Türkiye«nin havacılık programı Kokpit, yeni yayın dönemine bugün saat 14.00«te Kanal D ekranlarında başlıyor.
Sekizinci sezonuna giren ve 276 bölümü geride bırakan Kokpit’in Jet Sohbet’te konuğu THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin. Verdiği uçak siparişleri ve yenilediği imajından iç hatlardaki düşen bilet fiyatlarına Karlıtekin THY’deki gelişmeleri Kokpit seyircilerine anlatıyor.
Kokpit’in diğer konuları arasında Ali İsmet Öztürk’ün başarıyla tamamladığı beş aylık Avrupa turnesi ve yangın söndürme uçakları yer alıyor. Kokpit uçuş noktasında ise yaşayan tanrıçaların ülkesi Nepal’e uzanıyor. Yeni sezonda Kokpit yine kazandırmaya devam ediyor. Programı dikkatli izleyerek şifreleri alan ve sorulan soruya doğru cevap veren seyircilerden noter huzurunda yapılan çekilişle THY’den Roma’ya gidiş-dönüş uçak bileti, Dassault’dan Falcon iş jeti ve AtlasJet’ten yolcu uçağı maketleri kazanıyor. Kokpit yeni sezonda da havacılık dünyasından en son gelişmeleri, en yeni teknolojileri izleyicilerine sunmaya devam ediyor.
THY A319 alıyor
THY’nin iç hatlarda kullanmak üzere uçak arayışında ibre Airbus A319’a döndü. Yolcu kapasitesi düşük bölgesel jet ve pervaneli uçakların yerine bilet fiyatlarındaki seviyeyi korumak için THY daha düşük uçuş maliyetli daha büyük kapasiteli yolcu uçakları konusunda arayışlarını sürdürüyordu. Halen detaylar konusunda görüşmelerini devam ettiren THY, herhangi bir anlaşmazlık durumunda kapısını Boeing’e 737-700 modeli için açık tutuyor. A319 alımının kesinleşmesiyle filoya 10-12 adet uçak katılması planlanıyor. Bu uçaklar halen A320/A321’de görev yapan pilot ve kabin memurlarınca ek eğitime gerek kalmadan kullanılabilecek. A319 iki sınıfta 124 koltuk kapasiteli. Menzili ise 3 bin 139 kilometre. A319’un özel donanımlı VIP modeli ise Başbakanlık adına THY tarafından işletiliyor. Türkiye’deki ilk yolcu A319 işletmecisi olacak AtlasJet ise ilk uçağını 15 Aralık’ta teslim alıyor.
Uçakta cepten konuş
Yeni teknolojiler sayesinde cep telefonlarının uçuş sırasında uçağın elektronik sistemlerini etkilemesi, yolcuların saatlerce ‘kapsama alanı dışında kalma sıkıntısı’ son buluyor. AeroMobile şirketi tarafından geliştirilen ve denemelerine önümüzdeki yıl şubat ayında Boeing 777-200LR uçağında başlanacak sistem sayesinde yolcular istedikleri an telefonlarını kullanabilecek. İki yıl içinde havacılık otoriteleri tarafından onaylanarak uçaklarda kullanıma girecek sistemle yolcular dakikası 3,5 dolar karşılığında cepten konuşabilecek.
Uçak koltuklarına 1990’ların başından itibaren yaygınlaşmaya başlanan telefonlarla haberleşme çağında bir dönem başlamıştı. Yolcular 10 bin metrede uçarken uydu üzerinden telefon görüşmelerini gerçekleştirebiliyordu. Ancak uçaklardaki telefonlar beklenildiği kadar ilgi görmedi. Yolcuların kredi kartıyla çalışan telefonları kullanma oranı düşük kaldı.
DENEMELER BAŞLIYOR
Cep telefonlarının ortaya çıkmasıyla yeni bir tehlike uçuş güvenliğini tehdit etmeye başladı. Taşınabilir elektronik alet sınıfına giren cep telefonlarının sinyalleri uçakların sistemlerini bozuyordu.
Yolcuların cep telefonlarıyla yerden 10 bin metre yüksekte konuşabilmeleri için Amerikan AeroMobile şirketi özel bir sistem geliştirdi. Önümüzdeki aylarda denemeleri başlanacak sistem kabindeki tüm cep telefonu sinyallerini toplayarak uyduya aktaracak. Böylece uçuşun her anında yolcuların telefonları çalışır duruma geçebilecek. 800 Mhz banttan uyduya çıkacak sinyaller yüksek ses kalitesi sunacak.
