MIT’li Cemocan Yeşil Türkiye’de akrotim kuracak

O gökyüzüne aşık, 26 yaşında bir Türk genci. Adı Cemocan Yeşil.

Dünyanın en iyi üniversitelerinden Massachusetts Institute of Technology yani MIT’nin Uçak ve Uzay Mühendisliği bölümünü bitirdi. Eylül ayında Amerikan Hava Kuvvetleri’ndeki görevini tamamlayacak. Sonra en büyük hayaline, Türkiye’nin ilk özel jet akrobasi gösteri takımını kurmaya doğru kanatlarını açacak...

Bir uçak düşünün... Tepenizden uçup gidiyor. Çoğu insan kafasını gökyüzüne çevirir. O uçağa bakar, hayallere dalar. Peki ya bu uçak akrobasi hareketleriyle yerçekimine meydan okuyorsa? Mavilikleri yırtarcasına bir sesle uçuyorsa? Arkasında bıraktığı dumanlı izler gökyüzündeki kıvrak dansını anlatıyorsa...

İşte Cemocan Yeşil’in en büyük hayali, Türkiye’nin ilk özel akrobasi gösteri ekibini kurmak. Sadece askeri kullanımda görmeye alıştığımız jetlerin göklerde ne kadar görkemli ve bir o kadar zarif izler bırakabileceğini Türkiye’de havacılığa en uzak insanla bile paylaşabilmek...

Akrotim yani akrobasi gösteri ekibi ilk etapta 3 uçakla uçacak. Gerekli sponsorluk anlaşmalarının tamamlanması durumunda ilk gösterinin 1 Temmuz 2008’de yapılması planlanıyor. Sonraki aşama 2010’da takımın en az 6 uçağa ulaşması.

Ekip, uçak olarak Çek Aero Vodochody şirketinin imalatı L-39C Albatros tipi jet uçağı kullanacak. 1960’ların sonunda tasarlanan bu uçak, halen birçok ülkenin hava kuvvetlerinde temel jet eğitim uçağı olarak kullanılıyor.

Uçağın 1990’lardan itibaren ikinci durağı ise Amerika. Halen 257 adet L-39C ABD’de sivil pilotlar tarafından kullanılıyor. Uçurulması basit, işletim maliyetleri ucuz. Performansı ise çok yüksek. Çeşitli hava kuvvetlerinin yanı sıra havacıların ünlü saat markası Breitling’in akrotimi L-39C uçaklarından oluşuyor.

Akrotimdeki uçakların bakımları, modifikasyonları, pilotların eğitimi ABD’de Alabama merkezli International Jets’le ortaklaşa yapılacak. Şirket, L-39 ve ABD’de sivil kullanımda olan eski Sovyet yapımı uçaklar konusunda uzman.

ÖZEL SİSTEMLER TAKILACAK

Gösteride kullanılacak uçaklar için bazı özel modifikasyonlara gidilecek. L-39’lara kanat, kuyruk, kokpit gibi 6 farklı noktaya kamera takılacak. Bu görüntüler gösteri sırasında eş zamanlı yerdeki büyük ekranlara yansıtılacak. Böylece pilotun gözünden uçuşun coşkusu seyircilerle paylaşılacak.

Uçaklara seyircilerin yapılan hareketleri daha iyi takip edebilmeleri için arkalarında duman bırakmasını sağlayacak sistemler takılacak.

Uçakta bulunan pilotun muharebe amaçlı kullandığı HUD olarak adlandırılan başüstü ekranının yerine gösteri uçuşlarında bugüne kadar denenmemiş manevraların yapılabilmesine yardımcı olacak özel elektronik sistemler yerleştirilecek.

Gövde daha yüksek performans için hafifletilip uçakların motorları yenilecek.

EKİP TÜRKLER’DEN OLUŞACAK

İlk etapta pilot ve bakım ekibinin en az yarısı Türk havacılardan oluşacak. Eğitim ve tecrübe kazandıkça ekipteki yabancılar yerlerini Türklere bırakacak. Uzun vadede ise akrotimin kendi uçuş akademisini kurarak pilotlarını yetiştirmesi planlanıyor. Cemocan Yeşil, akrotimin gelecekte Türkiye’de ve Avrupa’da kurulacak diğer gösteri ekipleri için de kaynak olacağına inanıyor.

