı ayrı büyüteceğiz. Tiffany’de hemen kolları sıvadık, mağazaların dizaynını değiştireceğiz. Markayı toparlayıp uçuşa geçireceğiz.
Merkezi Serhatlı’ya taşıyor
NAMIK Ziyal ve Tarık Ziyal’e Tiffany’nin yönetim merkezini sordum:
- Şu anda Haramidere’de.
- Merter’e mi taşıyacaksınız?
- Hayır, Güneşli’de bizim Ziyal Plaza’nın yanındaki binayı satın almıştık 2 yıl önce. Oraya taşıyacağız.
- Serhatlı İş Merkezi mi?
- Evet... Batik’in merkezi de oraya taşınacak. Merter’deki binamız artık küçük geliyor.
- Serhatlı İş Merkezi’nin TEM bağlantı yoluna bakan tarafı Ayşe Arman’ın Batik ürünleriyle verdiği pozla giydirilmiş durumda. Demek ki iş merkezini aldıktan sonra bunu yapabildiniz.
Tarık Ziyal yanıtladı:
- Öyle oldu... O reklamın çok da faydasını gördük.
Kullandığımız ipliği bile biz geliştiriyoruz
BATİK’in üretimden çekildiği günleri yeniden açınca Namık Ziyal, konuya şöyle yaklaştı:
- Biz yıllarca üretim ve ihracat yaptık. Doğrudan üretimden çekilsek de olay tam öyle değil.
- Durum nedir?
- Bir kere ürünlerimizde kullanılan ipliğin geliştirilmesi noktasında bile yol haritasını biz çiziyoruz. Ayrıca burada tasarım ekibimiz var. Yani, bulunduğumuz binanın altında model geliştiren bir bölüm var.
- Sonra devreye fason üretim yapanlar giriyor değil mi?
- Öyle ama biz üretimin içinde sayılırız.
Oğlum Emir hemen Tiffany’ye geçti
TARIK Ziyal, çocuklarının da adım adım işlerin içine girdiğini vurguladı:
- Benim oğullarım Emre ve Emir, ABD’de eğitim gördü. Emir finans, Emre işletme okudu. Batik’te çalışıyorlardı.
Emir’in Tiffany’ye geçtiğini belirtti:
- Emir şimdi Batik’te edindiği deneyimi Tiffany’ye taşıyacak, orada işleri büyütmede rol oynayacak.
Paylaş