Borsalar çöküyor, Uzakdoğu ülkelerindeki ekonomik kriz kolay atlatılacağa benzemiyor. Ama doğudan-batıya, batıdan-doğuya değil her yöne inanılmaz yoğun uçuşlar sürüyor. Havayolu yolculuğu artık ekonomik sorunlardan eski yıllardaki kadar çok etkilenmiyor. Hatta ekonomik krizin göbeğindeki havayolu şirketleri rekabette kriz yaşamayan ülkelerin havayolları kadar atak davranabiliyor.Gökyüzündeki acımasız rekabette yatırım yapmayan, zamanında değişimini gerçekleştirmeyen havayolları batmaya mahkum. Bu bilinen bir kural. Bu yüzden havayolları arasında kıran kırana rekabet sürüyor. Artık şirketlerin çoğunun modern yeni uçakları var. İmajlarını tazeliyorlar, eğitim ve bakım için daha fazla para harcıyorlar. Ama yolcu mutluluğunun birebir yaşandığı kabindeki değişimler için para muslukları sonuna kadar açılıyor. İnanılmaz değişiklikler yapılıyor. Bir çok havayolu şirketi First class'dan vazgeçiyor. Ama bunun yerine süper business class'lar oluşturuluyor.Kabin içindeki değişiklikler ,yatak olan koltuklar yeni televizyonlar, bilgisayar oyunları, çeşitli yemekler, özel şarap mönülerinde ağırlık kazanıyor. Büyük değişimi ilk gerçekleştiren havayollarının başında İngiliz Havayolları BA ve Alman Havayolları Lufthansa geliyor. Bazı şirketler first class'ı kaldırıyorlar ama yerine öyle bir business class yapıyorlarki, first class'dan üstün oluyor. First Class'ların kaldırılması ile koltuk sayısı artıyor ama yerine konan koltuklar yeni teknoloji ürünü olarak eskilerinden çok daha fazla konfor sunuyor.First class'dan ilk vazgeçen havayolu şirketi olan KLM şimdi businness'ın da kusursuz hizmet veriyor. Çok pahalı bir biletle az yolcuyu mutlu etmek yerine daha ucuz biletle daha çok yolcuyu daha fazla mutlu etmek şu dönemin modası haline geldi.Türk Hava Yolları da yakın gelecekte uzun menzilli uçaklarındaki First Class'dan vazgeçecek. 10 koltuk yerine first class bölümlerine 18 koltuk konacak ve süper business class gerçekleşecek. Her ne kadar şirketin Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı bu konuda bir açıklama yapmasa da yakın gelecek de hazırlıklara başlayacaklar.DELTA'DA SÜPER BUSINESSAmerikan Delta Havayolları kıtalararası seferlerinde first class'ı business'la birleştirerek süper business class haline getirecek. Bu özel iki sınıflı uygulama dünyanın en iyi seyahat standardını business class fiyatına sunacak şekilde tasarlandı.Yeni business class, şu andaki first class'dan üstün olacak. Dünyanın en çok yolcu taşıyan şirketi Delta'nın yeni uygulaması Atlantik, Pasifik ve Brezilya'ya yaptığı seferlerde sunulacak. Yeni hizmetin gelecek yıl bahar aylarında uygulanmaya başlaması planlanıyor. Delta süper business class'ında yolculuğun yorgunluğunu en aza indirecek özel olarak tasarlanmış, mükemmel konfor sağlayan 'sinye' koltuklar bulunuyor. Kişisel ihtiyaçları dikkate alan üstün bir hizmet anlayışı hedefleyen Delta, müşterilerine eşi benzeri olmayan mönü seçenekleri de sunuyor. Mönüde Delta Havayolları'na birçok ödül kazandırmış Vinum programına dahil yeni şarap çeşitleri de yer alıyor. Bununla da yetinmeyen Delta modern kabinlerin ayrılmaz parçası olan mükemmel eğlence sistemlerine de yer veriyor.Delta Havayolları süper business class programını başlatmadan önce yoğun bir araştırma yaptı. Bu araştırmlanın sonuçları şöyle:Fikirleri alınan business yolcularının yüzde 55'i, özel business class hizmeti sunan bir havayoluyla daha çok yolculuk edeceklerini belirttiler.Görüşülen yolcuların yüzde 98'i daha konforlu koltukların havayolu seçiminde son derece önemli olduğunu söylediler.Araştırmaya katılan first class yolcuların yüzde 82'si özel business class'ı denemekte kararlı göründüler.