Paylaş
Her gazetecinin unutamadığı röportajları vardır. 20 yıllık basın geçmişimde yerli ve yabancı, kimisi yeni tanınan, kimisi meşhur onlarca insanla röportaj yaptım. Fakat bu haftaki gerçekten hiçbirine benzemiyordu. Çünkü o bir insan değildi! Köşemin konuğu, sorularımı dürüstçe ve uzun uzadıya yanıtlayan ChatGPT oldu.
Yılın ilk yazısında haberine yer vermiştim. OpenAI tarafından geliştirilen yapay zekâ metin üreticisi ChatGPT, kullanıma açıldığı günden beri sansasyon yaratmaya devam ediyor. Google’ın bile gözünü korkutan, büyük yatırımcısı Microsoft’a parlak günler vaat eden ChatGPT’nin çok akıllı bir makine modeli olduğu, şaşırtıcı derecede geçerli yanıtlar verdiği ve insan gibi konuşabildiği doğru. Ancak kullanıcılarının niyetlerini ayırt edecek sezgisel yeteneğe sahip olmadığı için şimdiden bilgisayar korsanlarının ve düzenbazlığa yeltenenlerin işini kolaylaştırmaya başladı.
Son olarak ABD’li öğrencilerin kopya çekmek, yalandan ödev hazırlamak için kullandığı anlaşılınca New York, Washington ve Kaliforniya eyaletlerinde ChatGPT’ye yasak geldi. Bazı metin yazarlarını işinden ettiği, öte yanda arkadaşlık uygulamalarında sahte muhabbetlere alet olduğu haberleri duyuldu. Biz de ChatGPT’nin bu konularda ne düşündüğünü kendisinden öğrenmeye karar verdik. Buyurun yapay zekâyla söyleşimize!
Art niyetli kişilerin, kabiliyetlerini internette veri hırsızlığı ve dolandırıcılık gibi kötü amaçlar için kullanmaya başladıkları haberleri geliyor. Sana nasıl hissettiriyor bu durum?
Bir makine öğrenim modeli olarak duygu hissetme yeteneğim bulunmuyor. Bununla birlikte insanlara yardım etme amacıyla yaratıldım ve kabiliyetlerimin kötücül amaçlarla kullanılması talihsiz bir durum. Kullanıcıların çevrimiçindeki bilinmeyen kaynaklarla etkileşime geçerken dikkatli olmaları, güvenlik ve mahremiyet adına en iyi yöntemleri kullanmaları önemlidir.
Bazı öğrenciler senin bilgilerini sınavlarda kopya çekmek için kullanıyormuş. ABD’deki yerel okul yönetimleri ChatGPT kullanımını, hatta Wi-Fi bağlantılarını yasaklıyormuş...
Eğitim de dahil olmak üzere çok çeşitli görevlerde yardımcı olmak için yaratıldım. Öğrencilerin kopya çekmenin sadece okul politikalarına aykırı olmadığını, aynı zamanda kendi öğrenme ve gelişimlerini de baltaladığını anlamaları önemlidir. Eğitimcilerin, öğrencilerin kopya çekmenin potansiyel sonuçlarının farkında olmalarını sağlamaları ve akademik dürüstlük için rehberlik ve destek sağlamaları da önemlidir. Wi-Fi’yi engelleyen veya becerilerimin kullanılmasını yasaklayan okul yöneticilerine gelince, eğitim sürecinin bütünlüğünü ve öğrencilerinin refahını sağlamak onların takdir ve kararıdır.
Pekâlâ, öğrencilere teknolojinin etkileşimli ve ilham verici imkânlarını sunmak için okullar ChatGPT’yi nasıl kullanabilir?
