Paylaş
- Erken rezervasyonda matematikle açıklanamayacak kadar artış var. Bu yıl ilk kampanyada yüzde 62 artış oldu.
Erken rezervasyon indirimlerinin yüzde 40’la başladığını vurguladı:
- Aralık ayında yüzde 40’la başlayan indirim oranı kademeli olarak yüzde 35, yüzde 30, yüzde 25 şeklinde aşağı iniyor. Kampanyanın ilk haftasında tatil rezervasyonunu yaptıran ile son hafta rezervasyon yaptıran arasında bire iki maliyet farkı olabiliyor.
- Erken rezervasyon sonrasında müşterinin tatil planı değişirse, hiç gidemeyecek konumdaysa parası iade ediliyor mu?
- Bizim gibi ilk 10’da yer alan tur operatörlerinin önemli bölümü erken rezervasyon sigortası yaptırıyor. Erken rezervasyon için ödenen bedelin yüzde 1’i düzeyinde sigorta bedeli alınıyor. Ayrıca biz operatörler olarak sigorta şirketine teminat veriyoruz. Sigorta sayesinde tatil gününe 72 saat kala da gerekçe belirtilmeden iptal istenebiliyor. Bu durumda para iade ediliyor.
2-3 farklı tarih için erken rezervasyon yaptıranların olduğunu kaydetti:
- Bu tarihlerden biri nasıl olsa tutar diye birkaç rezervasyon yaptıranları görüyoruz.
- İptal oranı nedir?
- Yüzde 15 dolayında ama bunun yarısı tarih değişikliğinden oluşuyor. Ayrıca en geç 72 saat kala iptal söz konusu olduğu için onların yerini rahatlıkla doldurabiliyoruz.
ETS’nin 2012’de 220 bin erken rezervasyon sayısına ulaştığını belirtti:
- Geçen yıl 600 bini aşkın kişinin tatil paketinde rol oynadık. Bu yıl 700 bini aşacağımızı düşünüyoruz. Bu yılki erken rezervasyon hedefimiz de 260 bin.
- Erken rezervasyonla ulaşılan ciro ne kadar?
- Biz bu yıl 300 milyon liraya ulaşabiliriz.
- Toplam erken rezervasyon cirosu ne kadara ulaşır?
- 1 milyar lirayı bulabilir.
Bu noktada sektörde yaşanan riskin üzerinde durdu:
- Şu anda acente ile tur operatörünü birbirinden ayıran bir yasamız yok. 6 bin acentenin tamamı isterse tur operatörü gibi davranabiliyor. Sektörümüz insanlardan 1 milyar lira para topluyor ama bunu denetleyen kimse yok. Yani, kötü niyetliler çıksa parayı toplayıp ortadan kaybolabilirler. Böyle bir risk var.
- Sigorta, müşteri açısından bu riski ortadan kaldırmaya yetmiyor mu?
- Sigortayı sadece büyük tur operatörleri yaptırıyor. İşi sadece sigortaya bırakmamak, bankacılık sektöründeki BDDK benzeri yapıyla düzenleme ve denetlemeyi yapmak gerekir.
Böyle bir yapının yeni Turizm Yasası ile sağlanabileceğinin altını çizdi:
- Yasanın bu yıl çıkarılması planlanıyor. Yasanın tur opetatörlüğü ile acenteleri ayırmasını bekliyoruz. Denetim sistemi de yasayla birlikte oturtulabilir.
- Topladığınız parayı otellere hemen aktarmıyor musunuz?
- Bizim gibi ciddi kuruluşlar aktarıyor. Kredi kartına 12 ay taksit de yapılıyor. Kart blokajı her ay çözüldükçe parayı otellere aktarırız. Oteller bu işi ön finansman gördüğü için kabul ediyor. Ancak, arada kötü niyetliler çıkarsa para uçup gidebilir.
Mehmet Ersoy, sektöründe güvensizlik yaratacak olaylar yaşanmasın diye titizleniyor.
1 milyar liralık işin denetimsiz kalması doğru mu?
Diyarbakır’dan ikinci acente talebini aldık
ETSTUR Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ersoy, Anadolu’da tatil alışkanlığının giderek yaygınlaştığını vurguladı:
- Turlarımızın yüzde 85’inin başlangıç noktası İstanbul olurdu. Şimdi bu oran yüzde 65’e indi. Tatil alışkanlığı Anadolu’ya yayıldı. Oranın yüzde 50-50 dengesine oturmasını bekliyoruz.
Bu dönüşüme bir başka örnek verdi:
- Diyarbakır’da bizimle çalışan bir acente var. İkinci acentenin açılması için talepler alıyoruz.
Otelpuan 3 bin 380 tesise not veriyor
MEHMET Ersoy, 2008’de kurdukları otelpuan.com’a dikkat çekti:
- 5 yılda 3 bin 380 tesisle ilgili 300 bin görüşün yer aldığı bir veri tabanına ulaştık. Artık tatilci gideceği tesisi daha önce konaklayanların yorumlarını okuyarak belirliyor.
- Oteller bunu yapmanıza karşı çıkmadı mı?
- Başlangıçta itirazlar oldu. Ancak, bu yöntem hem operatörleri, hem de otelleri disipline ediyor. Eksiklerin giderilmesini sağlıyor. Hakaret, küfür dışında her eleştiriyi yayınlıyoruz.
- 5 yıl öncesine göre neler değişti?
- Temizlikten yiyecek içeceğe kadar birçok standartta değişiklik oldu. Burada önemli yan müşterinin ödediği paranın karşılığını aldığını hissetmesi. Otelpuan da bunu ortaya koyuyor. Verdiğimiz ödüllerde de, “En büyük ödül, en iyi otel”i işaret etmiyor. Müşteriyi en çok tatmin edeni gösteriyor.
Paylaş