A3XX'in yeni modelleriDev yolcu uçağı projesinde tek başına kalan Airbus, A3XX'in yeni modellerini havayollarının beğenisine sundu. Airbus görüşme yaptığı 19 ayrı havayolu ve 40 havalimanı yetkililerinin görüşleri doğrultusunda A3xx'in tasarımında değişiklikler yapacak. Dört ayrı modeli üretilmesi planlanan uçağın en küçüğü 480, en büyüğü ise 656 yolcu taşıyacak. Diğer modeller ise 402 yolcu ve yüksek kargo alanına sahip A3XX Combi ile 150 ton yük kapasiteli A3XX-100F olacak.Airbus modellerle ilgili çalışmalarını sürdürürken projeyle ilgili soru işaretleri ise devam ediyor. Airbus'ın planına göre ilk siparişlerin 1998 içinde alınması gerekiyordu. Ancak bazı havayolu şirketlerinin A3xx alımında istekli olmasına rağmen siparişlerin henüz kesinlik kazanmaması uçağın hizmete girme tarihini 15 ay ileri attı. Uzmanlar A3XX'in en erken 2004 yılında yolcu taşımaya başlayabileceğini belirtiyorlar.PIERSON UYARIYORDiğer taraftan Airbus Yönetim Kurul Başkanlığı'nı Nisan ayında bırakan Jean Pierson, yaptığı açıklamada yeni yöneticilerin özellikle maliyetler konusunda çok dikkatli olmalarını istedi. Eğer maliyetleri düşürmezlerse A3xx'in Jumbo diye adlanan B747'yle rekabette zorlanacaklarını söyledi.Dünyanın en büyük yolcu uçağı olacak A3XX'in temel tasarımı tamamlandı. Artık alınacak siparişler bekleniyor. Büyük ihtimalle United, British Airways ve Singapur Havayolları ilk müşteriler olacak. Şubat ayından itibaren tasarım çalışmalarını dondurduklarını söyleyen Airbus Büyük Uçaklar Bölüm Başkanı Philippe Jarry, 1999 başında çalışmalara tekrar başlanılacağını açıkladı. Tasarımla ilgili olarak gelinen en son nokta kanat tasarımlarının ana hatlarıyla ortaya çıkmasıyla birlikte rüzgar tünelindeki düşük sürat testleri yapılmıştı. Airbus'ın ana merkezi olan Toulouse'da projeyle ilgili olarak 120 kişi çalışıyor. Airbus'la birlikte risk paylaşımına giren ve projeye ortak olan Alenia, Belairbus, Finaviatec, Fokker ve Saab'taki çalışan toplam 250 kişi: Hepsi de A3XX için gecelerini gündüze katıyorlar...MOTORDA İKİ SEÇENEKMotor konusunda havayollarının önünde iki ayrı seçenek bulunuyor. Airbus uçakta kullanılacak motorlar konusunda ilk anlaşmayı iki Amerikalı motor imalatçısı General Electric ve Pratt and Whitney'le yaptı. İki dev şirket A3XX için motor tasarlayacak. Daha sonra ikinci anlaşma İngiliz Rolls Royce ile gerçekleşti. Rolls Royce'un en büyük motoru olan Trent 900, A3XX'lerde kullanılabilecek.Normal A3XX konseptine Airbus geçtiğimiz günler içinde yeni bir model daha ekleyeceğini açıkladı. Bu model daha küçültülmüş olan 50 modeli. Yolcu kapasitesi 480 olan uçağın menzili ise 14 bin 200 kilometre. Bu modelle Airbus özellikle B747-400'ün önünü kesmek istiyor. Ancak A3XX-50 projesiyle ilgili detaylı bilgiler henüz kamuoyuna sunulmadı. A3XX ailesinin başarılı olması durumunda bu modellerin dışında 300 serisinin de üretilmesi planlanıyor. Koltuk kapasitesi 750 olacak 300'ün toplam kalkış ağırlığı ise 650 ton olarak belirlendi. Ancak uzmanlar A3XX'in önünde daha uzun yıllar olduğunu söylüyorlar. Projenin gelişmesini engelleyen sipariş alımının yanı sıra mühendislik ve lojistik sorunların da çözülmesi gerekiyor.Onur Air'den olmayan koltuğa boarding pasCharter bileti alırken gecikebileceğinizi, normal bir tarifeli uçuştaki konforu ve hizmeti bulamayacağınızı biliyorsunuz. Peki check-in yaparken size verilen ‘koltuk uçakta olmadığı için’ ayakta kalabileceğiniz aklınıza hayalinize gelir mi? Gelmezse, Onur Air'e buyrun!Hoş sürprizler24 Mayıs 1998 günü Onur Air'in OHY 403 sefer sayılı Tel Aviv (İsrail) - İstanbul ‘seferine’ katılan yolcuları hoş sürprizler bekliyordu. Ben de bu hoş sürprizleri yaşadım.Uçağı konfirme etmek için telefon eden yolculara (Galilee Tours acentası tarafından) ‘Uçak 20.05 yerine 19.30’da yani 35 dakika erken kalkacak' denildiği için yolcular en geç 17.30'da Tel Aviv Ben Gourion Havalimanı’na geldi.Panoda uçağa binme (boarding) saati olarak 