Konuşmalar Immersat 4 uydusu üzerinden yapılacak. Bu amaçla ilk uydu geçtiğimiz mart ayında uzaya gönderildi. İkinci uydunun ocakta fırlatılması planlanıyor. AeroMobile, uçuş sistemlerinin etkilenmemesi için de kokpitte bazı değişiklikler de yapacak. Cihazların çalışma frekansları değiştirilecek. Risk sıfırlanacak.
DAKİKASI 3.5 DOLAR
İlk anlaşmasını Boeing’le yapan AeroMobile yolcuları dakikası 3.5 dolar yani 4.7 YTL’den konuşturmayı planlıyor. Ayrıca 9,95 dolarlık (13,5 YTL) dolaşım ücreti de kullanıcıların faturasına yansıtılacak. Yolcu mesajları tanesi 0.5 dolar yani 67 kuruştan atabilecek. Cep telefonundan internete bağlanmak isteyenlere ise 4 saatlik uçuş için 4.95 dolar (7 YTL) ödeyecek. Boeing’in geliştirdiği ve gökyüzünde internet imkanı sağlayan Connexion sistemi cep telefonu kullanımına ciddi bir altyapı sağlayacak.
AeroMobile’ın sistemine özellikle Ortadoğu ve Asyalı havayollarından büyük ilgi var. Uçak başına 100 bin dolarlık maliyetle sistem 1,5 iş gününde takılacak. İlk servis Ortadoğu-Güneydoğu Asya arasında kurulacak. Yolcuların cep telefonu görüşmelerinden elde edilecek gelirlerden havayollarına da pay verilecek. Bu sayede havayolu şirketleri sistem maliyetlerini çıkartacak. Önce uzun menzilli uçaklara konulacak sistemin ilerleyen yıllarda yolcu uçaklarının standart donanımları arasına girmesi hedefleniyor. Tolga ÖZBEK
SunExpress«in yeni merkezi İzmir
THY ve Alman Condor Havayolları’nın ortak şirketi SunExpress, ikinci merkez olarak İzmir’i seçti. 3 Kasım’dan itibaren Adnan Menderes Havalimanı’ndan altısı Almanya’da toplam 7 Avrupa şehrine tarifeli uçuşlara başlayacak havayolu, turizm yatırımları hızla büyüyen Ege’ye daha fazla turist getirmeyi hedefliyor.
Önümüzdeki günlerde 15 yaşına basacak SunExpress’in Antalya’nın bir numaralı havayolu taşıyıcısı olduğunu söyleyen Genel Müdür Paul Schwaiger, ‘Biz hep farklı pazarların peşindeyiz. Ege bölgesi turizm yatırımlarıyla gelecek vaat ediyor. Ayrıca Ege’nin Akdeniz’den farklı olarak ciddi iş adamı yolcu portföyü de bulunuyor’ dedi.
Son yıllarda özellikle Çeşme odaklı turizm yatırımları artan Ege’de, Antalya’nın ‘her şey dahil’ sisteminden farklı olarak butik otel konseptine ağırlık veriliyor. Ramazan Bayramı’nın başladığı 3 Kasım’dan itibaren İzmir’den tarifeli haftada iki gün Berlin, Frankfurt, Köln, haftada bir gün de Münih, Hannover, Stuttgart ve Zürih’e uçacak SunExpress, bu seferlerini yazın artırarak devam ettirmeyi planlıyor. 2003’te ilk yedi ayda İzmir’e 630 bin dış, 547 bin de iç hat yolcusu gelirken bu yıl rakamlar 901 bin dış, 1 milyon 108 bin iç hat yolcusuna yükseldi. Trafiğin gelecek yıl temmuz ayında açılacak ve TAV tarafından işletilecek yeni dış hatlar terminali ile daha da artması planlanıyor.
SunExpress’in 15 Kasım’da yapılacak yıllık genel kurulu ise bir çok yeniliğe gebe. 2001’den bu yana iç hat uçuş izni bulunan havayolu, eğer büyük ortakları THY ve Condor’un anlaşması durumunda bu pazara da girmeyi planlıyor.