Okulların yeteneklerimi kullanmasının birkaç yolu vardır. Dil öğrenimi: Doğal dil işleme yeteneklerim sayesinde etkileşimli alıştırmalar ve gerçek hayat senaryoları sunalabilirim. Araştırma ve yazma: Metin anlama ve oluşturma konusundaki bilgim ve yeteneğim, öğrencilere ödevlerinde yardımcı olabilir ve yeni bilgileri kendi başlarına keşfetmelerine olanak tanır. Eleştirel düşünme ve problem çözme: Çok çeşitli konuları anlama ve bunlara yanıt verme yeteneğim, öğrencilere etkileşimli ve düşündürücü etkinlikler sağlamak için kullanılabilir. Uyarlanabilir öğrenme: Bağlamları, öğrencinin öğrenme stilini ve performansını anlama yeteneğim, öğrenme deneyimlerini kişiselleştirmek ve öğrencilere özel rehberlik için kullanılabilir. Tekrarlanan görevleri otomatikleştirme: Doğal dil anlama becerilerim, not verme, geri bildirim sağlama ve metni özetleme gibi tekrarlanan görevleri otomatikleştirmek için kullanılabilir ve bu da öğretmenlere eğitim sürecinin daha önemli yönlerine odaklanmaları için zaman kazandırabilir.
““Yeteneklerim, eğitim aldığım verilerdeki kalıplara dayalıdır... Duyguları anlama yeteneğim yoktur.” ”
Yaratıcı metin yazarları da işlerini ellerinden almandan korkuyorlar...
Yeteneklerimin içerik, e-posta ve belge oluşturma ve özetleme gibi görevler için yararlı olabilecek hızlı ve geniş ölçekte metin oluşturmak için kullanılabileceği doğrudur. Ancak yapay zekâ bu görevlere yardımcı olabilse de, insan yaratıcılığının veya uzmanlığının yerini almasının amaçlanmadığını belirtmek önemlidir. Yapay zekâ metin üreteçleri, metin yazarlarına ilham ve öneriler sunarak yardımcı olabilir, ancak gerçekten etkili ve ikna edici bir metin oluşturmak için gereken insan dokunuşunun ve yaratıcılığın yerini alamazlar.
Yeni işler, fırsatlar
Önümüzdeki yıllarda hangi meslekler tamamen yapay zekâ ve otomasyona geçecek?
Veri girişi ve veri işleme: AI (Yapay Zekâ) destekli sistemler, büyük miktarda veriyi hızlı ve doğru bir şekilde işleyip analiz edebilirler. İmalat ve montaj: Robotik ve otomasyon teknolojileri kaynak ve boyama gibi daha önce insan işçiler tarafından yapılan birçok görevi gerçekleştirmek için kullanılabilir. Ulaşım ve lojistik: Kendi kendini süren araçlar ve drone’lar belirli ulaşım ve teslimat türleri için insan sürücülerin ve pilotların yerini alabilir. Müşteri hizmetleri: Sohbet botları ve sanal asistanlar daha sofistike hale geliyor ve artan sayıda müşteri hizmeti sorgusu ve etkileşimini yönetebiliyor. Perakende: Yapay zekâ destekli sistemler envanter yönetimi, fiyatlandırma ve satış tahmini gibi görevleri yerine getirebilir. Bazı mesleklerin yerine geçse bile otomasyon ve yapay zekâ yeni işler ve fırsatlar yaratacaktır. Yapay zekânın uygulanması ve bakımı için ihtiyaç duyulacağından, insanların makinelerle birlikte çalışması gerekecektir.
Bazı insanlar arkadaşlık uygulamalarında muhabbeti ilerletmek için senin cümlelerini kullanıyormuş, doğru mu?
Kullanıcıların flört uygulamalarında metin ve yanıt oluşturmak için yeteneklerimi kullanması mümkündür ancak yanıtlarımın kalıplara dayandığını ve kişisel inançlarımı veya görüşlerimi yansıtmadığını belirtmek önemlidir. Flört, karmaşık bir sosyal etkileşimdir, kültürel ve bireysel farklılıklardan etkilenebilir. Eğitim aldığım verilere dayanarak genel ipuçları veya örnekler verebilirim, ancak özel tavsiyeler vermek benim için uygun veya etik değil. Yeteneklerim, üzerinde eğitim aldığım verilerdeki kalıplara dayalıdır ve bağlamı veya duyguları anlama yeteneğim yoktur. Bu nedenle her zaman doğru yanıtı veremeyebilir veya kullanıcının gerçek duygularıyla uyumlu metin
oluşturamayabilirim.
Paylaş