Paylaş
Kadın pilotların uçuştaki başarı oranları oldukça yüksek. Ama havayolu şirketleri başarıdan çok hamilelik ve diğer izin gerektiren bazı nedenlerden dolayı kadın pilotlara çok da sıcak bakmıyor. Hatta birçok havayolu şirketi pilot alım komisyonlarında kadın pilotlara yer verilmiyor.
‘Kaç kadın pilotunuz var?’ sorusuna havayolları daha çok ileriye dönük hedefleri içinde cevaplar veriyorlar. Örneğin Amerikan United Havayolları’nın CEO’su ileriye dönük 6 bin pilot alımı planladıklarını, bu sayının yarısını kadın pilotlardan seçeceklerini söylüyor. Bu tür projeksiyonlar hem Amerika’da hem de Avrupa’daki havayollarında hep var. Yakın zamanda pilot alımı yapan havayollarına baktığımızda kadın pilotların sürekli göz ardı edildiğini görüyoruz.
YETER Kİ İMKÂN TANINSIN
Eskiden aileler çocuklarının pilot olmasını çok istemezlerdi. Bu görüş ağırlıklı olarak askeri pilotlar için çok rastlanan bir durumdu. Savaş, kaza gibi nedenlerle aileler çocuklarının pilotluk mesleğinden uzak durmalarını tavsiye ederlerdi. Hele genç kızlardan pilot olacağını söyleyenlere aileleri koro halinde karşı çıkarlardı. Şimdilerde bu durum öyle değil. Pilotluk mesleği çok popüler. Bir taraftan da pilotluk kadınlar için erkeklere göre çok daha zor bir iş. Hem evi ve çocukları ile ilgilenmek, hem de zamanının büyük kısmını uçuşlar ve sonrası otel odalarında geçirmek hiç de kolay değil. Yine de kadınlar arasında pilotluk popüler hale geldi. Yeter ki kendilerine imkânlar tanınsın. Pilot seçimlerinde kadınların varlığı yolun başında kabul edilsin. Genel olarak Amerika’da havayollarında kadın pilot oranı yüzde 5.5’i geçmiyor. Amerika’daki kadın pilot sayısında son 30 yılda sadece yüzde 2’lik bir artış olmuş. Avrupa’da bu bir puan daha eksik görünüyor. Örneğin İngiltere’de bu oran yani erkek pilotlara göre havayollarında çalışan kadın pilotların oranı sadece yüzde 4.7.
HİNDİSTAN AÇIK ARA ÖNDE
Hindistan kadın pilotların işe alınmasında dünya çapında liderlik yapıyor. Yani pilotlar arasında cinsiyet oranı söz konusu olduğunda Hindistan büyük bir farkla başı çekiyor. Business Standart’a göre kadın pilot oranında Hindistan yüzde 12.4 ile dünya lideri. Birçok havayolu ve ülke bu yüzdeye yaklaşamıyor. Nedeni Hindistan’da 1940’lara dayanan ve havacılık ile ilgili hükümetin sosyal yardım programları ile gelişmiş. Hintli Kaptan Pilot Nivedita Bhasin 1989 yılında Hindistan Havayolları’na girdi. Çok genç yaşta kaptan pilot olarak uçmaya başladı. Kaptan Bhasin, eyalet hükümetinin pahalı uçuş okullarını sübvanse etme programlarından aldığı destek ve daha fazla çeşitlilik için baskı yapan özel şirketlerin, bugün kadın pilotların işe alımlarının artmasının temel nedeni olduğunu söylüyor. Hindistan’ın ilk kadın havayolu CEO’su Harpreet A De, “Okul düzeyinde ve üzeri sosyal yardım programları yürütmenin, özellikle kadınlar için mevcut rolün farkındalığını artırmada önemli rolü oldu” dedi. Bizde kadın pilot yüzdesi en fazla şirket Pegasus. Şirketin CEO’su da ilk kadın havayolu CEO’su olan Güliz Öztürk. Ama şirketteki kadın pilot sayısının artmasında daha önceki CEO Mehmet Nane’nin de büyük rolü var. Şimdi kadın pilot zenginliği şirketin kadın CEO’su Güliz Öztürk’e emanet. Ne güzel değil mi? Cesaret verici bir kucaklama şekli...
BİZDEKİ DURUM
Pegasus
Toplam pilot: 1176
Toplam kadın pilot sayısı: 90
Kadın pilot yüzdesi: %7.7
THY
Toplam pilot: 5047
Kadın pilot sayısı: 249
Kadın pilot yüzdesi: %5
*THY Yeni pilot alımlarındaki kadın pilot sayısını yükselterek oranı %9.69’a çıkaracağını bildirdi.
A400M UÇAKLARIMIZ NE ZAMAN KURTULACAK?
Türk Hava Kuvvetleri’nin 2 adet A400M stratejik ulaştırma uçağı 24 Şubat’tan bu yana Ukrayna’nın Kiev-Borispol Havalimanı’nda apronda bir kenarda savaş koşulları nedeniyle beklemede. Her 45 günde bir Hava Kuvvetleri Komutanlığı bakım ekibi tarafından uçakların bakımları ve kontrolleri yapılıyor. A400M uçaklarımızın yurda dönmesi için kapalı kapılar ardında Rusya ile görüşmeler devam ediyor. Ama hâlâ bir sonuç alınamadı. Toplam değerleri 250 milyon Euro’dan fazla olan uçaklarımız ayrıca orada bağlı kaldıkları için hava kuvvetlerinin yapacağı operasyonlar da doğal olarak gerçekleştiri-lemiyor. Yani bir de operasyon zararı ekleniyor. NATO şemsiyesi altında görüldüğü için Rusların uçaklarımızın hareket etmesine engel oldukları düşüncesi ağır basıyor. Bu güne kadar hükümetler düzeyinde yapılan bütün yoğun görüşmeler ne yazık ki olumsuz sonuçlandı.
HAVADA AYRIMCILIK
Ben bugüne kadar böyle bir şey duymadım. Türk Hava Yolları’nın Uçuş İşletme Başkanı ve ne hikmetse ikinci unvanı Başpilot olan Murat Ersoy çok ilginç bir duyuru yaptı. Sizin uçağınız İstanbul Havalimanı’na indikten sonra taksi yollarında dolaşıp dururken, istenen tuhaf şey, belli merkezlerden gelen uçaklara öncelik tanınması. Başpilot diyor ki; “Ankara (ESB), Antalya (AYT), Bodrum (BJV) ve Dalaman (DLM) meydanlarından kalkış yapan İstanbul varışlı seferlerde ACARS’dan park yerinin öğrenilmesini müteakiben uçuş ekibi tarafından kalkış meydanı ifade edilerek Yeşilköy Yaklaşma ünitesinden park yerine en yakın pist talebinde bulunulacaktır.”
Vay vay vay. Yani siz Trabzon, Diyarbakır, Sivas ya da başka bir Anadolu kentinden geliyorsanız dolaşıp duracaksınız. Hava Trafik kontrolü hangi pisti verirse oraya gideceksiniz. Belki de uçak açığa park edecek, terminalden çıkmanız bir saatten fazla sürecektir. Ben böyle bir ayırım görmedim. En başta da Ankara kalkışlı uçaklar. Uzun uzun yorumlara gerek duymuyorum. Söyleyebileceğim tek şey, bu bir ayırımcılık ve sisteme hiç yakışmıyor. THY’nin adına leke sürüyor. Ayrımcılık adına havada ayrım yapılıyor. Anlaması zor, anlaşılması rahatsız edici.
Paylaş