AtlasJet’e özel logo
Hızla büyüyen Öger-ETS Tur ortak havayolu şirketi AtlasJet, başladığı reklam kampasıyla birlikte logosunu da yeniledi. Logoda sola yatan, sağa açılan aks her geçen gün daha ileri ve yukarıya çıkışı, hilal-yıldız kombinasyonu bayrağı ve Türkiye’de doğan-büyüyen şirketi, stilize yıldız ‘A’ harfini, yazı karakterindeki keskinlik ise kurumsal disiplin ve keskinliğe atıfta bulunuyor.
Germanwings Antalya’ya uçacak
Alman düşük maliyetli havayolu şirketi Germanwings, İstanbul, İzmir ve yazın açtıkları Ankara’dan sonra gelecek yaz Antalya’ya da sefer yapma kararı aldı. Türkiye pazarında yüzde 50 ile büyüdüklerini belirten İletişim Direktörü Andreas Engel, Antalya’dan umutlu olduklarını söyledi. Şirket internet sitesi üzerinden Köln-Antalya uçuşlarının satışlarına ise başladı.
Avrupa’da düşük maliyetli havayolları (DMH) arasında kıran kırana süren rekabette Germanwings üç yaşına basarken 22 uçaklık filoya ulaşarak Almanya’nın en büyük DMH şirketi haline geldi. Airbus’a 18 A319 siparişi veren Germanwings, yeni noktalarla büyümeyi sürdürmeyi hedefliyor.
Biletlerin yaklaşık yüzde 10-15’lik bölümünü tek yön vergiler hariç 19 eurodan başlayan fiyatlarla satan havayolu Türkiye uçuşlarında yüzde 86.2’lik doluluk oranına ulaştı. Germanwings’in Türk yolcuları arasında iş amaçlı seyahat edenlerin oranı ise yüzde 22.
Milleri katlayın
Geçen hafta başlayan iç hatlardaki uygun fiyatlı uçuşları şimdi de dış hatlardaki özel yolcu programlarındaki mil promosyonları izliyor:
Swiss Havayolları’nın TravelClub ile Alman Lufthansa Havayoları’nın Miles&More özel yolcu programları 1 Nisan 2006’dan itibaren tek çatı altında birleşiyor. Swiss yolcuları Lufthansa’nın yanı sıra Star Alliance üyelerinde yaptıkları uçuşlarda da mil toplayacaklar. Lufthansa ayrıca, Miles&More üyesi kadın yolcularına ‘Lufthansa Women World’ dergisi gönderecek.
Amerikan Delta Havayolları, 15 Aralık’a kadar İstanbul-New York hattında seyahat eden tüm özel yolcu programı SkyMiles üyelerine hem ekonomi hem de business’te iki kat fazla mil kazanma imkanı sunuyor.
British Airways«in ba.com/triplebamiles internet adresinden promosyon uygulamasına kayıtlı olan Executive Club üyeleri, millerini 15 Aralık«a kadar devam eden promosyonla kısa ve uzun uçuşlarda üçe katlayacak.
Iberia Havayolları, 30 Kasım«a kadar İstanbul çıkışlı Barcelona, Madrid ve Valencia«ya 219, Malaga ve Lizbon«a da 199 eurodan başlayan ekonomi sınıfı gidiş-dönüş fiyatlar sunuyor. Fiyatlara vergiler dahil değil.
Malev Macar Havayolları, 15 Aralık«a kadar Budapeşte uçuşlarında iki kişi birlikte seyahat eden yolculara 239 eurodan başlayan fırsatlar sunuyor.
THY Astana’da
Türk Hava Yolları, 19 Ekim’den itibaren Kazakistan’da ikinci uçuş noktası olan Astana’ya sefer yapmaya başlıyor. Halen Almatı’ya da uçan THY, Kazakistan’ın yeni başkenti Astana’ya haftada iki gün çarşamba ve cumartesileri karşılıklı uçuş gerçekleştirecek. Yeni uçuş noktası tanıtım amaçlı 19 Kasım’a kadar ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç 323 eurodan başlayan fiyatlarla satışa sunuldu.
Fly’dan business servisi
Filosuna aldığı Brezilyalı Embraer şirketinin imalatı ERJ145’lerle Fly Air bu uçağın Türkiye’deki ilk kullanıcısı oldu. Uçağı 48 koltuklu tamamen business class haline getiren Fly Air, 20 Ekim’den itibaren İstanbul çıkışlı İzmir, Ankara, Trabzon, Malatya ve Adana’ya uçacak. Fiyatlar tek yön 99-155 YTL arasında değişirken Fly Air, uçuşlarda alkollü ve alkolsüz içecek ile sıcak yemek servisi de yapacak.