Türk Hava Yolları (THY), uçak boyalarında yeni tasarımın ilk denemesini Boeing 737-800 tipi ‘Elazığ’ uçağı üzerinde yaptı. THY Teknik tarafından gerçekleştirilen ve büyük bakım sonrasındaki boyama, üç günde tamamlandı.
Tasarım beğenilirse, THY’nin yeni sipariş verdiği ve önümüzdeki aylardan itibaren filoya katılacak Boeing 777, 737-800/900 ve Airbus A330-200/300 ile A319/321 uçaklarına uygulanacak. İşte yeni boyamanın detayları:
Uçağın gövdesinde halen kullanılan ‘Turkish’ yazısı değiştirildi. Daha büyük fontlarla ‘Turkish Airlines’ yazıldı. Alt bölümde koyu lacivertin daha açık tonları kullanıldı.
Gövdenin arkasındaki lale deseni kaldırıldı.
Kuyruk, standart kırmızı rengini korurken, THY’nin logosu kesik beyaz daire içine alındı. Benzer bir uygulama iki yıl önce de yapılmıştı. Ancak o zaman logonun etrafındaki daire, kuyruğa tam olarak oturtulmuştu.
Beyaz logo, daha ince daire içinde uçağın kanat uçlarındaki winglet adı verilen parçaların üzerine de kırmızı zemine boyandı.
Uçağın altı ise eskiden olduğu gibi gri renkte muhafaza edildi.
Uçakta doktor izni olmadan ilaç yok
Birçok yolcu, uçağa bindiğinde kabin memurundan baş ağrısını kesecek bir ilaç vermesini ister. Veya mide sorunu vardır... Daha uçağın kapısında, ilaç isteğini kabin memuruna iletir. Ancak kurallar gereği, kabin memurlarının ilk yardım çantasını açıp yolcuya ilaç verme yetkisi bulunmuyor. Bunun için öncelikle uçakta ‘doktor yolcu’ anonsu yapılması gerekiyor. Doktor yolcu varsa, ilk yardım çantasından ilaç onun gözetiminde veriliyor. Bunun nedeni ilacın yolcuda oluşturabileceği alerjik yan etkileri önleyebilmek. Eğer uçakta doktor yoksa, yolcunun durumuna göre değerlendirme yapılıyor. Bu nedenle havayolu şirketleri yolculardan ilaçlarını yanlarında taşımalarını istiyor. İçinde ilk yardım amaçlı ilaç ve aletlerin bulunduğu çantanın kesinlikle kabin amiri gözetiminde açılması gerekiyor. Uçuş öncesinde ve sonrasında bu çantalar yer görevlileri tarafından kontrol ediliyor. Çanta açılmışsa, yani mührü sökülmüşse raporlanıyor. Daha sonra çanta yetkili kurumlar tarafından doktor gözetiminde hazırlanarak uçağa yükleniyor.
İLK YARDIM ÇANTALARI HER UÇUŞTA KONTROL EDİLİYOR
Uluslararası kurallar gereği her uçakta belli standartlarda ilk yardım çantası bulunması zorunlu. Yaklaşık ağırlığı 4.5 kilogram olan çantada ilk yardım müdahalesinde kullanılacak ilaç ve tansiyon ölçme aleti bulunuyor. Uzun menzilli uçaklardaki defibrilator yaygınlaştırılıyor. Çantalar, havayollarının anlaşmalı olduğu sağlık kurumları tarafından hazırlanıyor. Çantaların fermuarları mühürleniyor. Sık sık kontrol ediliyor. Uçakta kabin memuru ve pilotlar ilk yardım kursundan geçiriliyor. Eğitimler periyodik olarak yenileniyor.
Yunuslamada uçağı kurtaran sistem devreye girdi
Air France Havayolları’na ait Airbus A330 geçen yıl Atlas Okyanusu’nda düştükten sonra kazanın aydınlatılması için havacılık tarihinin en pahalı araştırması başladı. Yaklaşık 20 milyon Euro harcandı. Kazanın ipuçlarını taşıyan kara kutuların bulunması için okyanus tabanına özel, insansız denizaltılar indirildi. Ancak herhangi bir sonuca ulaşılamadı. Airbus arama çalışmalarını önümüzdeki günlerde yeniden başlatacak.
