THY 787'ye göz kırpıyor

Amerikan Seattle Times Gazetesi’nde yer alan habere göre Türk Hava Yolları, Boeing’le 787 yolcu uçağı almak üzere masaya oturdu.

Boeing’e en yakın kaynaklara sahip gazetenin haberinde, THY’nin 20 uçak için pazarlık yaptığı iddia edildi. Anlaşmanın gerçekleşmesi durumunda THY, 2010’dan itibaren 787’leri filosuna katmaya başlayacak. Bu uçaklar, uzun menzilde kullanılan Airbus A340’ların yerini alacak. Hizmetteki yolcu uçaklarına oranla yüzde 20 daha düşük uçuş maliyetlerine sahip olacak 787, ilk uçuşunu 2007’de gerçekleştirecek. Boeing’in 10 yıl aradan sonra tasarladığı tamamen yeni ilk yolcu uçağı olan 787’nin hizmete 2008’de girmesi bekleniyor.

THY’nin uzun menzilde A330 siparişi vermesine rağmen Boeing’le 787 için masaya oturması Airbus tarafından yakından endişeyle takip ediliyor. Avrupalı imalatçı 787 yerine THY’ye A330’dan geliştirilen A350 modelini öneriyor. Airbus, THY’yi çok ciddi fiyat indirimleriyle kendine çekmeyi hedefliyor. Halen liste fiyatı yaklaşık 130 milyon dolar olan A350’yi 85 milyon dolardan satan Airbus, alacağı siparişlerle 787’nin önünü kesmeyi planlıyor.

Son aylarda Boeing ve Airbus arasında uzun menzilli çift motorlu uçak yarışı her geçen gün tırmanıyor. Boeing, rakibine kaptırdığı pazarı geri alabilmek için 787 modeline çok güveniyor. Halen tasarım çalışmaları devam eden uçak, yunus balığına benzeyen burun yapısı, çok hafif olan tamamen kompozitten imal edilecek gövdesi ile havacılık dünyasında devrim yapmayı hedefliyor. Üç ayrı modelde imal edilecek 787’nin yolcu kapasitesi 223 ila 296 arasında değişecek. En uzun menzilli modeli 15 bin 400 kilometre yani İstanbul’dan Los Angeles’a kadar uçabilecek 787, 2008’den itibaren havayollarında hizmete girecek. Boeing’in sipariş listesinde 24 havayolundan aldığı toplam 295 adetlik 787 satışı bulunuyor.

AIRBUS’IN CEVABI

Uzun süre 787 projesine sessiz kalan Airbus ise 787’nin önünü A350 adını verdiği yeni modelle kesmeyi planlıyor. THY’nin de sipariş verdiği A330’dan geliştirilecek A350 için 3.5 milyar dolarlık tasarım maliyetini üslenen Airbus, kompozit teknolojisi ile A330’un gövdesini 25 ton hafifletecek. 787’de de kullanılacak Rolls Royce imalatı Trent 1000 serisi motorlar ekonomik uçuş sağlayacak. A350’yi 2009’a yetiştirmek isteyen imalatçı uçağı hizmete 2010’da sokacak.

THY’nin yanı sıra iki imalatçı Singapur, Emirates, Avustralyalı Qantas ve Rus Aeroflot Havayolları’ndan alacağı siparişlere büyük önem veriyor. Sadece bu altı havayolundan ve finansal kiralama şirketlerinden alınacak uçak siparişinin 300 uçak civarında olması iki imalatçının liderlik yarışını yakından ilgilendiriyor.

Özel kontuar dönemi

Türk Hava Yolları’nın İstanbul Atatürk Havalimanı çıkışlı dış hat yolcuları, terminalde artık daha hızlı işlemlerini yaptırabilecek. Sadece THY’ye hizmet verecek kapıdan girecek THY yolcuları, gelişte de özel pasaport bankolarından geçecek. THY’nin özel kontuarları 15 Kasım’da hizmet girecek.

