Türkiye 28-29 Haziran’da tarihin en sıkı korunan zirvesine ev sahipliği yapacak. NATO Zirvesi sırasında İstanbul semaları havadan abluka altına alınacak.
NATO’nun AWACS adıyla bilinen erken uyarı uçağı E-3A Sentry her türlü uçağı anında tespit edecek. NATO Vadisi olarak adlandırılan ve uçuşa kapatılan Harbiye-Gümüşsuyu-Taksim bölgesine izinsiz giren hava araçları devriye uçuşu yapan F-16’lar tarafından önlenecek ve gerekirse düşürülecek.
Güvenlik önlemleri devlet başkanlarının uçaklarının Türk Hava Sahası’na girmesiyle başlayacak. Türk Hava Kuvvetleri’ne bağlı F-16C/D uçakları devlet başkanlarına Atatürk Havalimanı’na inişlerine kadar eskort edecek. İstanbul’a yaklaşık 60 civarında başkanlık uçağı ile bürokrat ve korumaları taşıyan özel uçağın inmesi planlanıyor. Uçaklar indikten sonra iç hatlar terminalinin yanında bulunan ve tamamen yenilenen Devlet Konukevi’nin önündeki park pozisyonuna alınacak. Yolcusunu bırakan uçaklar başta Tekirdağ/Çorlu Havalimanı olmak üzere çevredeki İstanbul Sabiha Gökçen ve Bursa/Yenişehir Havalimanları’na gönderilecek.
İSTANBUL’A RADAR ŞEMSİYESİ
Zirve sırasında İstanbul semalarında NATO’ya bağlı iki AWACS sürekli uçacak. E-3A’ların Türkiye’deki geçici üsleri Konya’da bulunuyor. Boeing 707-320’den geliştirilen E-3A Sentry uçakları gövdesinin üzerinde özel bir radar anteni taşıyor. Uçak çok gelişmiş sistemleri ile 320 kilometre çapında uçan her türlü hava aracını veya izini tespit-takip edebiliyor.
AWACS’lara bu uçuşlar sırasında dört adet Türk F-16 uçağı eskort edecek. Uçaklarda silah olarak her türlü hava aracını rahatlıkla vurabilecek iki adet orta-uzun menzilli AIM-120 Amraam, iki adet de kısa menzilli AIM-9 Sidewinder füzeleriyle birlikte bir adet 20 mm’lik makineli top yer alacak. Hava önleme görevi için Bandırma ve Balıkesir’deki 162 ve 192’nci filolar görevlendirildi. Herhangi bir acil durumda Eskişehir 1’inci Ana Jet Üs Komutanlığı’ndaki 112’nci filoya ait F-4E uçakları hazır bekletilecek. Gerek AWACS gerekse de F-16’ların uzun uçuşlar sırasında yakıt ihtiyaçları Hava Kuvvetleri’nin KC-135R tipi tanker uçaklar tarafından karşılayacak.
VUR EMRÄ°
Eğer AWACS’lar bölgede kontrol dışı uçak tespit ederse hemen Eskişehir’de bulunan Birleşik Hava Harekat Merkezi CAOC 6’ya (Combined Air Operation Center) bildirecek. Koordinatlar tespit edilerek F-16’lar hava aracını önleyecek. Telsizden cevap vermeyen, F-16’ların istediği yöne dönmeyen uçak kesinlikle düşürülecek. AWACS uçakları aynı zamanda İstanbul Boğazı’nı korumakla görevli 15’inci Hava Füze Üssü ile de bağlantıda olacak. Olası alçak ve yüksek irtifa saldırılarında üssün uzun menzilli Nike Hercules füzeleri devreye girecek.
NOTAM YAYINLANACAK
Zirvenin yapılmasından 4-5 gün önce belirlenen tarihlerde NATO Vadisi üzerinde hiçbir hava aracının uçuşuna izin verilmeyeceğini ilan eden NOTAM yayınlanacak. Kısaca Havacılara Uyarı (Notice to Air Man) olarak adlandırılan NOTAM, havalimanları ve hava sahalarındaki kısıtlama veya değişiklik bilgilerini pilotlara veriyor.
İstanbul üzerindeki hava sahasındaki bir başka değişiklik de SID olarak adlandırılan ‘Standart Aletli Kalkış-Standart Instrument Departure’ planlarında gerçekleştirilecek. Buna göre Atatürk Havalimanı kalkışlarında NATO Vadisi üzerinden geçen yolcu uçakları bu bölgeye giremeyecek. Kalkış pisti ve uçağın uçuş yönüne göre uçaklar güneye yani Marmara’ya veya kuzeye Karadeniz’e doğru açılacak. Daha sonra rotasında devam edecek.
