Bell ve Boeing şirketleri, Tiltrotor adı verilen bu hava aracının ilk uçuşunu 1999 yılında yapacağını açıkladılar.Bir hava aracı düşünün ki, helikopter gibi bir kaç metre karelik alandan kalkabilsin ve aynı zamanda da bir uçak gibi hızlı uçabilsin. Uçak imalatçılarının neredeyse kırk yıldır zihinlerini meşgul eden bu hayal, askeri alandan sonra artık sivil yaşamda da gerçek oluyor.Kanatlar üzerindeki motorları yukarı ve düz konuma hareket edebilen Bell Boeing 609, önce bir helikopter gibi havalanıyor. Sonra havada motorları ağır ağır kanatların üzerinde aşağı doğru dönüyor. Normal uçak motoru gibi yönünü alıyor. Ve uçak olarak yoluna devam ediyor. Bu sistem önümüzdeki yıllarda hızla geliştirilerek jet motorlarına da uygulanacak. O zaman, jet yolcu uçaklarının uzun pistlerden havalanma sorunu da belki kalmayacak. Yolcusunu alan böyle bir jet uçağı, havalimanında 400-500 metrekarelik bir alandan yükselecek ve sonra da motorlarının yönünü değiştirerek hızla yoluna koyulacak. Bu hayalin gerçek olmasına çok uzun bir süre olmadığı sanılıyor.Bell Boeing 609 adı verilen Tiltrotor, askeri V-22 Osprey'den geliştirildi. Toplam 9 yolcu taşıyabiliyor. Helikopterlerin tüm özelliklerine sahip olan ancak iki katı daha hızlı ve uzun menzilli Bell Boeing 609, oldukça düşük uçuş maliyetlerine de sahip. 609'un seyir hızı saatte 500 kilometre. Menzili ise 1350 kilometre. Tiltrotorun kabini rahat ve her türlü değişiklik yapılabiliyor. Zaten Bell ve Boeing de, Tiltrotor'un arama-kurtarma, VIP gibi değişik modelleri için çalışmalarını sürdürüyorlar. Piyasada da ilgi gören 609, şu ana kadar 36 sipariş aldı. İlk teslimatların 2001 yılında başlamasına kadar sipariş sayısının hızla artacağı belirtiliyor.[Ana Sayfa] [Gündem] [Ekonomi] [Dünya] [Yaşam] [Dizi] [Spor] [Yazarlar] [Ekler] [Standart karakterler]