20.05 yazıyordu, yani telefonla verilen bilgi yanlıştı, ayrıca demek ki uçak da gecikecekti.Saat 21'de 39 numaralı kapının bilgi ekranında şöyle yazıyordu : İzmir (uçak İstanbul'a gidecek) THY (Türk Hava Yolları değil, Onur Air'le uçulacak), uçağa biniş saati 21.35 - kalkış saati 21.13 (yani yolcular uçağa havadayken binecek).21.30'da kapılar açılınca asıl cümbüş başladı : Kayıt sırasında eline koltuk olarak ‘E’ sırası verilenler ayakta kaldı. Onur Air'in Anatolia şirketinden kiraladığı Airbus A300'de ‘E’ koltuğu yoktu. Koltuklar A-B-C-D-F-G-H-J-K diye gidiyordu. Yani boydan boya bir sırada oturması gerekenlerin hepsi ayaktaydı.Daha da güzeli, uçakta 17'nci sıra da yoktu. Koltuklar 16'ncı sıradan 18'inci sıraya geçiyordu. Yani 17'nci sıraya yer verilen 9 kişi de ayaktaydı.Hostesler kendini savundu: ‘Şikayetiniz varsa Onur Air’e söyleyin, biz Anatolia Hava Yolları’yız, elimizden birşey gelmez!'Ne yapacağını bilemeyen kabin ekibi ayakta kalan yolcuları sağa sola yerleştirirken bu kez de sigara içenlerle içmeyenler karıştı. Sigara içmeyenler ‘biz sigara içilen yerde oturmak istemiyoruz’ diye ayaklanınca kaptan pilot bütün uçakta sigarayı yasakladı. Bu kez de 1 saat 40 dakika boyunca kendini tutamayan tiryakiler, hosteslere inat sigara içtiği için yolcular arasında kavgalar çıktı.Kabin ekibi ortalığı sakinleştirmek için yolculara şeker dağıtmaya başladı. Ancak sağ tarafta oturanlara verilince şeker bitti. Diğer yolcular ‘niye bize yok’ diye sorunca hostesler ‘şeker bitti, ne yapalım bize bu kadar verdiler’ cevabı verdi.Kuru ekmek ve meyve suyu servisi apar topar yapıldı ve uçak 00.25 sularında İstanbul'a indi. Bir saat kadar süren polis ve bagaj kuyruğu da dahil 8 saat süren yolculuk böylece bitti.VANTAGE satış rekoru kırdıDünyanın ilk kompozit yapılı ve tek motorlu iş jeti Vantage satış rekoru kırdı. Kısa sürede 200 milyon dolar değerinde 125 adet gibi büyük sipariş alan uçak pazarda uygun fiyatıyla dikkat çekiyor. Standart donanımlı 1.8 milyon Dolara satılan uçak diğer iş jetlerine göre de oldukça ucuz. Vantage'a olan büyük talep karşısında yapımcı Visionaire şirketi, teslimat tarihini 2001 yılının sonunu veriyor. Havacılık teknolojilerinde devrim yaratan Vantage, 6 koltuk kapasiteli. İleri açılı kanatları ve değişik tasarımı uçuşta büyük avantajlar sağlıyor. Karbon fiberden imal edilen gövde metal yorgunluğu sorununu ortadan kaldırıyor. Özellikle kısa ve orta menzilli uçuşlar için tasarlanan uçak tek pilotla da uçabiliyor. Vantage'ın uçuş maliyetleri de diğer iş jetlerine göre yüzde 40 daha az. Yarı hazırlanmış pistlerden kalkabilen uçağın seyir sürati saatte 640 kilometre. Menzili ise tam yüklü olarak 2 bin 130 kilometre.Pınar Özerman Delta Havacılık’taUzun yıllar TAI Pazarlama Müdürü olarak görev yapan Pınar Özerman, Delta Grubu'nda havacılık aktivitelerinden sorumlu direktör olarak göreve başladı. Özerman grubun havacılık faaliyeterinin yeniden yapılandırılması ve genişletilmesinden sorumlu olacak. Havacılık ve savunma sanayii sektörlerinde pazarlama, iş geliştirme ve program yönetimi konularında 13 yılı aşkın iş tecrübesi olan Pınar Özerman TAI'den önce de Aselsan'da görev yapıyordu. Lisans ve lisans üstü öğrenimini Orta Doğu Teknik Üniversitesi Endüstri Mühendisliği dalında tamamlayan Özerman, aynı üniversitede 3 yıl süreyle öğretim görevlisi olarak da çalışmıştı.Havayolları aynı çatı altındaUzun yıllardır THY ve yabancı havayolları temsilcileriyle ortak çalışmalar yapan BART (Board of Airlines Represantatives Turkey) tüzel kişilik kazanarak dernek haline geldi. Bundan sonra BART, 'Havayolları Kuruluşları Derneği' adı altında çalışmalarını sürdürecek. İlk genel kurulunu 25 Mayıs'ta yapan derneğin Başkanlığına KLM Havayolları Türkiye Müdürü Naz Külhancı seçildi. Derneğin Asbaşkanlığına THY'den Gülay Aşçı, Genel Sekreterliğe İran Havayolları'ndan Mehdi Alviri ve Muhasip üyeliğe de Delta Havayolları'ndan Ayşe Ülgen getirildi. BART'ın yönetic