Paylaş
Kent, söze salondaki gazetecilerin çeşitliliği vurgusuyla girdi:
- Aralarında Çin, Rusya, Türkiye’nin de bulunduğu 26 ülkeden 100’den fazla ülkeden gelen gazetecilerle birarada olduğumuz için mutluyuz.
Ardından daha önce açıkladığı 2020 vizyonunda yer alan bazı önemli hedeflere dikkat çekti:
- Ciromuzu 2020’ye kadar ikiye katlayacağız. Yani, 125 yılda yaratılan büyüklüğün aynısını 10 yıla sığdıracağız. 2020’de ciromuz 200 milyar dolara yükselecek.
Sonra bu çok iddialı hedefe nasıl ulaşılacağının ipuçlarını verdi:
- Dünyada orta sınıf büyüyecek. 2010-2020 döneminde orta sınıfa 1 milyar kişi eklenecek. Yani, dünyada refah artacak. Bunun yanısıra şehirleşme gelişecek. Her 90-100 günde bir New York büyüklüğünde bir şehir ortaya çıkacak.
Bu gelişmenin adresini de verdi:
- Dünyada ekonomik güç yer değiştirecek. Refahın yüzde 60’ı gelişmekte olan ülkelerden kaynaklanacak. Bu ülkeler arasında Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin’in (BRIC) yanısıra Endonezya, Türkiye, Meksika, Şili ve Fas da yer alacak.
Bu noktada alkolsüz içecek pazarının büyüklüğünün altını çizdi:
- Alkolsüz hazır içecek pazarı 650 milyar dolar. 2020’de trilyon dolarlık olacak. Biz de işimizi Coca-Cola markasıyla büyüteceğiz.
Muhtar Kent, daha sonra 125’inci yıl ktlamaları nedeniyle Atlanta’da bulunan 26 ülkeden gazetecilerle kısa görüşmeler yaptı. Bizim ilk sorumuz 2020 hedefini açmak oldu:
- 2020’ye kadar 100 milyar doları 200 milyar dolara nasıl çıkaacaksınız? Çok iddialı bir hedef değil mi?
- Elbette çok iddialı. Ancak, biz kendimize çok güveniyoruz. 125 yıllık işi 10 yıla sığdırmak için çok çalışacağız.
- Türkiye, bu büyümede nasıl rol alacak?
- Türkiye’yi “dünyanın gelişmekte olan kaplanları” arasında görüyorum. Gelişmekte olan kaplanların tümü büyümemizin merkezinde yer alacak.
- 200 milyar dolarlık ciroya ulaşmak için ne kadar yatırım yapmayı planlıyorsunuz?
- Gelecek 5 yılda 25 milyar doları aşan yatırım yapacağız.
Biz Türkiye’nin Coca-Cola’nın büyümesine katkısının ayrıntısını öğrenmek isteyince, gelişmekte olan ülkeler yerine Avrupa’dan örnek seçti:
- Bana, “Belçika mı, yoksa Türkiye mi?” diye sorarsanız yanıtım elbette “Türkiye” olur. Türkiye’de refah yükseliyor, orta sınıf büyüyor. Diğer gelişmekte olan ülkeler gibi kentleşme de hızlanıyor. Belçika ise bize daha fazla büyüme kapısı açacak gibi görünmüyor.
Coca-Cola’nın marka değeri 2010 verilerine göre 84 milyar dolar düzeyinde bulunuyor.
Kent, birçok araştırmada hâlâ Coca-Cola’nın “marka değeri lideri” çıktığını sıklıkla vurguluyor.
Grubun yelpazesinde her birinin değeri 1 milyar doları aşan toplam 15 marka yer alıyor.
Coca-Cola’nın 2020’de 200 milyar dolarlık ciroya ulaşma hedefinin merkezinde rol alacak ülkeler arasında Türkiye’nin de sayılması, bize umut veriyor.
Biz ‘Türkiye önemli’ demekle yetinmedik gerekeni yaptık
THE Coca-Cola Company Başkan ve CEO’su Muhtar Kent’ten Türkiye’ye dönük daha güçlü mesaj almak için sordum:
- Sizin gibi birçok uluslararası grup, Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin’den oluşan BRIC ülkelerine Türkiye’yi de ekliyor. Kimi T-BRIC, kimi de BRIC-T tanımı yapıyor. Coca-Cola Türkiye’yi nerede görüyor.
- Biz tanımlamak yerine gerekeni yapıyoruz. Coca-Cola sistemi için dünyada 5 önemli merkez var. Bunlardan biri de Türkiye. 4 yıl önce aldığımız bir kararla İstanbul’u 92 ülkenin bağlı bulunduğu merkez haline getirdik. Bu ülkeler bir Türk yöneticiye (Ahmet Bozer) bağlı.
