Paylaş
Her iki kol koyma yeri de sağınızdaki ve solunuzdaki yolcu tarafından kapılmış. Veya dirsek kavgası başlamış. Yandaki yolcu zorla bu yeri ele geçirmeye çalışıyor. Kol koyma yeri kimin hakkı?
Hepiniz yaşamışsınızdır. Uçakta yanınızdaki yolcu ile zaman zaman kol koyma savaşları çıkmıştır. Sessiz sedasız itişmeler... Yanlışlıkla olmuş gibi temaslar... Daha önce davranıp kolunu koyup bütün uçuş boyunca burayı kaptırmayanlar...
Hatta zaman zaman sinir bozan gizli çekişmeler...
Kolunuzu koyamadığınızda, özellikle koltuk dik durumdayken uçmak çok rahatsızlık verir. Şöyle koltuğunuza keyiflice oturmanın ölçülü kollukları istediğiniz gibi kullanmaktır aslında.
Sinir bozan işgal
Kolluğu olmayan bir koltuk her zaman rahatsızdır. Hele kolluk varken, işgal altında olduğu için kullanamamak, daha da fazla huzursuzluk verir.
Uçak yolculuklarında, özellikle de dar aralıklı ekonomi sınıfı koltuklarda kol koyma yerine hâkimiyet ciddi bir rahatlık getirir. Kolunu koyarken biraz da diğer tarafın alanına girerek koltuğunuzu konforlu hale getirebilirsiniz. Ama bu tip açıkgözlülükler zaman zaman yanınızdaki yolcu ile sesli, hareketli olmasa da içinizde büyüyen kavgayı da başlatır.
Galiba çözülecek
Bir tasarım grubu, kol koyma savaşlarına ciddi bir sulh getirdi. Eğer bu tasarımlar uygulanırsa ki, bu o kadar çabuk olmaz ama ciddi bir rahatlık ortaya çıkacak.
Paper clip yani kâğıt kıskacı olarak adlandırılan tasarım, her iki yolcunun da kol koyma yerinden yararlanmasını sağlıyor. Kristal Kabin Ödülü alan tasarımda basitlik ön planda. Yolcuların paylaşması gereken tek şey, kimin üste veya alta kolunu koyacağı. Özel parça sayesinde bu uygulama mevcut koltuklara da takılabilecek.
Üçüncü boyut
Tasarımcı ve aynı zamanda şirketin sahibi olan James Lee, koltuk tasarımlarında üçüncü boyutun pek fazla düşünülmediğine inanıyor: “Yaptığımız basit bir ek. Ama kavgayı bitirebilecek bir tasarım. Tasarımla havayolları yakından ilgileniyor. Önümüzdeki günlerde koltuk imalatçısı bir şirket ilk uygulamayı yapacak. Bu tasarımla amacımız kabinde farklı bir bakış oluşturmak...”
En büyük kavga nedeni
Tek koridorlu uçaklarda, ekonomi sınıflarında oturum düzeni sağda ve solda üçlü koltuklardan oluşuyor. Burada en şans sız yolcu ortada oturan.
Koridor ve pencere kenarındakilerin kendilerine ait kol koyma yerleri var. Ama bununla yetinmiyorlar. Hemen dirseklerini orta koltuktakilere uzatıyorlar. Dirseklerin birbirine çarpmasıyla itişme başlıyor. Önce gizli gizli iki taraf da dirsekleriyle birbirini itiyor. Güç savaşında koltuk kolunu kapan bırakmak istemiyor. Diğer yolcunun uyumasını fırsat bilip hafif bir dirsek darbesiyle kol koyma yerini ele geçiriyor.
Uyarın, sorun devam ederse kabin memurunu çağırın
Yandaki yolcudan bir türlü kol koyma yerini alamıyorsunuz. Veya arkanızdaki yolcu dizlerini koltuğunuza dayadı. Ne yapmalısınız?
-Önce sakin olun. Nazikçe, kırmadan uyarın. Olayların birçoğu ilk söyleyeceğiniz kelimelerle çözülebilir. Vücut diliniz çok önemli. Nazik olurken haklılığınızı da vurgulayın.
-Eğer düzelme yoksa, kabin memurunu çağırın. Havayolları bu konuda kabin memurlarına özel eğitim veriyor.
-Kriz yönetiminde kabin memurunun yetersiz kalacağını hissediyorsanız, daha tecrübeli olan kabin amirinden yardım isteyin. Kabin amiri veya geniş gövdeli uçaklarda ‘purser’, yolcuya gerekli uyarıyı yapacaktır.
-Kavga ederseniz, işin polise ve hatta mahkemeye kadar gideceğini unutmayın. Kavganın sonunda meydana gelecek gecikme, farklı bir havalimanına yönlendirilme gibi durumlarda havayolu şirketi ek maliyetleri sizden tazmin edecektir.
Paylaş