Atatürk Havalimanı’nın yüzde 60’la en büyük kullanıcısı olan Türk Hava Yolları, check-in kontuarlarını ve bilet satış bölümlerini geçen yıl hizmete giren ek tesise aktarıyor. Yolcularına daha geniş alanda hizmet verecek THY, böylece özellikle yoğun günlerde yolcularının işlemlerini daha hızlı yapılmasını sağlayacak.

Halen terminal girişinde en sağda bulunan Türk Hava Yolları kontuarları 15 Kasım’dan itibaren terminalin en solundaki bölgeye taşınıyor. THY yolcuları, terminale özel kapıdan giriş yapacak. Bu kapıdan diğer havayollarının yolcuları alınmayacak. Yeni G ve H adalarında THY’nin toplam 64 adet check-in kontuarı yer alacak. Kontuarların hemen yanında ise bilet satış ofisleri bulunacak.

Bu bölgede THY yolcularının yönlendirilmesi için özel ekranlar hazırlandı. Yolcuların sıra beklerken bu ekranlardan uçuş durumlarının yanı sıra uyulması gereken kuralların anlatılması da hedefleniyor. Bilet işlemlerini tamamlayan yolcular yine sadece THY’ye tahsis edilen 16 pasaport kontrol noktasından hızla geçişlerini tamamlayacak.

Business class yolcuları ise pasaport kontrolünden sonra CIP olarak adlandırılan özel yolcu salonuna geçecek. Halen terminalin alt katında bulunan CIP salonunu yineleyerek bu bölgeye taşıyacak THY, farklı bir tasarımla yolcularının karşısına çıkmayı planlıyor.

THY’nin yeni CIP salonu Osmanlı’dan günümüzün modern çizgilerine uzanan farklı bir tasarıma sahip olacak. Mimar Dara Kırmızıtoprak tarafından tasarımı gerçekleştirilen salonun 2.5 ayda tamamlanarak açılması öngörülüyor. Yeni CIP salonunda yiyecek-içecek bölümünün yanı sıra business yolcular için toplantı salonu, İnternet erişimi gibi kolaylıklar da yer alacak. İsteyen yolcular salonda duş alabilecek.

TAV 15 Kasım’dan itibaren THY uçaklarına yine terminalin yeni yapılan bölümündeki 8 körüğü tahsis edecek. 216 numaradan başlayan toplam 8 adet körük sadece THY uçakları yanaşacak.

Yolcular gelişte de THY konforunu yaşayacak. Uçaktan indikten sonra yolcular yine bölümde kendilerine ayrılan 10 ayrı pasaport bankosunda işlemlerini gerçekleştirecek.

Yurtdışında bir çok havayolunun havalimanlarında özel terminallerinin bulunduğunu söyleyen THY Genel Müdürü Temel Kotil, amaçlarının kaliteyi artırmak olduğunu açıkladı. THY’yi tercih edilen bir havayolu haline getirmek istediklerini belirten Kotil, yer hizmetlerine alacakları 200 personelle daha hızlı hizmet yapılacağını söyledi.
Tolga ÖZBEK

Sabiha Gökçen büyüyor

Geçen yıla oranla hava trafiğini yüzde 80, yolcu sayısını da yüzde 106 artıran Sabiha Gökçen Havalimanı’nın terminalleri yetersiz hale geldi. Son beş ayda sadece iç hatlarda 274 bin yolcuya hizmet veren Sabiha Gökçen Havalimanı’nın 2006’da bu rakamı en az 2 milyona çıkarması planlanıyor. Pegasus Havayolları’nın yanı sıra THY ve Fly Air tarafından da tarifeli iç hat uçuşu gerçekleştirilen Sabiha Gökçen Havalimanı, dış hatlarda ise başta Germanwings ve Corendon Havayolları’nın Almanya-Hollanda’dan getirdiği yolcularla hızla büyüyor.

Savunma Sanayii Müsteşarlığı’na bağlı olan havalimanının gelecek yıl daha da büyütmek üzere özel sektörle iş birliği yapılması planlanıyor. Yeni plana göre sadece THY uçaklarına hizmet veren iç hatlar terminali yıkılarak bu bölüme uçakların yanaşacağı körüklere sahip yeni dış hatlar terminali inşa edilecek. Halen kullanılan dış hatlar terminali de iç hat olarak hizmet verecek. Ayrıca havalimanının otopark kapasitesinin de artırılması planlanıyor.

