Meksika’da 4 Kasım’da meydana gelen ve içişleri bakanının da hayatını kaybettiği uçak kazasında sis perdesi aralanmaya başladı. Uyuşturucu baronlarına karşı verdiği mücadele ile tanınan Bakan Juan Camilo Mourino’nun uçağı, ne sabotaja uğramış, ne de suikasta kurban gitmişti. Learjet 45 tipi özel jet, önünde uçan bir yolcu uçağının "vorteks" olarak adlandırılan kuyruk rüzgarı türbülansına kapılarak kontrolden çıkmıştı. İşte güvenlik kamerası ile çözülen kazanın hikáyesi...
Meksika İçişleri Bakanı Juan Camilo Mourino’nun arasında bulunduğu 6 yolcu, bir kabin memuru ve iki pilottan oluşan uçuş ekibiyle yerel saatle 17.00’de Mexico City Havalimanı’na gitmek üzere San Luis Potosi Havalimanı’ndan kalkmıştı. Hükümet uçuşları için kullanılan ve Segop şirketi tarafından işletilen uçak, 1999 model bir Learjet 45’ti.
Saat 18.20’de uçak iniş için alçalmaya başladı. Mexico City Havalimanı, yoğun günlerinden birini yaşıyordu. Saatler 18.42’yi gösterirken artık uçak aletli iniş sistemi ile son yaklaşmaya girmişti. Pilotlar, Hava Trafik Kontrol Merkezi (ATC) ile son kez konuşarak 05 sol pistine inmek üzere kule frekansına geçtiler. İşte bu anlar, pilotların yerle yaptıkları en son konuşma oldu.
Learjet 45, ani bir sarsılmanın ardından dik bir açıyla dalmaya başladı. Birkaç saniye içinde uçak yaklaşık 1500 metre yükseklikten hızla alçalarak şehir trafiğinin en yoğun olduğu noktalardan birine çakıldı. Kazada uçaktakilerin yanı sıra, yerde de 6 kişi hayatını kaybetti.
GÜVENLİK KAMERASI
Kamuoyunda ciddi tartışmalar başlarken hükümet kazanın aydınlatılması için hemen harekete geçti. Kara kutu kayıtları, tanıklar dinlendi. Pilotlar, iniş yaklaşırken yere herhangi bir arıza bildirmemişti. Kazayı çözen, olay yerine yakın bir heliporttaki güvenlik kamerası oldu. Görüntüler analiz edildi. Uçağın iniş takımları aşağıda tam 46 derecelik dalış açısıyla hızla yere doğru alçaldığı belirlendi. Böylesine bir dalıştan çıkmak neredeyse imkansızdı. Peki bir anda uçak neden böylesine yüksek bir dalış açısına ulaşmıştı?
Learjet’in düşmesinden kısa süre önce, Meksika Havayolları’na ait Boeing 767-300 tipi geniş gövdeli yolcu uçağı aynı noktadan geçmişti. Her iki uçak arasında mesafe 4.15 deniz mili yani 7.7 kilometreydi. Kurallara göre yaklaşmada iki uçak arasında minimum 5 mil yani 9.25 kilometre olması gerekiyordu. Öndeki uçağın türbülansı henüz bitmemişti.
Uçaklar aynı gemiler gibi arkalarında kalan havada girdaplar bırakarak ilerler. Bunlara kuyruk rüzgarı türbülansı veya vorteks denir. Uçakların kanat ucundan geriye doğru yayılan ve aksi yönde dönen, düzensiz çalkantıları, arkadan gelen uçaklar için zaman zaman çok ciddi tehlikelere neden olabiliyor. Yapılan ölçümlerde vortekslerin hızlarının saniyede 100 metreye kadar çıktığı saptanmış durumda. İstatistikler şu ana kadar 58 vorteks kazasının meydana geldiğini ortaya koyuyor.
Ağır uçakların ardından oluşan vortekslerin etkisi en az 2 dakika sürüyor. Bu süre bitmeden küçük uçakların yapacağı inişlerde kaza riski çok fazla. Arka arkaya iniş yapacak uçakların aralarındaki mesafe kule tarafından en az dört mil olarak ayarlanıyor. Eğer önden ağır uçak iniyorsa bu mesafe en az 5-7 mile kadar çıkartılıyor. Hatta bu mesafe sonrasında birkaç dakika daha beklenerek türbülansın iyice dağılması sağlanıyor. Bu kazada ciddi bir kural hatası yapıldığı ortaya konuluyor.
PİLOTLARIN SAATLERİ DÜŞÜKTÜ
Kazayla ilgili bir başka konu ise pilotların Learjet 45 uçak tipindeki uçuş saatleri. Kaptanın uçak tipinde 20, ikinci pilotun ise 80 saat gibi çok düşük rakamlarda olması, pilotlar konusunda soru işaretlerini de yanında getiriyor. Uzmanlar, pilotların uçağı yeterince tanımaması nedeniyle yüksek süratli uçağı kontrol edemediklerini ortaya koyuyor. Ancak olay kesin olarak yapılacak detaylı araştırmalar sonrasında açıklanacak kaza raporuyla ortaya çıkacak.
Katar bölgede İstanbul’dan büyüyor
Doha’dan İstanbul seferlerini son bir yılda 3’ten, 7’si yolcu, ikisi de kargo olmak üzere toplam 9 uçuşa çıkartan Katar Havayolları, Balkanlar bölgesinde Türkiye’den büyümek üzere yönetim değişikliğine gitti. Hızlı büyümede ciddi katkısı olan havayolunun Türkiye müdürü Eric Willems, Türkiye’nin yanı sıra Yunanistan’dan ve Balkanlardan sorumlu bölge müdürü oldu. Katar’ın Türkiye uçuşlarına başlamasından itibaren, İstanbul ekibinde görev yapan Ferit Aksun da havayolunun Türkiye, Bulgaristan ve Makedonya’dan sorumlu satış müdürlüğüne getirildi. Mehtap Topçu ise pazarlama ve fiyatlandırma koordinatörü olarak görevini sürdürecek. Bölgedeki hızlı büyümesini devam ettiren Katar, önümüzdeki aylarda Bulgaristan’a da uçmaya başlayacak.
Bu fırsatları kaçırmayın
Air France, son satış tarihi 25 Kasım, seyahat tarihleri 1 Ocak-31 Mart 2009 arasında geçerli, ekonomi sınıfı, vergiler hariç gidiş-dönüş New York ve Philadelphia’ya 130, Seattle’a da 230 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor.
Emirates Havayolları’nınTürkçe hizmet veren www.emirates.com.tr sitesi açıldı.
Iberia’nın son biletleme tarihi 31 Aralık’a kadar olan kampanyasında ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş Madrid, Barcelona, Bilbao, Valencia, Malaga, Sevilla, Lizbon ve Porto 99 Euro’dan başlıyor.
Pegasus Havayolları, İstanbul Sabiha Gökçen’den Samsun uçuşlarına 4 Aralık’ta başlıyor.