Hangi havayolunun koltuğu daha geniş?

Havayolları uçağa fazla koltuk koymanın, yolcu da daha az para verip rahat oturmanın derdinde. Yeni nesil ince ama ergonomik koltuklarla bacak mesafeleri biraz olsun yolcu lehine düzeldi. Ancak daralan koltuk enlerinden hâlâ şikâyet ediliyor.

Haberin Devamı

Yolcular artık çok bilinçli. Kısa bir uçuş yapsa bile, en rahat oturacağı koltuğu seçmek istiyor. Farklı koltukları deniyor, en iyisini bulmak için araştırıyor. Bazı havayolları acil çıkış kapılarının önündeki daha geniş koltukları satıyor. Birçok uçuşta ister kısa ister uzun yolcular ekstra ödeme yapıp bu koltukları alıyor.
Ama koltukların enleri hâlâ büyük dert. İnsanlar giderek şişmanlıyor. Koltuğa sığmayan yolcu haklı olarak isyan ediyor.
Havayolları için pek fazla yapılacak bir şey yok. Koltuk aralıkları uçakta bir sıra koltuğun sökülmesi veya yeni nesil ince tasarımlara geçilmesi ile çözülüyor. Ama uçağın kabin eni belli. Tek koridorlu uçakta bir sıra koltuğu söküp 3+3 koltuk düzenini 3+2’ye getirmeyi hiçbir şirket istemiyor. Çünkü ciddi bir ekonomik kayıp oluşuyor.
İmalatçılar bunun farkında. Boeing 787 de, Airbus da A350XWB’de kabin enlerini daha tasarımda geniş tuttu. Yolcu başına ortalama 1-2 inch’lik artış sağlandı.
Havayolu şirketleri koltuk aralıkları veya koltuk eni konuşulduğunda sektörde standart hale gelmiş olan uzunluk birimi ‘inhc’i kullanıyor. 1 inch, 2.54 santimetreye eşit.

Haberin Devamı

UÇMADAN ÖNCE ARAŞTIRIN

Genellikle havayolu şirketleri, uzun menzilde kullandıkları geniş gövdeli uçaklarında ve kısa-orta menzilli uçuşlarda kullandıkları tek koridorlu uçaklarında farklı ekonomi koltuklarına sahipler. Tek koridorda, ekonomi sınıfında koltuk enleri genellikle 17-18 inch arasında değişiyor. Bunu 16’ya kadar düşüren havayolları da var. Uzun menzilde ise koltuk enleri ekonomide 20 inch’e kadar çıkabiliyor. Ama pek fazla havayolu bu geniş koltukları tercih etmiyor.

Airbus’ın teklifi

Avrupalı uçak imalatçısı Airbus, havayollarına sunduğu farklı kabin tasarımında ‘aşırı şişman’ yolcular için özel bir opsiyon sundu. Tek koridorlu A320’lerde pencere kenarı ve orta sıra koltuklardan birer inch alındı. Koltuk enleri 18’den 17 inch’e düşürüldü. İki inch, koridor tarafına eklendi. Koltuk eni 20 inch’e çıktı. Havayolu şirketleri bu tasarımı seçtiklerinde koridor koltuklarını daha kilolu yolculara verebilecek veya ek ücret talep edebilecekti. Ancak bu dizayna yolculardan tepki geldi. Sosyal medyadan yükselen sesler karşısında Airbus plandan vazgeçmek zorunda kaldı.

Haberin Devamı

soru-cevap

Uçaklarda en güvenli koltuk hangisi?

Bunun cevabı uçakta her koltuk güvenli. Uzun yıllar boyunca  imalatçılarından çeşitli ülkelerin havacılık otoritelerine kadar farklı kurumlar araştırma yaptı. Çok farklı uçak tipleri, kazaların değişik nedenleri nedeniyle önde-arkada veya cam kenarı-koridor gibi ayrı yerlerdeki koltukların hangisinin en güvenli olduğu ispatlanamadı. Siz kendinizi nerede rahat hissediyorsanız, oraya oturun. Kemerinizi bağlayın ve uçmanın keyfini yaşayın.

 

Hangi havayolunun koltuğu daha geniş

Yazarın Tüm Yazıları