Seabird’ün inemeyeceği yer yok

Türk havacılığında yeni bir sayfa açılıyor. Alaçatı’dan Kartalkaya’ya, Pamukkale’den Kapadokya’ya seferler başlıyor. Uçuşlar için gün sayan Seabird Havayolları, altı yeni Twin Otter DHC-6 400 tipi uçak almak üzere imalatçı Viking şirketiyle anlaştı.

Haberin Devamı

Türkiye’de iç hat pazarı son dokuz yılda 8.5 milyon yolcudan 50.5 milyona çıktı. Havayolları, iç hatlarda 46 havalimanına sefer yapıyor. Ama şimdi yeni bir sayfa daha açılıyor. Önümüzdeki günlerde seferlere başlayacak Seabird yani ‘deniz kuşu’ Havayolları’nın getirdiği Twin Otter uçakları, piste, havalimanına gerek duymuyor. Float’larıyla suya inebiliyor. 10 saat süren değişiklikle floatlar sökülüp yerine takılan tekerleklerle istenirse toprak pistlere, hatta kızaklarla kara bile inip-kalkabiliyor. 19 kişilik çift motorlu uçaklar, Türkiye’de uçulmadık yer bırakmayacak.
HAYALİ GERÇEK OLUYOR
Bu yatırımın arkasında havacılığa bavul atarak başlayan Kürşad Arusan var. ABD’den tatile geldiği Çeşme’de hayali olan deniz uçağı /images/100/0x0/55eb57def018fbb8f8bb273foperasyonunu hayata geçirmeye karar veren Arusan, ilk uçağını geçen yıl getirdi. Ancak proje, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün bürokrasi çarklarına takıldı. Deniz havacılık mevzuatının oluşturulması için sabırla beklemeye başlayan Seabird’e sevindirici haber Bilal Ekşi’nin genel müdürlüğe atanmasıyla geldi. Projenin Türkiye’de havacılığın daha da gelişmesine önemli katkı sağlayacağına inanan ve başlaması için rehber olan Ekşi, çalışmaları hızlandırdı.
ÖNCE DENİZ SEFERLERİ
Önümüzdeki günlerde sefer yapmaya başlayacak Seabird, İstanbul’dan yaz sezonu boyunca İzmir’in merkezine, Çeşme’ye, Alaçatı’ya, Bodrum’a ve Antalya’ya uçacak. Kışınsa floatlar yerini tekerleklere, kara inebilmek için de kızaklara bırakacak. Kartalkaya’ya, Palandöken’e uçuşlar yapılacak. Şirketin operasyonunun arkasında uzun yıllar THY’nin Amerika Müdürlüğü’nü yapan Niyazi Anıl var. Ticari zekâsını ortaya koyan Anıl, 80 ayrı uçuş noktası için analizlerini tamamladı. Uçuş izninin alınmasıyla hem filo büyümeye hem de uçuş noktaları artmaya başlayacak.
Twin Otter konusunda uzmanlaşmış, deniz operasyonunu bilen tecrübeli yabancı pilotları işe alan şirket, bakım konusunda da bu uçakların dünyadaki en büyük işletmecisi olan Kenn Borek ile işbirliği yapılıyor.

Haberin Devamı

40 MİLYON DOLARLIK ANLAŞMA

Haberin Devamı

Pazardaki boşluğu gören Kürşad Arusan, Twin Otter uçaklarının imalatçısı Kanadalı Viking şirketiyle altı uçaklık anlaşma yaptı. 40 milyon dolarlık anlaşmaya, şirketin Başkan Yardımcısı Rob Mauracher ile imza atan Arusan, ilk fabrika çıkışı Twin Otter’ı 2014’te teslim alacak. Rob Mauracher, üç tarafı denizle çevrili Türkiye’nin potansiyeline güveniyor.

EFSANE UÇAK TWIN OTTER

Twin Otter serisinin tasarımı 1965’te De Havilland tarafından yapıldı. Turboprop motorlu, 19 koltuk kapasiteli uçak, sağlam yapısı, ekonomik uçuş maliyetleriyle 1986’ya kadar imalatta kaldı. 840 uçak havayollarına teslim edildi. Halen bunların 500’den fazlası hizmette. Kanadalı Viking şirketi, geçtiğimiz yıllarda uçağın tüm haklarını satın aldı. Kokpit modernize edildi. Verimliliği artıracak değişiklikler yapıldı. İmalat hattı açıldı. Yeni seri, Twin Otter DHC-6 400 olarak adlandırıldı.
Büyük ilgi gören uçak, kısa sürede 60 sipariş aldı. Deniz modelinin yanı sıra askeri amaçlı arama-kurtarma, çöllere hatta kutba inebilen modellere dünyanın farklı noktalarında uçan operatörler sipariş verdi. Viking, şu ana kadar yedi uçak teslim etti.

Haberin Devamı

Eurofighter’ın hedefi Türkiye/images/100/0x0/55eb57def018fbb8f8bb2741

İngiltere, Almanya, İtalya ve İspanya ortaklığında geliştirilen Eurofighter,  gelecek 10 yılda Türkiye’ye 40 ila 80 arasında uçak satmayı hedefliyor. 2020’de hizmet ömürlerini tamamlayacak F-4E Terminatör’lerin yerine gelişmiş hava-yer radar opsiyonuyla sunulan uçak için F-35’te ciddi sorunların yaşandığı kod paylaşımında serbestlik öneriliyor.
Avusturya’nın 12 uçak karşılığında projenin iki katı (4 milyar Euro) off-set aldığı vurgulanırken gelişmiş havacılık endüstrisine sahip Türkiye’nin Eurofighter tercih ederse bu miktarın daha da artacağı belirtiliyor.
Türk Hava Kuvvetleri’nin gelecek 20 yılda filosunun tek motorlu F-16 ve F-35’lerden oluşacağını söyleyen yetkililer, “Eurofighter’ın çift motoru ve gelişmiş sistemleriyle önemli bir boşluğu kapatacağına inanıyoruz” diyor.
PERFORMANSI DAHA İYİ
Eurofighter’a 2009’da 72 adetlik sipariş veren Suudi Arabistan Kraliyet Hava Kuvvetleri, uçağı ilk kez Avusturya’nın Zeltweg şehrinde yapılan Airpower havacılık gösterilerinde sergiledi.
Uçakta görevli pilot, daha önceden F-15’lerde uçtuğunu söyleyerek “Eurofighter’ın performansı çok daha iyi. Dört uçak yan yana uçtuğumuzda, gelişmiş radar sistemleriyle tüm hedefler tespit edilebiliyor” dedi. Suudi Arabistan uçakları hem hava-hava, hem de hava-yer görevlerinde kullanılıyor. Tolga ÖZBEK

Yazarın Tüm Yazıları