Havalimanına büyük hareketlilik kazandırması beklenen Türk Hava Yolları’nın Singapurlu ST Aero şirketiyle ortak projesi HABOM’da ise temelin üç aylık gecikmeyle mart sonunda atılması planlanıyor.

Hava Kuvvetleri yeni uçağını arıyor

Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Hava Kuvvetleri’nin 2010 sonrasında ihtiyaç duyacağı 8 milyar dolar değerinde 120 yeni nesil savaş uçağının tedarik stratejisi konusunda çalışmalara başladı. Boeing, Lockheed Martin ve Eurofighter konsorsiyumuna kabiliyetlerini soran müsteşarlık, konuyla ilgili bilgileri 20 Ocak 2006’ya kadar alacak.

Hava Kuvvetleri’nde kullanılan F-4 ve F-16’ların yerini alacak projeye Boeing F-18E, F-15, Lockheed Martin F-16 Block 60, F-35, İtalyan Alenia tarafından temsil edilen Avrupa konsorsiyumu da Eurofighter ile katılıyor. Özellikle Eurofighter konusunda Avrupa Birliği kartını oynayan uçağın pazarlamasından sorumlu Alenia şirketi, Türkiye’nin de ortak olduğu JSF projesiyle kendi uçaklarının bütünleyici olduğuna dikkat çekiyor.

SunExpress İzmir’de

THY ve Condor’un ortak havayolu şirketi SunExpress, İzmir’den tarifeli seferlerine başladı. İlk olarak Hannover’e sefer yapan havayolu, kış sezonunda haftada iki gün Berlin, Frankfurt ve Köln, haftada bir gün de Münih, Hannover ve Stuttgart’a uçuyor. İzmir’in ciddi turizm ve iş potansiyeli olduğunu söyleyen Genel Müdür Paul Schwaiger, ortak uçuş anlaşmasıyla yolcuların uçuşlarını THY seferleriyle de birleştirebileceğini belirtti.

Temel geri döndü

Temmuz ayında menenjit teşhisiyle hastaneye kaldırılan ve kritik günler geçiren Saga Havayolları Genel Müdürü Ali Birhan Temel, hızla iyileşerek görevine geri döndü. Saga Havayolları’nı büyütmek isteyen Temel, filodaki mevcut geniş gövdeli uçakların yanı sıra daha küçük kapasiteli uçak arayışlarını sürdürdüklerini belirtti. Charter yani tarifesiz yolcu taşımacılığı yapan havayolunun filosunda iki Airbus A310 ve bir adet de A300 tipi uçak bulunuyor.

Yolcuların yüzde 41’i Türk

Atatürk Havalimanı’nda bu yıl ocak-eylül ayları arasında ülkeye giriş-çıkış yapan 11 milyon 118 bin 983 yolcunun yüzde 41’ini Türkler oluşturdu. Aynı dönemde Türkiye’ye en çok Alman vatandaşları geldi. Toplam 988 bin 417 Alman vatandaşı yabancı turistin yüzde 23’ünü oluşturdu. Almanları Rus, Fransız, İngiliz, Amerikan, Hollanda ve İtalyan vatandaşları izledi. Atatürk Havalimanı’ndaki toplam yolcu trafiğinin yüzde 68’ini, en fazla giriş-çıkış yapan ilk 8 ülke oluşturdu. Geri kalan yüzde 32’lik yoğunluk ise yaklaşık 170 ülkenin vatandaşları tarafından gerçekleştirildi.

FlyAir Gaziantep’te

Fly Havayolları, Ankara’dan Gaziantep uçuşlarına başladı. Salı, perşembe, cuma ve pazar günleri karşılıklı yapılan seferlerde tümü business class koltuklarına sahip Embraer ERJ145 tipi uçaklar kullanılıyor. FlyAir’in business class bilet fiyatları tek yön 99 YTL’den başlıyor.
Yazarın Tüm Yazıları