Paylaş
Dayatmaların internet kullanıcılarına ‘sökmediğini’ hep birlikte gördüğümüz bir haftaydı. Birken üç oldu, hepimiz WhatsApp’ın yanına Signal ve Telegram ikonlarını ekledik. WhatsApp’taki muhabbetler tabii ki halen sürüyor. Malum, 8 Şubat’a kadar mühleti var. O gün geldiğinde WhatsApp dediğini yapar ve hesapları silerse tam kavimler göçü gerçekleşir. Geri adım atarsa ‘yeni normali’ hep birlikte deneyimleyeceğiz.
“Mesele Güvenlik Meselesi Değil, Güvensizlik ve Dayatma Meselesidir” diyor, İstinye Üniversitesi’nin ‘WhatsApp ve Ötesi’ adlı güncel panelinden bir satır başlığı... Geçen hafta vurguladığım konuyu özetliyor. Gerçekten bu bilinci hep birlikte sahipleniyorsak, WhatsApp’tan Telegram’a taşınmanın ötesini görmemiz faydalı olur.
Kedi-fare oyunu
Ücretsiz internet, reklam demektir. İnternetin artık televizyondan farkı kalmadı. Ücretsiz izleyeyim diyen antenle yetiniyor. Kaliteli ve kesintisiz yayınlar isteyen üyelikler satın alıyor. Gelgelelim internet reklamları, mahremimize girip bilgi toplamaya başladığı anda işin rengi değişiyor. Reklamlardan kurtulmak için adil bir çözüm; ücretli üyelikler. YouTube’a veya Spotify’a premium üye olunca yaşam kalitesinin yükseldiği malum... Mahremiyet söz konusu olduğundaysa çözüm ‘sathı müdafaa’. Yani yalnızca kıyıları değil, topyekûn savunma...
İnternette tıkladığımız reklamlar ve çerezler bizi takip ederken, gizli kodlar sayfa içindeki hareketlerimizi bile gözetliyor. Örneğin bir satış sayfasında fareyi dışarıya doğru sürüklerseniz, karşınıza hemen bir indirim seçeneği gelebilir. Sayfayı aşağı kaydırma hızınız ürüne ilginizi gösterirken, satın alma butonu üzerinde oyalanırsanız kararsız olduğunuz anlaşılır... Sayfada uzun vakit geçirip ‘satın al’a basmaz veya bastıktan sonra çıkmak isterseniz, fiyatın fazla geldiğini anlayan algoritma size cazip bir indirim sunabilir!
Mahremiyeti içine alan ‘siber güvenlik’ derin bir konu. Gündemimizde olduğu için öncelikle reklamlardan ‘arınmayı’ kolaylaştıracak öneriler paylaşıyorum. Bu yazılımlar sayesinde istemediğiniz reklamları kapatabilir, zararlı sitelerden korunabilir ve takip edilme oranınızı azaltabilirsiniz.
Not: Faydalı bulduğunuz pek çok sitenin reklamlarla geçindiğini unutmayın.
CyberSec
VPN konusunda en güvenilir servislerden NordVPN üyeliğiyle gelen CyberSec, internette istenmeyen reklamları kaldırmanın yanı sıra zararlı sitelere karşı da önemli bir güvenlik duvarı oluşturuyor. YouTube videolarının içindeki reklamlara kadar etkili olabilen CyberSec, Windows, Android ve iOS cihazlarda kullanılabiliyor. Üyelik ücretleri aylık 3.70 dolardan başlıyor. nordvpn.com
AdBlock
10’uncu yılını aşan AdBlock, ücretsiz bir tarayıcı uzantısı. Türünün en iyi örneklerinden biri diyebiliriz. Pop-up, banner ve video reklamlarını engelliyor. Dilerseniz tüm reklamları kapatabilir veya tercih ettiklerinizi açık bırakabilirsiniz. Başarılı ürünü onurlandırmak için siz de bir miktar bağış yapabilir, AdBlock’a destek olabilirsiniz. getadblock.com
CyberGhost & AdLock
CyberGhost, kolay arayüzüyle tercih ediliyor. VPN üyeliğiyle geliyor ve reklamlar, takip ve zararlı sayfalara etkili koruma sağlıyor. Masaüstü ve mobilde çalışıyor cyberghostvpn.com. AdLock ise reklam engellemeye odaklı bir uzantı. Sayfaların daha hızlı yüklenmesini sağlıyor ve pil ömrünü uzatıyor. Zararlı bağlantı ve sayfalardan koruyor. adlock.com Aylık 0.80 dolar. cyberghostvpn.com
İNTERNETİN MUCİDİ TİM BERNERS-LEE: MAHREMİYET ÖNEMLİ
Sör Tim Berners-Lee, 1989’da CERN’deki ofisinde bizim bildiğimiz interneti icat eden isim. İnternet başta yalnızca bilimsel dokümanların link’lerle bağlanmasını sağlıyordu. CERN’ün halka açmasıyla World Wide Web (dünya çapında ağ) haline geldi. ‘www’yu yaratan Tim Berners-Lee, internetin 25’inci yılında (2014) Wired dergisine yazdığı makalede bugünlerin geleceğini öngörmüş ve internetin tehdit altında olduğunu anlatmıştı. Mahremiyet ve ifade özgürlüğü kısıtlanabilirdi... Berners-Lee, internet merkezi yapıda olmadığı halde bazı popüler ve başarılı servislerin tekelleşmeye başladığını anlatıyordu: Arama, sosyal ağlar ve e-posta. Ona göre sansür, ifade özgürlüğünü kısıtlarken bugün tadımızı kaçıran reklamlar ve kişisel bilgilerin toplanması daha sinsi bir tehdit oluşturuyordu. Dolayısıyla ifade özgürlüğünün korunamadığı bir ortamda mahremiyetin korunması daha da önemliydi.
“Web’in geleceği sıradan insanların bu sıradışı kaynağın sorumluluğunu almalarına ve onu manipüle etmek isteyenleri zorlamalarına bağlı” diyen Tim Berners-Lee, insanlığın kontrolü geri alabileceğine inanıyor ve yeni bir yöntem geliştiriyor. Şimdiki modelde Facebook, Google gibi şirketlere ve uygulamalara kişisel bilgilerimize erişim, saklama ve kullanma izni veriyoruz. Berners-Lee’nin geliştirdiği ‘Solid’ adlı protokolse bir kişisel bilgi kasası. Bilgilere ihtiyaç duyan üçüncü partiler güvenli bir bağlantıyla kasaya erişecek ancak bilgileri saklayamayacaklar. Herkes kendi bilgisini kendisi koruyacak. Böylece kontrol büyük şirketlerde değil, bireylerin kendisinde olacak.
Paylaş