105 milyar dolarlık ‘yönetmelik’ için kol kola girdiler

TÜRKİYE Alışveriş Merkezleri ve Perakendecileri Federasyonu (TAMPF) Başkanı Zafer Kurşun, Maslak Orjin’deki ofisine girdiğimde masadaki iki dernek başkanını işaret etti:

Haberin Devamı

- TAMPF, ülkemizdeki perakende sektörünün 105 milyar dolarlık bölümünü temsil ediyor. Bugünlerde çok önemli bir işi başardık. Özellikle bir-iki maddesi konusunda çok tartıştığımız “Alışveriş Merkezleri Hakkında Yönetmelik Taslağı” üzerinde uzlaşmaya vardık. Şu anda Alp Önder Özpamukçu ile Kaya Demirer burada. Diğer arkadaşlar Cannes’de fuardalar.

Kategori Mağazacıları Derneği Başkanı Alp Önder Özpamukçu söz aldı:
- Bizim dernek 25 milyar dolarlık bir büyüklüğü temsil ediyor. Zafer Bey’in sözünü ettiği 23 maddelik yönetmelik taslağının en tartışmalı bölümü “ortak alan giderleri”nin paylaşımıydı. O konuda yıllardır bir güvensizlik söz konusuydu. TAMPF’da bir araya geldik ve işi çözdük.
Türkiye’deki perakende sektörünün büyüklüğünü anımsattı:
- Perakende, 300 milyar dolarlık cirosuyla ülkemizde 4’üncü büyük sektör. 100 milyar doları hâlâ kayıtdışı. 105 milyar dolarını da TAMPF temsil ediyor. Federasyon önderliğinde sağlanan uzlaşma büyük önem taşıyor.
Turizm Restoran Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer, Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü’nün yaklaşımını aktardı:
- Hulusi Belgü, AYD olarak “genel gider-ortak gider” konusunda yüzde 100 şeffaflıktan yana tavrını ortaya koydu. Böylece ortamı rahatlattı.
Şu noktanın altını çizdi:
- Aslında gelinen aşamadan tüm taraflar yüzde 100 mutlu değil. Bu da, doğru bir noktada uzlaştığımızı ortaya koyuyor.
Zafer Kurşun, uzlaşmanın altındaki temele dikkat çekti:
- Mantık ve hakkaniyeti kullandık. Hepimiz şunu biliyoruz. Perakende sektörü AVM’siz, AVM’ler de perakende sektörü olmadan büyüyemez.
Alp Önder Özpamukçu, “AVM’lerdeki genel gider-ortak gider” konusunda dünyadaki örnekleri de inceleyip, şu noktada buluştuklarını vurguladı:
- AVM’lerde “genel gider-ortak alan gideri” bağımsız denetimden geçen bütçelerde yer alacak. Bütçeler her 3 ayda bir AVM kiracılarıyla da paylaşılacak. Yıl sonunda da yine bağımsız denetim kuruluşlarının hazırladığı rapor kiracılarla da paylaşılacak. Önde gelen AVM’lerin şeffaf tutumları tüm sektöre yayılmış olacak.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın hazırladığı Alışveriş Merkezleri Hakkında Yönetmelik Taslağı için madde madde öneri hazırlamalarının gerekçesine işaret etti:
- Amacımız sektörün büyümesinin yolunu açmak ve kayıtdışını daha da azaltacak adımlar atılmasını sağlamak.
Kurşun, taslak üzerinde önce TAMPF çatısı altındaki derneklerin avukatlarının çalıştığının altını çizdi:
- Baktık avukatlarımız anlaşamıyor. Bunun üzerine başkan ve yönetim kurulu üyeleri olarak devreye girdik.
TAMPF yönetimi, üzerinde uzlaşılan taslak metnine dönük önerilerini Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na gönderdi.
Bakanlık bürokrasisi 105 milyar dolarlık sektörün üzerinde uzlaştığı tüm maddeleri dikkate alır mı?

 

Haberin Devamı


Fiş kesmeyen kiracıyı çıkardık

 

Haberin Devamı

TAMPF Başkanı Zafer Kurşun, alışveriş merkezlerinin kayıtdışılığı azaltmaya katkısına Doğuş Holding’le ortak oldukları İstinye Park’tan örnek verdi:
- Kira sözleşmelerimizin hemen hemen tamamı ciro üzerinden. Dolayısıyla kiracıların cirolarını yakından izliyoruz. İstinye Park’ta bir süre önce iki kiracımızın düzenli fiş kesmediğini saptadık. Önce kendilerini uyardık. Düzelme olmadığını görünce, “fiş kesmediği için tahliyesine” kararı aldırdık.

 

AVM sosyalleştiriyor

 

ZAFER Kurşun, Türkiye’deki alışveriş merkezi sayısının 350’yi geçtiğini belirtti:
- Bu, 10.4 milyon metrekarelik kiralanabilir alana denk geliyor. AVM’lere karşı çıkanlara buraların “sosyalleştirme” yanını anımsatmak istiyorum.

Yazarın Tüm Yazıları