Akrotimin, havacılık gösterilerinin yanı sıra futbol maçları, konser gibi büyük organizasyonlarda, turizm sezonunda tatil bölgelerinde uçması düşünülüyor. Ayrıca yurtdışındaki gösterilere katılarak ülke tanıtımına da katkı sağlaması hedefleniyor.

SPONSORLAR ARANIYOR

Yeşil, tüm bu yatırımlar için tabii ki sponsor arayışında. Adını dünyaya duyurmak isteyen Türk şirket veya şirketleriyle çalışmak istiyor. Uçaklar, ekibe ana sponsor olan şirketin renklerine boyanacak. Ayrıca alt sponsorların logoları Formula F1 yarışlarındaki araçlar gibi uçaklarda yer alacak.

ŞİRKETİN ADI AEROFROG

Cemocan Yeşil, iş ortağı Meteoroloji Uzmanı Roger Schwartz (solda) ile birlikte kurduğu "Aerofrog" adını verdiği şirket üzerinden bu projeyi gerçekleştirmeyi hedefliyor. Pilotlar arasında halen Amerikan Hava Kuvvetleri’nde görev yapan Schwartz da buluyor.

Şirketin adının ilginç bir hikayesi var : "Frog", İngilizce’de kurbağa anlamına geliyor. Cemocan Yeşil, küçük yaşlarda en büyük hobisinin model uçak ve roket olduğunu söylüyor. Ancak yaptığı modelleri maytap ve havai fişekle uçururken "test pilotu" olarak sokaktan topladığı kurbağaları kullanırmış. Yıllar sonra kurduğu havacılık şirketine kurbağaların anısına "Aerofrog" adını verdi.

CEMOCAN YEŞİL KİMDİR?

Amerikan Hava Kuvvetleri’ndeki görevi eylülde bitecek Cemocan Yeşil, 1981’de New York’ta doğdu. Dört yaşında ailesiyle Türkiye’ye döndü. Lise yıllarında girdiği TÜBİTAK yarışmasında Fizik Dalında Türkiye birincisi olan Yeşil, ABD’nin en önemli üniversitelerinden olan MIT’nin Uçak ve Uzay Mühendisliği bölümüne kabul edildi. Üniversite yıllarında uçmayı kafasına koyan Cemocan Yeşil, Amerikan Hava Kuvvetleri’ne başvurdu. Okulla birlikte Hava Kuvvetleri Yedek Subay Eğitim Programı’nı dereceyle bitirdi. Haziran 2005’te MIT’den mezun olan Yeşil, aynı tarihte Hava Kuvvetleri’ne teğmen rütbesiyle katıldı. Uçuş eğitimi aldı, RC-135 keşif uçaklarında görev yaptı.

Cemocan Yeşil’in uçuştan sonra en büyük tutkuları tiyatro ve futbol. New York’ta profesyonel olarak tiyatro oyunculuğu, Amerikan Hava Kuvvetleri futbol takımında da kaptanlık yaptı.

Onun için hayalleri çok önemli. Bugüne kadar hayatını hep hayal gücüne güvenmek ile hayalperest olmanın aynı anlama gelmediğini anlatmaya çalışarak yaşadığını söyleyen Yeşil, bu projeyi hayata geçirerek aynı zamanda her konuda insanların önüne çıkan "Bu iş Türkiye’de olmaz, burası Amerika değil" sözünün aksini ispatlamak istiyor.

