THY 8.5 milyar dolarlık uçak alacak

Türk Hava Yolları, 25’i uzun menzilli, 50’si de tek koridorlu toplam 75 uçak almak üzere çalışmalarını hızlandırdı.

Bu ay içinde tamamlanması beklenen dev ihalede, uçakların liste fiyatı toplamı yaklaşık 8 milyar 500 milyon doları buluyor. 75 adetlik rakamın ara dönem kiralamaları ve opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir alım seçenekleri ile artabileceğine dikkat çekiliyor.

GEÇ KALINDI

En son uçak alımını 2004’te yapan THY, uzun menzilli uçak konusunda tereddütlü davranmış, riske girmek istememişti. Toplam 51 adetlik alımda sadece 5 Airbus A330 siparişi veren THY, bu uçaklarla filosunda uzun yıllardır kullandığı ve yolcu taşımada ekonomik ömrünü tamamlayan Airbus A310’ları değiştirebildi. Son 5 yılda filosunu ikiye katlayan THY, hızlı büyümesini bu nedenle uzun menzilde gösteremedi.

Havayolu sektörünün içinde bulunduğu krize rağmen yeni nesil, az yakıt harcayan uçaklara hálá büyük bir talep var. İmalattaki uçaklara sıra 2013-2014’e kadar uzuyor. Boeing 787 ve Airbus A350XWB gibi henüz uçmamış yeni modellerde ise sıralar 2018 hatta 2020’ye kadar gidiyor.

Bu tarihlere kadar beklemek istemeyen THY, açığını kısa dönemde kiralama ile karşılamayı hedefliyor. İbreler, daha ekonomik olan çift motorlu yolcu uçaklarından yana. Filosundaki dört motorlu Airbus A340’ları Boeing 777 ile değiştiren Air Canada’nın analizleri inceleyen THY, Kanadalı şirketin yüzde 22 maliyetlerini düşürdüğünü gördü.

Ancak pazarda ikinci el 777 konusunda sıkıntı yaşanıyor. Zorlu günler geçiren Alitalia’nın uçaklarını almak isteyen THY, havayolunun finansman bulması ve uçakları kiralama şirketlerine geri verme projesini durdurmasıyla farklı arayışlara yöneldi. THY, kısa dönemde 5 adet 777 kiralanmasına sıcak bakıyor.

Tek koridorlu uçak pazarında ise yaklaşık 50 adetlik bir alım söz konusu. Boeing 737-800, Airbus da A320 ailesi ile rekabet edecek. Her iki uçak tipi de THY filosunda mevcut. Boeing 737-800, THY tarafından uzun yıllardır sorunsuz kullanılıyor. Uçuş maliyetleri ekonomik. A320 ailesi ise 202’den (A321) 125 koltuğa (A319) farklı modellerle her hatta doluluk oranlarına göre ekonomik operasyon seçeneği sunuyor.

KIRAN KIRANA PAZARLIK

Airbus uzun yıllardır THY filosunda hakim olduğu geniş gövde filosunu Boeing’e bırakmamak istiyor. Boeing ise bu pazara farklı modelleri sokmak için çalışıyor. Kriz nedeniyle adeta duran uçak siparişleri, THY’nin her iki imalatçı ile de sıkı pazarlık yapmasını sağlıyor. Bu konuda ciddi fiyat kıracak, kiralamada farklı opsiyonlar sunan imalatçı öne geçecek. Tabii ki uçak siparişinde ABD-Avrupa siyasi dengeleri de ön plana çıkacak.

4 ADET 737-700 KİRALANIYOR

THY, filosundaki 4 Boeing 737-400’ü yeni nesil 737-700’lerle değiştirmek üzere anlaşma yaptı. GECAS’dan kiralanan 400 serileri, önümüzdeki aylarda teslim edilecek 2002 ve 2007 model 4 adet 737-700’le değiştirilecek. Toplam 149 koltuk kapasiteli uçaklardan 2007 model olanlar kasım ve aralık ayında alt marka Anadolu Jet’e veriliyor. Düşük kapasiteli meydanlardan uçabilen 700 modelleri, az doluluğun olduğu hatlarda ekonomik operasyon yapabiliyor.

Emirates 442 koltuklu uçakla geliyor

Dubai merkezli havayolu Emirates, Türkiye uçuşlarını haftada 7’den 11’e çıkartıyor. 26 Ekim’den itibaren her gün yapılan seferlere ek olarak salı, cuma, cumartesi ve pazar günleri Boeing 777-300 ile gerçekleştirilecek. Saat 22.35’te İstanbul’dan kalkacak uçak, saat 04.00’te Dubai’ye inecek. Bu uçak, 400’ü ekonomi ve 42’si de business class olmak üzere 442 koltuğu ile şu ana kadar Türkiye’ye tarifeli uçan en yüksek kapasiteli yolcu uçağı olacak.

YENİ SATIŞ MÜDÜRÜ FATOŞ KUTAY

Fatoş Kutay, Emirates’in İstanbul ofisinde Satış ve Pazarlama Müdürü olarak göreve başladı. Swissair’in en zorlu döneminde 2001’de Türkiye Satış Müdürü olan Kutay, 2002’de havayolunun adını Swiss olarak değiştirdikten sonra şirketin Türkiye Satış Yöneticisi olarak 2008’e kadar görev yaptı. Emirates Türkiye, Romanya, Bulgaristan Bölge Müdürü Bahar Ahmet Birinci "Deneyimli bir isimle yolumuza devam etmekten mutluyuz. Emirates Türkiye operasyonlarının daha da güç kazanacağına inanıyorum" dedi.

Air Show’a sadece 3 uçak geldi

Ankara’da ikincisi düzenlenen ve CNR tarafından organize edilen Air Show Havacılık Fuarı’na sadece üç uçağın katılması sektörde hayal kırıklığı yarattı. 1996’dan bu yana İstanbul’da yapılan, uluslararası saygın havacılık fuarları arasında yer alan Airex’e rakip olarak pazara çıkan Air Show, sektör tarafından "fiyasko" olarak nitelendirildi. Toplam 3 pervaneli uçağın geldiği fuarda, küçük bir hangardan oluşan kapalı alanda ise sadece çoğu kamu kuruluşu ve dernek 33 katılımcı yer aldı. Uçak park alanının kalabalık gözükmesi için Emniyet’e ait helikopter ve THK ve Anadolu Üniversitesi’ne ait pervaneli uçaklar sergi alanına konuldu.
Yazarın Tüm Yazıları