Türkiye, deniz coğrafyası üzerinde stratejik bir ülke. Üç tarafını saran kıyıları tam 8 bin 333 kilometre. Denizlerindeki hareketlilik ise her geçen gün artıyor.
Toplam 377 bin 712 kilometrekarelik bu muazzam alan, denizlerimizin koruyucusu Sahil Güvenlik Komutanlığı’na emanet. İçişleri Bakanlığı’na bağlı olarak görev yapan Sahil Güvenlik, denizden tekneleri, havadan da helikopterleriyle göz açtırmıyor. Keskin gözler her türlü hava şartında, 24 saat denizlerimizi koruyor. Kaçakçılığı önlemek, deniz kirliliği ile mücadele, sivil amaçlı Arama-Kurtarma Harekatı Sahil Güvenlik Komutanlığı’nın ana görevlerinden sadece bir kaçı. Bu görevler için gelecek ihbarlar çok önemli. Denizlerimizdeki her türlü kaçakçılık, kirlilik, yasadışı olay ve Arama Kurtarma için ücretsiz Alo 158 hattını arayabilirsiniz. Seyir sırasında uydu telefonu veya yurtdışı şebekeden ise 00 90 232 158 00 00 numaralı telefondan Sahil Güvenlik’e ulaşabilirsiniz. Unutmayın Sahil Güvenlik Komutanlığı sizlerin duyarlılığını bekliyor. Denizler hepimizin...
Son yıllarda kapsamlı modernizasyondan geçen Sahil Güvenlik Hava Komutanlığı, yeni nesil helikopter ve uçak filosuyla hızla büyüyor. Hava Komutanlığı’nın ana merkezi İzmir Adnan Menderes Havalimanı. Uçuşlarına 1992’de Jandarma Genel Komutanlığı’ndan alınan üç AB206A helikopterleriyle başlayan Sahil Güvenlik Hava Komutanlığı, bugün her türlü hava şartında görev yapabilecek modern bir filoya sahip. Halen Hava Komutanlığı’nda sekiz AB412EP tipi helikopter ve üç CN235 uçağı bulunuyor.
AB412EP HELİKOPTERİ
Filoya 2001’den itibaren katılmaya başlayan AB412EP helikopterleri İtalyan Agusta şirketinin imalatı. Çift motorlu bu helikopter, Arama-Kurtarma Harekatları için özel teçhizatlara sahip. Bunların başında da helikopterin üstünde bulunan 160 deniz mili yani 296 kilometre menzilli radar geliyor. Deniz ve hava araçlarının hareketlerinin takibinin yanı sıra radar meteoroloji amaçlı da kullanılıyor.
KIZIL ÖTESİ KAMERA
Burundaki FLIR, yani kızıl ötesi kamera sistemi, çok uzaktaki hedefleri özel kamera ile tespit ediyor. Uçuşlarda tüm görüntüler kaydediliyor. Kamera 360 derece dönüp yukarı-aşağı hareket ediyor. Arka kabinde oturan FLIR operatörünün yanı sıra görüntüleri pilotlar kokpitteki özel ekranlardan takip edebiliyor. Helikopterin sol tarafındaki 30 milyon mumluk özel ışık ise gecenin karanlığını gündüze çeviriyor. Bu nedenle night sun yani gece güneşi olarak adlandırılıyor. AB412’nin sağ tarafında ise vinç var. Kazazede bu vinçle helikoptere çekiliyor. Saatte 120 deniz mili yani 220 kilometre hızla uçabilen helikopterin menzili de 300 deniz mili yani 555 kilometre. Güçlü motorlar sayesinde AB412 helikopterinin rüzgar limiti saatte 35 deniz mili yani 64 kilometre. Helikopterlerin tüm bakımları Hava Komutanlığı’nın bünyesindeki teknisyenler tarafından gerçekleştiriliyor.
CN235 UÇAKLARI
Ankara merkezli TAI tarafından üretilen CN235-100M uçakları Sahil Güvenlik’e 2001’de katıldı. Halen içi yeni nesil sistemlerle donatılan uçakların modifikasyonları TAI’de devam ediyor. Fransız Thales şirketi tarafından geliştirilen özel radar, Arama-Kurtarma sistemleri uçağa TAI tarafından ekleniyor. CN235’lerin 2007’den itibaren teslim edilmesi planlanıyor. Uçakların uzun süre havada kalması ve yüksek sürati sayesinde daha uzak uçuşların yapılması hedefleniyor.
MODERNİZASYON SÜRÜYOR
Sahil Güvenlik Hava Komutanlığı’nda modernizasyon çalışmaları hızla devam ediyor. Denizlerimizin daha iyi kontrol altına alınması için filoya mevcut 8 helikoptere ek olarak 5 adet daha AB412 alınıyor. Martı Projesi olarak adlandırılan çalışmayla helikopter sayısı 2008’de 13’e ulaşacak. AB412 helikopteri orta sınıfta. Kalabalık Arama-Kurtarma Harekatları için ağır sınıfta helikopter alımı için de çalışmalar başlatıldı. Bu helikopter aynı zamanda daha zorlu hava şartlarında da görev yaparak daha fazla insan kurtarabilecek.
