Paylaş
Hızlı paket servisi denilen şeyin dev kuruluşunun Avrupa operasyonu ayaklarımın altından akıp gidiyor. UPS’i yıllarca ABD’nin posta idaresi sanmıştım. Sonra bu şirketin Seattle’da 1907’de 100 dolar sermayeyle kurulan ve geçtiğimiz yılki cirosu 44 milyar dolarlık bir imparatorluk olduğunu öğrendim. Veriyorsunuz bir paketi, en hızlı biçimde sahibine ulaşıyor.
ABD’de, Avrupa’da belli merkezlerde toplanan paketler muhteşem bir sistemle ve inanılmaz bir hızla ayrılıyor. Sonra uçaklara gidiyor ve hepsi kendi yollarına çıkıyor. En kısa sürede bekleyene ulaşıyor.
Böylesi mükemmel bir organizasyon hayatımızı kolaylaştırıyor, dünyayı küçültüyor. Üstelik onlara emanet ettiğimiz paketler itilip kakılmadan, kırılıp dökülmeden, sigortalı pamuk ellerde taşınıyor.
HER ŞEY DAKİK VE TİTİZ
Ayırma sistemlerinin üzerine çıktım, altımdan akıp giden paletlerin zarif dağılımını gördüm. Kusursuz yollara ayrılmalarına tanıklık ettim. Her şeyi bilgisayarlar yönetiyordu ama başlarındaki insanlar sistemlerin en ufak bir hata yapmaması için pür dikkat çalışıyorlardı.
UPS Türkiye Ülke Müdürü Michael Harrell, düzgün Türkçesiyle bütün akışı bana titizlikle anlattı. Ne kadar övündüğünü yüzündeki ifadeden okudum. Çok haklıydı. Bu sistem kusursuzlukların hareketli haliydi. Bir binanın planı, bir kavanoz reçel ya da bir imalat örneği hepsi bu bantlarda ayrılıyordu. Öyle titiz ve öyle heyecan verici bir sistem ki etkilenmemeye imkan yoktu. Bu sistemlerin bulunduğu binaların önünde park etmiş Boeing 747’den başlayarak değişik gövdelerdeki uçaklar kargo kapaklarını açmış yüklenmelerini bekliyordu. İnsan bu sistemi derinliğine tanıyınca hayallerini bile sağlam bir pakete koyup dünyanın bir başka köşesine gönderebilir diye düşündüm.
Kargo üç buçuk saatte dünyaya akıyor
? Avrupa’nın birçok ülkesinde gürültü nedeniyle saat 23.00’te hava trafiği duruyor. Çok az havalimanının gece uçuş yetkisi var. Onlardan biri de Köln/Bonn. UPS ile birlikte diğer paket taşıyıcılarının da havalimanında tesisleri var.
? Bölge aynı zamanda Almanya’nın en ılıman noktalarından biri. Meydan kardan nadir kapanıyor. Sanayi tesislerine çok yakın.
? Personel işe saat 22.00’de geliyor. Yaklaşık 600 UPS çalışanının 120’si Türk. Aralarında yöneticiler, hatta İstanbul’da çalışıp Almanya’ya transfer olanlar da var.
? Saat 23.00’te çift motorlu küçük pervanelilerden Boeing 747 Jumbo Jet’lere kadar 37 farklı kargo uçağı inmeye başlıyor. Hemen bu uçaklar boşaltılıp konteynerler ayırma merkezine geliyor.
? Kargolar, barkodlara göre bantlardan gidecekleri yerlere ayrılıyor. Yakın mesafede yani 500 km’ye kadar olanlar hemen TIR’lara yükleniyor.
? Yola uçakla devam edecekler, tekrar konteynerlere yerleştiriliyor. Bu iş manuel yani elle yapılıyor. İşçinin verimliliği, bir konteynere farklı ebatlardaki yükleri birbirlerine zarar vermeden ne kadar çok koyduğuna göre ölçülüyor.
? Güvenlik-gümrük işlemleri tamamlanan konteynerler tekrar uçaklara yükleniyor. En son uçak saat 03.30’da havalanıyor.
? Köln/Bonn Havalimanı’ndaki UPS’in saatlik paket kapasitesi 110 bin adet. Önümüzdeki yıl sonu 200 milyon dolarlık tesisin açılmasıyla saatlik kapasite 190 bin adete çıkacak.
? Avrupa’da Köln’ün yanı sıra UPS’in ABD’de Newark ve Louisville ile Hong Kong’daki tesislerinden yılda 4 milyar gönderi geçiyor.
En çok paket ne zaman gönderiliyor?
? 20 Aralık, paket taşıyıcıları için yılın en yoğun günü. Noel ve ardından yılbaşı nedeniyle inanılmaz bir hediye trafiği yaşanıyor. Sadece UPS geçen yıl 20 Aralık’ta 38 milyon paket taşıdı. Bu yıl rakamın daha da yükselmesi bekleniyor.
? Şirketin rengi kahverengi. Hikayesiyse 1930’lara gidiyor. İlk kamyonlar alındığında ortak bir renk seçmek isteyen UPS, kiri, çamuru göstermesin, araçlar her gün yıkanmasın diye kahverengiyi tercih etmiş.
? Havayolunun filosunda kendine ait 223 uçak var. Tüm pilotlar Amerikalı. Ama UPS’in kiraladığı uçak sayısı ise 300. Yani her gün 523 uçak dünyada 1827 sefer yapıyor, 705 havalimanına inip-kalkıyor.
? Geçen yıl 4 milyar gönderiyi ulaştıran şirket, karada dağıtımını 94 bin 946 kargo aracıyla yapıyor. UPS’in toplam çalışan sayısı 398 bin 300.
Paylaş