TEKNİK ÖZELLİKLER

Uçuş Ekibi: 2 pilot

Gövde Uzunluğu: 12.13 metre

Kanat Açıklığı: 9.46 metre

Yükseklik: 4.77 metre

Maksimum Kalkış Ağırlığı: 4.700 kg

En Fazla Hızı: 750 km/saat

Menzili: 1.000 km

Kalkış Mesafesi: 530 metre

İniş Uzunluğu: 600 metre

Tırmanma oranı: Saniyede 22 metre

Motor Tipi: 1 adet Progress/Ivchenko

L-39: SİVİLLERİN EN ÇOK KULLANDIĞI ASKERİ JET

L-39 Albatros tipi eğitim uçakları, Çek Aero Vodochody şirketi tarafından 1960’larda geliştirilmeye başlandı. Yüksek performanslı uçak, soğuk savaş yıllarında Doğu Blok Hava Kuvvetleri’nin temel savaş uçağı oldu. Aero Vodochody, L-39’u geliştirerek L-59 ve L-139 modellerini pazara sundu. Halen imalattaki L-139 Amerikan Garett motoruna ve Batı yapısı avioniklere sahip.

Albatros ailesinin en çok satan modeli ise L-39C. Askeri kullanımının yanı sıra uçak ABD’de bir çok amatör pilot tarafından uçuruluyor. Sivil amaçlı kullanılan L-39’un tüm silah sistemleri sökülüyor. Özel bir sınıflandırmaya sahip uçakla pilotaj yeteneklerini artırmak ve yüksek performanslı uçuş tekniklerini görmek isteyen pilotlar da eğitim alıyor.

Uçakta süit dönemi başlıyor

Singapur Havayolları tarafından 25 Ekim’de yapılacağı açıklanan ilk Airbus A380 uçuşuyla birlikte gökyüzünde "süit" dönemi başlıyor. First class’tan daha üstün bu yeni sınıfla Singapur Havayolları konfor standartlarını bir adım öteye taşıyacak. Havacılıkta yeni bir sınıf anlayışı oluşturan Singapur Havayolları’nın A380 uçağı süit, business ve ekonomi sınıflarında toplam 471 koltuklu tasarlandı.

İlk seferin biletlerini açık artırma sitesi eBay’de 27 Ağustos’ta satışa çıkaracak Singapur Havayolları, elde edilecek geliri çocuk hastanelerinin yapımı için harcayacak. Yolcular site üzerinden 25 Ekim Singapur-Sydney, 26 Ekim’de de Sydney-Singapur uçuşları için bilet satın alabilecek.

First class yolcu salonu

Lufthansa Alman Havayolları tarafından açılan Münih’teki First Class yolcu salonu hizmete girdi. İlki Frankfurt’ta açılan ve lounge olarak adlandırılan yolcu salonundan first class yolcularının yanı sıra HON Circle özel kartına sahip Lufthansa yolcuları yararlanacak.

Lufthansa Avrupa Halkla İlişkiler Başkanı Aage Dünhaupt uçuş öncesinde yolculara rahat ve konforlu bir ortamda sunduklarını söyleyerek salonda, gurme restoran, bar, puro salonu ile lüks banyo ve tuvalet alanları da yer aldığını açıkladı. Yolcular havalimanı terminaline girmeden tüm pasaport ve güvenlik işlemlerini de burada gerçekleştiriyor. Uçağa özel araçla götürülüyor.

ACT A330 alıyor

ACT Havayolları, Airbus’tan iki adet A330-200F kargo uçağı almak üzere anlaşma yaptı. Halen filosunda 7 adet A300 kargo uçağı bulunan ACT, 7 bin 400 kilometre menzilli, 64 ton kargo kapasiteli yeni uçaklarıyla uzun menzilli seferler yapacak.

Uçak alım anlaşmasını Airbus Bölge Satış Başkanı Douglas Anderson ile imzalayan ACT Havayolları CEO’su Yavuz Çizmeci, A330-200F’le İstanbul’dan Hong Kong, Singapur, New York gibi noktalara duraksız uçmayı hedeflediklerini söyledi.

Airbus’ın yeni kargo uçağı A330, aralarında Türkiye’den MNG Havayolları’nın da bulunduğu 47 şirketten sipariş aldı. Tasarım çalışmaları devam eden uçak hizmete 2009’da girecek.
Yazarın Tüm Yazıları