Türk Hava Yolları (THY), tarihinde ilk defa kendi bünyesinde kurduğu "Uçuş Eğitim Akademisi"yle pilot yetiştiriyor. Sıfır saatten havayolu uçağında görev yapabilecek standartlara ve lisanslara sahip olacak 16 aday, mayıs sonunda mezun olacak.
Bölgenin en önemli eğitim merkezlerinden biri haline gelen THY, Uçuş Eğitim Akademisi’yle, kendi pilotlarının yanı sıra bölge havayollarına geleceğin pilotlarını yetiştirecek.
Hızla büyüyen havacılık sektöründe özellikle pilot konusunda ciddi bir sıkıntı yaşanıyor. Türk Silahlı Kuvvetleri’nden ayrılan pilotlar ise ihtiyacı sayısal olarak karşılamıyor. Geçmişte çeşitli kaynaklardan sivil pilot yetiştiren THY, büyüyen filoda uçacak pilotlarını eğitmek için 2004’te düğmeye bastı. Yönetim Kurulu Üyesi Atilla Öksüz ve Uçuş Eğitim Başkanı Mustafa Ural’ın katkılarıyla Uçuş Eğitim Akademisi 2005’te kuruldu.
THY’nin ihtiyaç ve standartlarında pilot yetiştirmek için akademi hızla yapılanmaya başladı. Akademinin müdürlüğüne Baki Boztepe getirilirken ilk öğretmenler de Benan Küçükoğlu ve Ali İmren oldu. Ekibe daha sonra Hasan Beyazıt’ın katılımıyla uçuş öğretmeni sayısı dörde çıktı.
Pilot adayı olmak için THY’ye 6 bin 500 kişi başvurdu. Üniversitelerin mühendislik bölümlerinden mezun, çok iyi derece İngilizce bilenler arasından seçilen adaylar, yazı ve sözlüden geçirildi. Hava Kuvvetleri’nin pilotaj simülatörlerinde, intibak uçuşlarında denenen adaylardan sağlık kriterleri tutan 16 kişi belirlendi. Yaklaşık 13 ay sürecek 201 saat uçuş, 750 saat yer dersi mayıs 2006’da başladı. Halen 16 aday, yer derslerinin 585, uçuş eğitimlerinin de 97 saatini tamamladı.
GLASS KOKPİT
THY Uçuş Akademisi’nde uçuş eğitiminin 190 saatlik bölümü Cessna 172S tipi tek motorlu uçaklarda veriliyor. Aynı THY’nin yolcu uçakları gibi boyanan Cessna 172’lerin kokpitleri de büyük yolcu uçaklarından farklı değil. Garmin şirketinin imalatı "glass kokpit"te adaylar tüm uçuş verilerini özel ekranlardan takip ediyor. Kalan 11 saatlik uçuş ise çift motorlu uçaklarda yapılacak. Uçuşlar ağırlıklı olarak İstanbul’a çok yakın olan ancak daha yoğun hava trafiğinden nasibini henüz alamamış Çorlu Havalimanı’ndan yapılıyor.
Adaylar temel uçuş eğitimlerini tamamladıktan sonra Ticari Pilot Lisansı’na sahip olacak. Daha sonra kullanacakları yolcu uçak tiplerinin eğitimlerini alacaklar. Akademi Müdürü Baki Boztepe, 1974’ten bu yana uçuş öğretmenliği yapıyor. Adayların Avrupa Havacılık Otoritesi JAA ve THY’nin yüksek standartlarında yetiştirildiğine dikkat çeken Boztepe, tüm aşamaların Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından sınav ve denetlemelerle kontrol edildiğini belirtiyor.
Toplam 16 aday, gerçekten havacılığa gönül vermiş, mühendislik eğitimi almış, çok iyi İngilizce bilenlerden oluşuyor. Örneğin Mehmet Mert Arıcan, İTÜ Makine Mühendisliği’nde öğretim görevlisiyken, Özgür Ertürk ve Canip Fatih Dağdağan Hava Kuvvetleri’nde sivil mühendisken ayrılıp pilot olmaya karar verenlerden. Ahmet Gürkan Küçükkınalı, İrfan Buyuran ise THY’de kabin memurluğu, arkasından Teknik’te çalışırken şimdi pilot olmak üzere ter döküyor. Küçükkınalı, ayrıca ailesindeki üçüncü nesil havacı.
AKADEMİ BÜYÜYECEK
Bölgenin uçuş eğitim merkezi olmak için emin adımlarla yürüyen akademi, yılda 45 pilot yetiştirmeyi hedefliyor. Bu yıl filoya üç tek motorlu uçak daha katılacak. Ayrıca nisanda FNPT III tipi simülatör de alınacak. Ayrıca bu yıl içinde çift motor eğitimlerinde kullanılacak jet uçak da seçilecek.
Akademi için önemli bir pazar, 11 Eylül’den sonra artık eğitim için ABD’ye gidemeyen bölge ülkelerindeki pilot adayları. Sıfırdan uluslararası standartlarda yetiştirilecek adaylar, yolcu uçağı eğitimlerini de THY simülatörlerinde alacak. Böylece önemli bir gelir sağlanması hedefleniyor.
