Türk Hava Yolları (THY), uçuş sırasında alkol dahil çeşitli nedenlerle kontrol edilemeyecek hale gelen yolcular için uçaklarına kelepçe koyuyor.
Kelepçenin sorunlu kişiye takılması için eğitim çalışmalarına da başlandı. Kabin memurları ya da pilot tarafından kelepçe takılması konusundaki eğitimlerde, sorun çıkaran yolcuya zarar verilmeden bu işlemin gerçekleşebilmesi için değişik teknikler üzerinde çalışmalar yapılıyor.
Yaşanan son uçak kaçırma girişiminden sonra hızlandırılan kararla ilgili olarak adının açıklanmasını istemeyen bir THY yetkilisi, "Aşırı alkolden genellikle büyük sorun çıkıyor. Bazen de yolcunun yerde belli olmayan akli denge ile sağlık sorunları, yukarıda tetikleniyor. Bu gibi durumlarda kapılara saldıran yolcularla bile karşılaşıyoruz. Yolcuyu kollarına girip tutsak bile sakinleştirmek imkansız hale geliyor. Birçok havayolunda olduğu gibi biz de kelepçe uygulamasına karar verdik" dedi.
Sorunlu yolcunun koltuğa kelepçelenmesi ya da iki elinin kelepçelenerek sakinleştirilmeye çalışılması daha güvenli bulunuyor. Uluslararası havacılık otoriteleri de bu konuda havayollarına kelepçe kullanım izni veriyor. THY yetkilisi, "Kuşkusuz kelepçe özgürlüğü kısıtlayıcı bir şey. Ve bu yetki kolluk kuvvetlerine ait. Ama yerden 10 bin metre yüksekte başka yolcuların da yaşamı söz konusu olunca, yukarıdaki uygulamada toleranslar değişiyor. Umarız hiçbir yolcumuz için bunu uygulamak zorunda kalmayız ama pilotun da onayı ile kabin ekiplerimiz gerektiğinde bu işlemi yapacaklar" diye konuştu.
THY’nin Antalya-St.Petersburg seferi yapan uçakta aşırı alkollü olan ve daha öncede katıldığı protesto eylemlerinden tanınan kişinin uçakta sadece "Benim istediğim yere gideceksiniz" dediği, aslında uçak kaçırma eylemi planlamadığı ama alkolün etkisi ile doğan bu davranışın alarm verilmesine yol açtığı belirtiliyor.
Bu olaydan sonra bu tür yolcuların kontrol altında tutulması, kapılara hücum etmesinin engellenmesi için kelepçe yöntemi gündeme geldi. THY birçok havayolu şirketi gibi önümüzdeki haftalarda uçaklarına kelepçe koyacak ve kullanma ile ilgili olarak kabin memurları ile pilotlara sınırları belirlenmiş yetki tanıyacak.
İKİ TÜRLÜ KELEPÇE VAR
Amerika, Avrupa, Uzakdoğu’daki birçok havayolu şirketinin uçaklarında uzun yıllardır kelepçe bulunuyor. Genellikle iki tür kelepçe kullanılıyor.
Plastik olan ve elektrikçiler tarafından kabloların toplanmasında da yararlanılan kelepçeler kabin ekiplerinde bulunuyor. Son yıllarda bu tür kelepçeler kolluk kuvvetleri tarafından da sıklıkla kullanılıyor. Hafif ve taşıması kolay olması, plastikten imal edilmesi ve yüksek dayanıklılığı nedeniyle bu tür kelepçeler tercih ediliyor.
Ayrıca bazı ülkelerin havacılık otoriteleri, kokpitte de metal kelepçenin bulunmasını istiyor.
Birçok havayolu şirketi, ele takılan plastik kelepçelerin yanı sıra olay çıkartan yolcuyu tam olarak etkisiz hale getirip kontrol altına almak için ayaklara takılan ve koltuğa bağlamak için özel kemerler de kullanılıyor.
Kurallar gereği kelepçelenen yolcu, uçağın inip güvenliğin gelmesine kadar çözülmüyor.
Olay çıkartan yolcular havayollarının "kara listesi"ne alınarak bir daha o şirkette uçmasına izin verilmiyor.
Son yıllarda olaylarda artış var. ABD’de ortalama her yıl 120 ila 150 olay polise intikal ediyor.
Caydırıcılığın yükselmesi için bu tür olaylarla ilgili cezaların artırılması planlanıyor.
Isparta kazasının raporu hálá çıkmadı
Geçen yıl 30 Kasım’da Isparta’da düşen World Focus Havayolları’na ait MD83 uçağının kaza raporu hálá çıkmadı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 10 Eylül’de gazetecilere verdiği iftar sırasında raporun ay sonunda açıklanacağını söylemişti. İncelemelerde, kazanın ana nedeni pilotaj hatası olarak yer aldığı öğrenildi. Pilotlar, yaklaşmada 223 derece yerine, 30 derecelik hata yapmış, dağa çarpmışlardı. Ayrıca uçağın Bulgaristan’da bakımda gibi gösterilip uçurulduğu, ikinci pilotun 100 saat olması gereken hat eğitiminin ise sadece 14.5 saat olduğu, Kara Yakınlığı İkaz Sistemi (GPWS) ile uçağın uçuş verileri ve pilotların konuşmalarını kaydeden FDR ve CVR’ın çalışmadığı ve bunların bakım kayıtlarına geçmediği belirlenmişti. İncelemelerde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün yeterli denetimleri yapmadığı da ortaya çıkmıştı. Ağustos ayında Madrid’de kalkışta düşen Spanair’e ait MD82 uçağının ön raporu 1,5 ayda kamuoyuna açıklanmıştı.
Air Arabia bedava uçuruyor
Beşinci yaşını kutlayan Air Arabia Havayolları, yolcularını kuruluş günü olan 28 Ekim’de istediklere yere tek yön, bedava uçma imkanı sunuyor. Özel promosyonda bu bilete ait tüm vergiler yolcular tarafından ödeniyor.
Pegasus , İstanbul’dan Münih’e uçmak isteyen yolcularına tek yön vergiler hariç 49 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor. Uçuşlar, salı, perşembe ve pazar karşılıklı olarak yapılıyor.