Hava trafiği ile ilgili olarak Türkiye’nin tüm hava sahasını kontrol eden Hava Kuvvetleri’nin birimi Hava Savunma Bildirim Merkezi’nden üst rütbeli subaylar Atatürk Havalimanı’na geldi. Askeri yetkililer, sivil ve askeri radar verilerini özel ekranlardan takip ederek hava trafiğinden anında haberdar olabiliyor.
Genel havacılık olarak adlandırılan yolcu uçaklarının dışındaki küçük özel uçaklar ile uçuÅŸ okullarının faaliyetleri zirve sırasında durdurulacak. Sabiha Gökçen, Bursa/YeniÅŸehir ve Hezarfen Havaalanları’nda Jandarma görev yapacak ve kontrol dışı uçak kalkışlarına izin vermeyecek.ÂTolga ÖZBEK
HAVALÄ°MANINA ERKEN GÄ°DÄ°N
Zirve sırasında sivil hava trafiğinin aksamaması ve yolcu mağduriyetinin en aza indirilmesi için Hava Kuvvetleri, Emniyet, DHMİ, Sivil Havacılık ortak çalışmalar yapıyor. Atatürk Havalimanı’nda güvenlik önlemleri girişte başlayacak. Tüm araçların altları özel aynalı dedektörlerle aranacak, bagajlar kontrol edilecek. Havalimanın çevresinde gerek üniformalı gerekse de sivil timler güvenlik kordonu oluşturacak.
Yolcu kapılarında ise dedektörler en hassas seviyeye ayarlandı. Kapı dedektörleri en küçük metal parçaya bile ikaz verecek. Yolculardan gerekirse kemer ve ayakkabılarını çıkartması istenebilecek. Ayakkabılarını çıkartan yolcuların dedektörden rahat geçebilmeleri için yere halı kondu.
Terminal içinde sürekli özel tim dolaşacak. Hem iç hem de dış hatlara mevcut kameraların yanı sıra ekstra gizli kameralar yerleştirildi. Zaman zaman gerek Türk gerekse de yabancı istihbarat ajanları kapıları habersiz kontrol ediyor. Bomba benzeri maddeleri içeri sokmak isteyen ajanlar, kapıdaki güvenlik görevlilerinin tepkilerini ölçüyor.
Yolcu başına düşen arama süresinin ortalama iki katına çıkacağını belirten uzmanlar bu tarihlerde havalimanına gelecek yolcuları uyarıyor. Yolcuların dış hat uçuşları için 3, iç hat uçuşları için de en az 2 saat önce havalimanında olması tavsiye ediliyor.
FOTOĞRAF ÇEKİLİYOR
Girişlerde ise Türkiye’ye giriş yapan yabancı yolcuların görüntüsü alınmaya başlandı. Webcam benzeri basit bir kamera yardımı ile çekilen fotoğraflar Emniyet Bilgi İşlem Merkezi’nde arşivleniyor.
Bu arada havalimanında görevli İngilizce bilen polislerden önemli kısmı NATO Vadisi’ne kaydırıldı. Havalimanında uzmanlık gerektiren birimlere dışarıdan polislerin gelmesinin sıkıntıya yol açacağı iddia edildi.
BART’a yeni yönetim
Türkiye’de faaliyet gösteren havayolu şirketlerinin oluşturduğu Havayolları Kuruluşları Derneği BART’ın başkanlığına Emirates Havayolları’ndan Bahar Birinci seçildi. Genel kurulda ikinci başkan THY’den Özlem Öztürk, Genel Sekreter Lufthansa’dan Sadık Elmas, Sayman JAT’tan Filip Stojanovic oldu. Kurulun yeni üyeliklerine de Havalimanı Operasyon Komitesinden Cumhur Gökmen, Avusturya Havayolları’ndan Ernst Leitner ve Swiss’ten Fatoş Kutay seçildi.
A318 demoya geliyor
Avrupalı imalatçı Airbus, 16 Haziran’da A318 uçağını İstanbul’a demo uçuşu için getiriyor. THY’nin bölgesel uçak ihalesini almak isteyen Airbus, yönetim kuruluna ve pilotlara 107 koltuklu uçağını tanıtacak.
A318’le önce İstanbul-Kayseri uçuşu gerçekleştirilecek. Kayseri Havaalanı’nda ‘touch and go’ yani piste inip yeniden havalanacak olan A318 asıl performansını Elazığ’da gösterecek. 1710 metrelik kısa piste sahip Elazığ’a indikten sonra uçak İstanbul’a geri dönecek. İki sınıfta toplam 107 yolcu taşıyabilen uçak Avrupalı imalatçının en küçük yolcu uçağı olma özelliğini koruyor. Airbus, A318 ile THY’ye hem bölgesel hem de yolcunun az olduğu Avrupa hatlarında ortak kullanım imkanı sunmayı hedefliyor.