16 ADAY DAHA ALINACAK
THY Uçuş Eğitim Akademisi, ilk mezunlarını mayıs sonunda verdikten sonra eğitim için önümüzdeki günlerde 16 aday daha almak üzere çalışmalar yapıyor. Pilot adaylarından istenilen özellikler arasında üniversitelerinin bilgisayar, makine, elektrik-elektronik, uzay-uçak, matematik, işletme gibi mühendislik fakültelerinden mezun olmaları, iyi derece İngilizce bilmeleri ve bunu TOEFL, KPDS gibi sınavlardan yüzde 80’in üzerinde puan alarak ispatlamaları gerekiyor. THY tarafından yapılacak sınav ve mülakatlardan sonra adaylar Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesindeki pilot seçme simülatörlerinden geçirilecek. Pilotaj sağlık muayenesi ve uçuş testlerinden de başarılı olanlar aday olarak alınacak. Daha fazla bilgi 0 212 463 63 63 numaralı telefondan veya flightacademy@thy.com’dan alınabilir.
MNG, A330 kargo uçağının ilk kullanıcısı olacak
Avrupalı uçak imalatçı Airbus’ın yeni kargo uçağı A330-200F’in ilk havayolu müşterisi MNG oldu. İkisi kesin, biri de opsiyon üç uçak siparişi veren MNG’ye teslimatlar 2010’da başlayacak. Havayolu A330-200F uçaklarıyla uzun mesafeli duraksız uçuşlar yapacak.
Geçtiğimiz günlerde çift motorlu, uzun menzilli A330 uçağının kargo modelini yapacağını açıklayan Airbus, kısa sürede finansal kiralama şirketlerinden aldığı siparişlerle 36 adetlik satışa ulaştı. Halen yolcu modeli Türk Hava Yolları tarafından da kullanılan uçak, 64 ton yükü 7 bin 400 kilometre menzile uçurabiliyor. MNG, yaklaşık 60 ton yükle İstanbul-New York arasında duraksız sefer yapmayı planlıyor.
A330’un bir başka avantajı ise A300’lere oranla çok kısa bakım sürelerinin olması. Uçuşlarına 1997’de başlayan MNG Havayolları’nın filosunda 10’u Airbus A300B4, sekizi de pervaneli Fokker F27 toplam 18 kargo uçağı bulunuyor. Şirketin filosu, Türkiye’deki kargo uçağı kapasitesinin yüzde 85’ini oluşturuyor.
İlaçlama pilotları iş arıyor
Geçen yıl dünyada örneği olmayan bir karara imza atılarak yasaklanan havadan zirai ilaçlamayla birlikte çok sayıda pilot, teknisyen ve işletmeci işsiz kaldı. Yılların uçuş tecrübesine sahip personelin havadan yangın söndürmede kullanılmasını öneren Uçak ile Zirai Mücadele İşletmecileri Derneği Başkanı Pilot Himmet İlemin, bu konuda destek istiyor. Kendilerinden pilot olarak yararlanılmasının yanı sıra atıl kalan ilaçlama uçaklarının motor tadilatıyla yangın söndürme uçağı haline getirilebileceğini belirten İlemin, oluşturulacak filoyla orman yangınlarıyla etkin olarak mücadele edilebileceğini söyledi. Türk Hava Kurumu ise yangın uçağı filosunu yenilemek üzere çalışma başlattı. Amfibik yani hem suya hem de karaya inip-kalkabilen 6 veya 8 uçak alımı planlanıyor.
İngilizce sınavı yapılacak
Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu’nun (ICAO) yeni kuralına göre 5 Mart 2008’den itibaren Level 4 yani dördüncü seviye İngilizce bilmeyen hiçbir havayolu pilotu uçamayacak. Bu tarih öncesinde havayolu pilotlarının İngilizce seviyeleri, sertifikalı uzmanlar tarafından sözlü yapılarak ölçülecek. Yaklaşık 20 dakika sürecek karşılıklı mülakat şeklinde yapılacak sınavda havacılık İngilizce’sinin yanı sıra pilotlara muhtemel bir senaryo verilecek. Sağlık, emniyet, güvenlik, idari, diplomatik konuları içeren senaryoda pilotların sorunu havacılık kuralları içinde İngilizce kullanarak çözmeleri istenecek.
ICAO’nun hazırladığı raporlara göre her yıl İngilizce sorunları nedeniyle ölümlü veya maddi hasarlı çok sayıda uçak kazası meydana geliyor. ICAO özellikle Rus cumhuriyetleri, Afrika gibi bölgelerde pilotların ve hava trafik kontrolörlerinin İngilizce düzeylerinin yükseltilmesi için özel programlar uyguluyor. ICAO gelecek yıl uygulanmaya başlanacak yeni kuralla pilotların İngilizce seviyelerinin yukarı çekilmesini hedefliyor.
SunExpress Londra’da
THY ve Lufthansa’nın ortak havayolu şirketi SunExpress, 8 Şubat’tan itibaren Antalya-Londra Stansted arasında tarifeli uçuşlara başlıyor. Mart ayında ise SunExpress’in iç hat merkezi İzmir ile Londra arasında seferler yapılacak. Özellikle bölgede ev sahibi olan ve tatile gelen İngilizleri hedefleyen uçuşların, önümüzdeki kış sezonunda da devam etmesi planlanıyor.
Kavala’ya uçun
Atlasjet Havayolları, Yunanistan’ın Kavala kenti ile İstanbul arasında tarifeli uçuşlara başladı. Haftada iki gün CRJ900 tipi uçaklarla gerçekleştirilen seferlerde ayrıca ETS Tur ile konaklama imkanı da sunuluyor.
Havacılık eğitimi
Boğaziçi Üniversitesi Yaşam Boyu Eğitim Merkezi ile Avusturya Havayolları’nın işbirliğiyle 5 Şubat’ta başlayacak Sivil Havacılık Sertifika Programı, havacılık sektörü ve seyahat acentelerinde çalışan veya çalışmak isteyenlere özel eğitim imkanı sunuyor. Program, sivil havacılık sektörü içerikli ilk sertifika programı olacak.Tolga ÖZBEK