Paylaş
Cep telefonları ilk çıktığında yolcuların en büyük korkusu açık kalan bir cihazın uçağın sistemlerini bozarak düşürebileceğiydi. Aradan yıllar geçti. Havacılık otoriteleri binlerce araştırma-deney yaptı. Üniversitelerle birlikte çalıştı. Kazalarla cep telefonlarının bağlantısı tam olarak ispat edilemedi. Sonunda havacılık otoriteleri, cep telefonlarının iniş-kalkış dışında ‘uçak modu’ olarak adlandırılan konumda kullanılmasına izin verdi. Şimdi de cep telefonlarının kendisi değil ama bataryaları uçaklar için ciddi bir tehdit oluşturdu. UPS ve Asiana Havayolları’nın kargo uçakları, lityum-iyon pillerin çıkardığı yangın nedeniyle düştü. Son uyarı ise Samsung’un geri çağırdığı Galaxy Note 7 telefonları için yaşandı. Birçok havayolu, Galaxy Note 7’lerin uçaklarda şarj edilmesine yasak getirdi. Yasağın gerekçesi ise bu telefonların bataryalarının şarj sırasında fazla ısınarak yangın riski oluşturması. Ayrıca bu telefonların kargoya verilmesi de yasak.
NEDEN YASAKLANIYOR?
Lityum-iyon piller, yüksek güçleri ve uzun ömürleri ile günümüz taşınabilir elektronik cihazlarının en önemli parçalarından biri. Bu bataryaların en büyük dezavantajı, içindeki kimyasalların tepkimeye girerek oksijen üretmesi. Şarj ederken veya aktarım noktalarının başka bir metalle temasının ardından tepkime başlıyor. Çok hızlı alev alıp yanıyor. Veya şarj sırasında oluşabilecek kısa devre, ısınma ve sonrasında yangın oluşturabiliyor.
NASIL TAŞINMALI?
1 Nisan 2016’da yayımlanan yasakla birlikte uçakların kargo bölümlerinde lityum-iyon pilli elektronik aletlerin taşınması yasak. Bu tür cihazları yolcuların yanına alması ve kabinde taşıması isteniyor. Taşıma sırasında pillerin ayrı poşetlere konulması, şarj noktalarının ise bantlanması gerekiyor.
UÇAKLARDAKİ KULAKLIKLAR DEĞİŞECEK Mİ?
Apple ile yeni ürünü iPhone 7’nin uçakları nasıl etkileyeceği ise merakla bekleniyor. Cep telefonunda kulaklık girişi bulunmuyor. Kablosuz ses aktarımı gerçekleştiriliyor. Birçok yolcu, havayollarının dağıttığı kulaklıklar yerine çift girişli adaptör yardımıyla uçaklarda kendi kulaklıklarını kullanıyor. Ama iPhone 7’deki kulaklıklar kablosuz. Uçak içi eğlence sistemlerini geliştiren şirketler, koltuktaki ekranla kablosuz kulaklıkları bir araya getirecek yeni bir sistem üzerinde çalışıyor. Bu teknolojinin uçaklarda kullanılmasıyla, kablolu kulaklık devri, yolcu uçağı kabinlerinde de kapanacak.
Paylaş