Paylaş
Şükran günü haftasının giderek çok önemli bir özelliği var son yıllarda; o hafta yapılan perakende satışların ne olduğu, nasıl yapıldığı, hangi eğilimleri belirginleştirdiğine bakılıyor. Perşembe Şükran Günü, ‘Kara Cuma’ ve ‘Siber Pazartesi’den oluşan üç gündeki satışlar kabaca 50 milyar dolar civarında; ABD’deki yıllık perakende satışların 8’de birini oluşturuyor.
İlk iki günde yapılan satışlar, giderek mağaza satışlarından online satışa doğru kayıyor. İlk sonuçlar şunu söylüyor; mağaza satışları geçen yıla göre gerilemiş, online satışlar ise hızlıca artmaya devam etmiş.
ShopperTrak verilerine gore, geçen yıl iki günde 12.35 milyar dolar olan mağaza satışları, bu yıl 12.29 milyar dolara gerilemiş.
Online satışlarda ise kayda değer artışlar var. IBM’in hesabına göre; toplam online trafiğin yarısı, akıllı telefon ve tablet gibi mobil cihazlardan gelmiş. Bu yıl, ilk kez mobil trafik, masaüstü bilgisayar trafiğini geçmiş. Online satışlar Şükran Günü geçen yılın yüzde 14 üzerinde, Kara Cuma ise yüzde 9 üzerinde gerçekleşmiş. İki günde 3.7 milyar dolarlık online satışla, rekor kırılmış.
Online satışlarda kendi içindeki eğilimler de şöyle; akıllı telefon ve tabletle yapılan alışverişler büyümeye devam ediyor; 2013’de online satışların yüzde 21’i mobil cihazlardan gelirken, bu yıl iki günün ortalaması yüzde 28’e çıkmış.
Mobil cihazlarla, yani akıllı telefon ve tabletle yapılan alışverişler, 2011’de yüzde 9’luk, 2012’de de yüzde 16’lık bir paya sahipti oysa. Birkaç yıl sonra online satışların yarısının mobil cihazlarla yapılıyor olması sürpriz olmayacak.
Bu yıla asıl damgasını vuran eğilim; akıllı telefonlarla yapılan alışverişin payının iki katına çıkmış olmasında. Adobe verilerine göre; geçen yıl online satışlardaki akıllı telefonların payı yüzde 7 iken, bu yıl yüzde 13’e fırlamış. Tabletlerin online satışlardaki payının yüzde 14’den yüzde 16’ya görece yavaş bir hızda çıkması, boyutları yeniden büyüyen akıllı telefon tasarımlarının payının yükselmesini iyi açıklıyor doğrusu. Samsung’la güçlenen eğilim, Apple’ın iPhone6 ve İphone6 Plus ile daha büyük boyutlu tasarımıyla damgasını vurmuş olmalı.
Bir de, satışların hangi sosyal medya kanalından geldiğine bakılıyor; bu kanallardan Helen siparişlerin ortalama değeri de önemli. Facebook 114 dolarla ilk sırada, onu 93 dolarla Pinterest, 90 dolarla Twitter takip ediyor. Büyüme hızında Pinterest yüzde 16’lık bir ivme göstermiş. Facebook yüzde 7, Twitter ise yüzde 5 büyümüş. Peki sosyal medya üzerinden gelen satışlarda umut var mı? Bu yıl ki sayılar, toplam satışların sadece yüzde 2’sinin sosyal medya kanallarından geldiğini, ama geçen yıla göre büyüme olmadığını söylüyor.
IBM’e göre, masaüstü kullancıların verdiği siparişlerin ortalaması 135 dolarken, mobil kullanıcıların ortalaması 116 dolarmış. Bu, ‘masaüstücüler ölmedi’ diye yorumlanıyor.
2012’deki tablo, online alışverişin giderek yayılmaya ve etkili olmaya başladığını gösteriyordu. Geçen yılki tablo, mobil cihazla yapılan alışverişin payının online içinde artmaya devam ettiğini gösteriyordu. Daha ayrıntıda ise Apple cihaz kullananların toplam online alışverişlerde ayrı bir grup oluşturdukları, bunun belirginleştiği görülüyordu. Bu yılki veriler de, tasarımları biraz daha büyüyen akıllı telefonların payının yükselmekte olduğunu söylüyor; hem online alışveriş trafiğinde (yüzde 36), hem de satışlar içindeki payı (yüzde 13) yükseliş göstermiş.
Telefon yüzeyini 2 santimetrekare büyütmenin, pazar payını 6 puan artırmayla sonuçlanması kayda değer doğrusu; toplam online satışlardaki Apple cihazların payının geçen yılki yüzde 18’den bu yıl yüzde 21.9’a çıkmış olması. Android’in payı ise yüzde 5.8’de. Mobil büyürken, Apple’ın İOS kullanıcılarının Android kullanıcılarına olan 4 katlık satış payını güçlendirmiş görünüyor.
ugurses@hurriyet.com.tr
Paylaş