Türkiye’yi sadece ‘pazar’ değil ‘insan kaynağı’ merkezi görüyoruz
MUHTAR Kent, Türkiye’den Coca-Cola’nın merkezi başta olmak üzere 206 ülkeye yayılan sistem içinde yönetim kademelerine yükselenlere dikkat çekti:
- Türkiye, Coca-Cola için sadece bir pazar değil. Aynı zamanda insan kaynağı merkezi. Atlanta’da çok sayıda Türk arkadaşımız çeşitli yönetim kademelerinde çalışıyor.
- Ayrılanlar, Türkiye’ye dönenler de var...
- Olabilir... Giden arkadaşların yerine yenileri geliyor.
Türkiye’nin tanıtımına önemli katkılarım oluyor
MUHTAR Kent, söz Türk yöneticilerin dünyada giderek yükseldiğinden açılınca
örnek verdi:
- Western Union’ın başına da bir Türk geçti. Bu durum beni çok mutlu etti. Dünya devi şirketlerin en tepe noktasına yükselecek Türkler’in sayısı daha da artacak. Ben bu konuda bir kapı
açtığıma inanıyorum.
Ardından Türkiye’nin tanıtımına katkısına dikkat çekti:
- Dünyanın her gittiğim noktasında konuşmaların ya başında, ya sonunda en az bir kere Türkiye’nin adı geçiyor. Bunun ülkemiz için önemli bir tanıtım olduğunu düşünüyorum.
Alkollü içkiye fren konulmasına ‘Bizim işimiz büyür’ diye bakmam
POSTA Gazetesi yazarı Yazgülü Aldoğan, hükümetin alkollü içkilerle ilgili adımlarını anımsattı:
- Hükümet, alkollü içki tüketimini azaltma yolunda kararlar alıyor. Bu durumu bir fırsat olarak görüyor musunuz?
Muhtar Kent yanıtladı:
- Biz hiçbir şekilde bu duruma fırsat gözüyle bakmayız. Radarımıza hiçbir zaman böyle bir ayrıntıyı almayız. Ayrıca alkolsüz içecek tüketiminin artışı alkollü içeceklerin gelişmesiyle pek ilgili değildir.
Hemen Meksika örneğini verdi:
- Coca-Cola’nın bünyesindeki markaların dünyada kişi başına en çok tüketildiği ülke Meksika’dır. Meksika’da ürünlerimizin kişi başına tüketimi Türkiye’nin 4 katıdır. Bu ülkede alkol tüketimi de yüksektir.
Çalışan nüfus emeklileri besleyemezse denklem tutmaz
MUHTAR Kent, ABD’nin demografik yapıda bozulan dengeyi düzeltmek için adımlar attığına dikkat çekti:
- ABD’de nüfus artış hızı Meksika’yı geçti. Önümüzdeki 10 yılda ABD’nin nüfusunda 30 milyonluk artış olacak.
- Türkiye’de üniversite mezunu gençlerin yüzde 25’i işsiz. Böyle bir ortamda nüfus artışını savunmak doğru olur mu?
- Ben ABD’yi örnek verdim. Ancak şunu unutmayalım. Eğer çalışan nüfus emeklileri destekleyemez, besleyemez hale gelirse, o zaman denklem bozulur. Şu anda bazı önemli Avrupa ülkelerinde, bu yaşanıyor.
Kent’in bu yorumu, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın “3 çocuk” çağrısının arkasında yatan mantığı ortaya koyuyor...
10 yılda 5 milyon kadına ulaşacağız
MUHTAR Kent, önümüzdeki 10 yılda dünyada 5 milyon kadına mikro kredi ve benzeri katkılarla ulaşma planlarına değindi:
- Ayrıntılarını eylül ayında açıklayacağız. Ancak, örneğin Afrika’nın en sıkıntılı ülkelerinde kadınları günlerinin önemli bir bölümü temiz su taşımakla geçiyor. Oralarda temiz su sağlanmasına katkıda bulunursak, kadınlar o zamanı başka işlere ayırabilir. Belki kimileri su işine girer. Coca-Cola satış noktalarında rol alanlar olabilir.
- Yani, 5 milyon kadın girişimci mi olacak?
- Öyle büyük işler değil. Örneğin aralarından bazıları bizim küçük satıcılarımız olabilir. Önümüzdeki 10 yıl boyunca sivil toplum kuruluşlarının denetiminde bu işi yapacağız.
Paylaş