Şirket bu araştırmalardan sonra uçaklarında üç sınıf yerine hızla iki sınıf ama süper düzenlemeli uygulamaya karar verdi. Bu kararın alınmasında iki sonuçta etkili oldu. Bu iki sonuç şunlardı:1 1997 yılında kıtalararası business class piyasası first class piyasasından yaklaşık 4 kat daha hızlı büyüdü.2 Yolcu sayısı baz alındığında business class'ın first class pazarından yedi kat daha büyük olduğu saptandı.BAŞKANIN GÖRÜŞÜDelta Havayolları Başkanı Leo F. Mullin bu yeni strateji sayesinde, müşterilerin istekleri ve ihtiyaç duyduklarını söyledikleri her şeyi onlara sunacaklarını belirtiyor. Yeni kabin düzeni hizmete girdiğinde Delta'nın en iyi hizmet veren havayolu olacağı inancıda yüksek. Uçakların iç dizaynında yapılacak değişiklik sırasında yolculara geçici bir rahatsızlık vereceklerini de söyleyen Başkan şimdiden özür diledi. Çünkü değişiklik sırasında bazı uçaklar önce bazıları daha sonra yeni dizayna kavuşacak. Gecici standart farklılıkları yaşanacak.Delta Havayolları yeni düzenlemeleri için ilk uçağın tadilatına Aralık ayının ilk günlerinde başlayacak. Toplam 42 adet B767-300ER ve 15 adet MD11 tipi uçak yaklaşık 8 ay içinde yeni kabin düzenine sahip olacak. Ayrıca Delta Boeing'e sipariş verdiği 12 adet B777 süper business clas'lı olarak imal edilecek. SİNGAPUR'DAN SÜPER KONFORDünyanın en çok ödüllü havayolu şirketlerinin başında gelen Singapur Havayolları, müşterileri için uçuş konforunu arttırdı. Singapur Havayolları, geçen hafta açıkladığı 300 milyon dolarlık yeni düzenlemesiyle,ilk kez ‘içinde yatak bulunan uçağı’ hizmete verdi. Şirket ayrıca, başta ekonomi sınıfı uçuşlarında şampanya ikramı olmak üzere yemek servisi ve uçuş kartı işlemleri gibi müşteriye dönük hizmetlerinde devrim niteliğinde yenilikler yaptı. Arkadaşımız Ateş Yalazan büyük değişimi Singapur'daki görkemli törende izledi.Törende konuşan Şirket Başkanı Cheong Choong Kong, Asya'da yaşanan ekonomik krize rağmen Singapur Havayolları'nın nasıl 300 milyon dolarlık yeni bir yatırım yaptığını ‘‘Bizim stratejimiz uzun vadeli hedeflerdir ve bu böyle olmaya devam edecektir’’ sözleriyle açıkladı. DERİ VE AHŞAP KULLANILDIFirst Class'ın yeni kabin dizaynını ünlü Orient Express'in de tasarımını gerçekleştiren İngiliz mimarlık firması James Park Associates yaptı. Ayrıca koltukların tasarımı da ‘Givenchy’ tarafından gerçekleştirildi. First Class'da yatak koltuklarda yolcunun kendi özel mini-süitindeymiş gibi uçması sağlandı.Yeni düzenlemede First Class koltukları, Rolls Royce ve Jaguar gibi lüks otomobillerde kullanılan Connoly derisi ile ahşaptan oluşuyor. Koltuklar istenildiği zaman yatak haline geliyor ve müşteriye normal bir yatakta uyuma imkanı tanıyor. Bir başka yenilik ise kişisel televizyon ekranlarının boyutunda gerçekleşti. Japon Sharp firması tarafından Singapur Havayolları için tasarlanan 35 ekran boyutunda bir televizyon ekranı bütün First Class koltuklarına yerleştirildi. İSTEDİĞİN ZAMAN YEMEKUçuşlardaki ikramlar tümüyle değişti. Şirket, tüm dünyadan seçtiği yedi ünlü aşçıya yepyeni bir menü hazırlattı. Fransa'dan Georges Blanc, ABD'den David Burke ve Fred Feretti, Avustralya'dan Dietmar Sawyere, Japonya'dan Yoshihiro Murata, Hong Kong'dan William Mark ve Singapur'dan da Peter Knipp tarafından oluşturulan ve ‘World Gurme Cuisine’ adı verilen yeni menüde dünyaca ünlü yemeklere yerverildi. Ayrıca müşteriler uçuştan 24 saat önce istedikleri yemeği sipariş edebiliyorlar. Bunun yanısıra yolcular first class'da daha önce olduğu gibi belli saatlerde değil, istedikleri zaman yemek yeme şansına da sahip olacaklar. Ayrıca Raffles (Bussines) Class'ta da bir çok yenilikler yapıldı. Buna göre, İtalya'da yapılan kabindeki koltuklar eskisinden yaklaşık 10 santimetre daha genişletildi ve her koltuğa kişisel ekran yerleştirildi.HERKESE ŞAMPANYADünyada ilk kez Singapur Havayolları ekonomi sınıfta uçan yolcularına şampanya ikram edecek. Ayrıca bu sınıftaki her koltuğa da kişisel televizyon ekranı yerleştirilecek. Şimdilik sadece Megatop Boeing 747-400 modellerinde yapılan değişiklikler ilerdeki aylarda tüm filoda uygulanacak. İlk düzenlenen ve özel olarak boyanan uçak bir dünya turu yaptı. Esenboğa’da iki olayGeçtiğimiz hafta bir uçak kaçırma olayı yaşadık. Dünyada uçak kaçırma olayl