Sahil Güvenlik Komutanlığı, geçen yıl 171 Arama-Kurtarma görevinde 459 kişi ve 42 tekne kurtardı. 2005’te 122 olayda 1334 yasadışı göçmen ele geçirdi. Tolga ÖZBEK
Özel eğitimli uçuş ekibi
Kokpit için özel bir tatbikat yapan Sahil Güvenlik Hava Komutanlığı, denizden iki kazazedeyi kısa sürede kurtardı. Dondurucu soğuk ve rüzgara rağmen kazazedelerin yerleri tespit edilerek helikopter bölgeye sevk edildi.
AB412’nin pilotları Sahil Güvenlik Yüzbaşı Ayhan Köseler ve Üsteğmen Tuğçe Ayyıldız’dı. Komutanlığın tek kadın pilotu Tuğçe Üsteğmen, 5 yıllık tecrübeli bir helikopterci. Seyir Kıdemli Üstçavuş Serkan Demirel, FLIR, radar ve vinçten sorumlu uçuş, balıkadam kıyafetli Üstçavuş Yusuf Küçüker de arama-kurtarma operatörümüzdü. AB412 hassas manevralarla kazazedelerin bulunduğu filikanın üzerine gelerek kurtarma operasyonunu tamamladı.
Eğitim uçağı ve helikopter alıyoruz
Türk Hava Kuvvetleri, temel uçuş eğitiminde kullanmak üzere uçak almak için ihaleye çıktı. Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) koordinesinde yapılan ihalede yayınlanan Teklife Çağrı Dosyası 36’sı kesin 19’u da opsiyon toplam 55 uçak alımını içeriyor.
Yeni nesil pilot eğitim standartlarına göre yapılacak seçimde aday uçakların pervaneli turboprop motorlu, kokpitinde pilot ve öğretmenin tandem yani önlü-arkalı oturmaları gibi özellikler isteniyor. İhaleyi kazanacak şirket toplam bedelin yüzde 50’si tutarında Türk şirketlerine off-set yani iş verecek. SSM ayrıca Türk şirketlerinin projede en az yüzde 20 oranında katılım payına sahip olmasını istiyor. İhaleye Amerikan Raytheon T-6, Brezilyalı Embraer Süper Tucano, İsviçreli Pilatus PC-9 ve Koreli KAI’nin KT-1 uçaklarıyla katılması bekleniyor.
İsviçre ile silah alımları konusunda yaşanan sorunların bu ihaleye de yansıyacağı tahmin ediliyor. Teklifler SSM’ye 5 Mayıs’ta teslim edilecek.
Alınacak uçaklar, Hava Kuvvetleri pilot adaylarının halen başlangıç uçuş eğitimindeki SF206 ile jet temel eğitim uçağı T-37’lerin yerini alacak. Böylece tek uçak tipiyle daha ucuz ve kısa sürede uçuş eğitimi yapılacak. Daha sonra pilot adayları eğitimlerine T-38 uçaklarında devam edecek.
HİNTLİLER TEKLİF VERDİ
Jandarma Genel Komutanlığı’nın organize suçlar ve kaçakçılıkla mücadele için alınacak 12 adetlik helikopter ihalesinde teklifler teslim edildi. Agusta-Westland’ın A109, Eurocopter’in EC145, Hintli HAL şirketi de Dhruv modeliyle teklif verdi. Hafif sınıfta çift motorlu helikopter alım sonuçlarının altı ay içinde açıklanması planlanıyor. Helikopterlerin Jandarma’ya teslimatıyla birlikte İstanbul’da bir filo kurulması da hedefleniyor.
Brezilya’ya giden Dışişleri Bakanı Abdullah Gül havacılık konusunda da temaslarda bulundu. THY’nin bölgesel uçak ihtiyacını ERJ170/190 serileriyle karşılamak isteyen Embraer şirketi, Tucano eğitim uçaklarını da Hava Kuvvetleri’ne öneriyor.
Atlasjet CRJ900’LE UÇACAK
ETS-Öger ortak havayolu şirketi Atlasjet, bugün Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın katılacağıı törenle 5 yeni CRJ900 uçağı almak üzere anlaşma imzalıyor. Kanadalı Bombardier şirketinin tasarımı olan 90 koltuklu CRJ900’ler, iç hat ve bölgesel uçuşlarda kullanılacak. Havayolunun CEO’su Kaptan Pilot Tuncay Doğaner ile Bombardier Uluslararası Satış Başkanı Jakes Dailly’in imzalayacağı 107 milyon dolarlık anlaşma, üçü kesin, ikisi de opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir uçak satışını içeriyor. Atlasjet’in halen filosunda CRJ900’ün küçük modeli 70 koltuklu olan CRJ700’den iki adet bulunuyor. Orta sınıfta fabrika çıkışlı aldığı dört Airbus A319’un ikincisini de teslim alan havayolu, bu yılı 26 uçaklık filoyla tamamlamayı hedefliyor. Şirketin 2007 hedefi ise Amerika uçuşlarına Airbus A340’la başlamak.