YENİ SİSTEM GELİŞTİRİLDİ
Kaza, çok tehlikeli türbülansa sahip, elektrik yüklü CB bulutlarının yakınında meydana gelmişti. ACARS olarak adlandırılan uçağın verilerini ve arızalarını uydu üzerinden ana merkeze ileten sistemden alınan bilgilere göre A330’da pitotüp olarak adlandırılan sistemde arıza oluşmuştu. Uçağın havada hız, yükseklik gibi bilgileri dışarıdan aldığı havayı ince kanallardan geçirerek ölçen sistemdeki arıza sonrasında A330, CB bulutlarının etkisiyle süratsiz kalmış, anormal duruma girerek düşmüştü. Airbus bu tür kazaların bir daha yaşanmaması için yeni bir sistemi uçaklara uygulamaya başladı. Pito tüp sistem arızası veya bu sistemlerin buzlanma, yanardağdan çıkan çok küçük toz parçalarının tıkaması durumunda çalışmaması halinde Back Up Speed Scale (BUSS-Yedekleme Hız Ölçeği) adı verilen sistem devreye giriyor. Uçağın hız ve yüksekliği GPS olarak adlandırılan Küresel Konumlandırma Sistemi tarafından tespit ediliyor. Kokpitte pilotların hızı takip ettiği bölümde uçağın o anda uçması gereken doğru hız yeşil olarak veriliyor. Bu bölgenin üzeri yani yüksek veya düşük hız kırmızıyla gösterilerek pilotlar uyarılıyor. Böylece doğruya yakın sürat konumlandırması yapılarak, yunuslama yani yukarı-aşağı hareket yapmadan uçuş gerçekleştiriliyor. A380 için geliştirilen sistem, kaza sonrasında Airbus uçaklarının diğer modelleri A320 ve A330/340’lar için de modifiye edildi. Sistem, uçaklar bakıma girdikçe uygulanıyor. Ayrıca son altı aydır imal edilen tüm Airbus’larda sistem standart olarak yer alıyor.
TAV’dan yeşil havalimanları
TAV tarafından işletilen İzmir Adnan Menderes Havalimanı Dış Hatlar Terminali, Avrupa Uluslararası Havalimanları Konseyi ACI Europe’un ilk defa verdiği ‘Eko Yenilik Ödülü’ aldı. TAV CEO’su Sani Şener, ”Faaliyette bulunduğumuz tüm şehir ve bölgelerde sürdürülebilir kalkınma politikaları geliştiriyor ve çevreci uygulamaları yakından takip ediyoruz. Bugüne kadar, çevre duyarlılığı kapsamında, birçok proje geliştirerek, hayata geçirdik” dedi. İstanbul Atatürk ve Ankara Esenboğa Havalimanlarının da ACI Europe’a yaptığı ‘Havalimanı Karbon Salımı Doğrulaması’ programına başvuruları da kabul edildi.
İş garantili uçuş eğitimi
Hollanda merkezli Stella Aviation Academy, Türkiye’nin önde gelen havacılık gruplarından Gözen Holding ve SunExpress Havayolları işbirliğiyle pilotaj eğitimi başlatıyor. Önümüzdeki günlerde aday kabulune başlayacak okul, sınavları geçen ve eğitimlerini başarıyla tamamlayanlara SunExpress’te iş garantisi sunacak. Uluslararası standartlarda eğitim veren bir uçuş eğitim okulu için güçlerini birleştiren Stella ve Gözen, Stella Aviation Academy Türkiye (SAA-T) adıyla bir okul kurdu. Eğitimin ilk aşaması Dalaman’da, sonraki bölümü de Maastrich/Hollanda’da verilecek. Pilot olmak isteyen adayların başvuruları www.stella-aviation-academy.eu adresindeki web sayfasından alınıyor. Adaylar başvurularını http://www.sunexpress.com/xq-tr/tr/is-imkanlari.jsp ya da http://www.kariyer.net adreslerinden de yapabilecek.