Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA, dünyanın etrafında sadece güneş enerjisi kullanarak dolaşacak bir uçağa sponsor oldu.
Bu yıl test uçuşlarına başlayacak Solar Impulse, kanatları üzerindeki güneş panelleriyle topladığı enerjiyi kullanacak. Gelecek hafta Singapur Havacılık Fuarı’nda açıklanacak sponsorlukla IATA "2057’de gökyüzünde sıfır kirlilik" kampanyasıyla bu projeden yararlanarak havacılığın yeni teknolojiler ile dünyayı kirletmeyeceğinin kamuoyuna gösterilmesini hedefliyor.
İsviçreli bir ekip tarafından tasarlanan Solar Impulse her biri 10 beygir gücünde dört motorlu olarak planlandı. Hedef önce 2010’da Atlas Okyanusu’nu aşmak, 2011’de de dünya turunu yapabilmek. Elektrik motorları gücü kanatlardaki iki metre eninde, 20 metre boyundaki güneş panelleriyle toplayacak. Gündüz, güneş ışınları elektrik enerjisine çevrilerek hem motor çalıştırılacak hem de uçağın gövdesine yerleştirilecek 400 kilogram ağırlığındaki özel lityum batarya şarj edilecek. Gece uçuşu, bu bataryadan alınacak enerjiyle gerçekleşecek.
Daha fazla enerji sağlanması ve uçağın yüksek performansa sahip olması için Solar Impulse’ın kanatları tam 61 metre olarak planlandı. Bu uzunluktaki kanat Airbus A340-600’ün kanat açıklığına neredeyse eşit.
HIZI SAATTE 45 KİLOMETRE
Tek pilot tarafından kullanılacak uçak, en verimli enerjinin sağlanması için 8 bin 500 metre yükseklikte uçacak. Gece ise bin metre alçalacak. Güneş enerjisiyle beslenecek motorlar Solar Impulse’ı saatte 45 kilometre hıza çıkartacak. Uçak dünya turu sırasında farklı ülkelere inip kalkarak gerçekleştirecek.
Projenin sponsorları arasında IATA’nın yanı sıra saat imalatçısı Omega, kimya devlerinden Solvay şirketi ve Deutche Bank bulunuyor. Fransız askeri uçak ve iş jeti imalatçısı Dassault da tasarım konusunda ekibe destek veriyor. REKORLARIN PİLOTU BERTRAND PICCARD
Güneş enerjisi ile uçacak Solar Impulse’ın pilotu İsviçreli Bertrand Piccard. 50 yaşındaki Doktor Piccard, adını 1999’da havacıların saatçisi olarak tanınan Breitling şirketinin sponsorluğunda balonla durmadan yaptığı dünya seyahati ile duyurmuştu.
Fransız yazar Jules Verne’in hayalini gerçekleştirmek üzere 3 Mart 1999’da yola çıkan Piccard, 20 günde 45 bin kilometre yol katederek balonla dünya turunu tamamlama başarısını gösterdi. Tıp eğitiminin yanı sıra uzun yıllar havacılıkla amatör olarak ilgilenen Piccard’ın Avrupa Delta Kanat Şampiyonluğu ve Havacılık Federasyonu FAI onaylı 7 rekoru bulunuyor.
GÜNEŞ ENERJİSİYLE ÇALIŞAN PİST IŞIĞI
Kanadalı Carmanah şirketi tarafından geliştirilen pist ışıkları, güneş enerjisiyle çalışıyor. Seyyar olan sistem, gerektiğinde istenilen yere kablo çekme derdi olmadan hızla yerleştirilebiliyor. Uzun ömürlü LED lambaya sahip ışıklar, taksi yolları, apron ve heliportlarda da kullanılabiliyor.
Pilotun ayağı kokpitte transpondere çarptı
Tarihler 29 Eylül 2006’yı gösteriyordu. Brezilya’daki Amazon Ormanları semalarında 12 bin 300 metre irtifada büyük bir gürültü koptu. Gol Havayolları’na ait Boeing 737-800 ile ExelAire’e ait Embraer Legacy 600 tipi iş jeti havada çarpışmıştı. Dünyanın en büyük ormanlarının üzerine cesetler ve uçak parçaları yağıyordu...
Kazada Gol Havayolları’na ait 737 ormana düştü. 154 kişiden oluşan yolcu ve mürettebattan kurtulan olmadı. İş jeti ise winglet olarak adlandırılan kanat ucu ile yatay stablizesinin bir kısmını kaybetmişti. Zorlukla yakınlardaki bir askeri üsse mecburi iniş yaptı. Aralarında New York Times muhabiri Joe Sharkey’in de bulunduğu 5 yolcu ve iki pilot şoktaydı. Embraer fabrikasından yeni teslim alınan ve ABD’ye götürülen uçağın ilk resmi uçuşunda büyük bir kaza olmuştu. Bir tarafta büyük bir trajedi, diğer bir tarafta da mucize yaşanıyordu. Brezilya havacılık tarihinin en detaylı araştırmalarından biri başlatıldı. İki uçak neden çarpışmıştı, hata kimdeydi?
Brezilya Kaza Araştırma Kurumu CENIPA’nın raporunun önümüzdeki aylar içinde açıklanması planlanıyor. Üzerinde durulan hataların başında Legacy 600’ün pilotlarının uçağın yükseklik, hız, uçtuğu yön gibi bilgileri Hava Trafik Kontrol Merkezi’ne ileten "transponder" cihazının kapalı olması geliyor. Hava Trafik Kontrolörlerin iş jetini transponder sistemi kapalı olduğu için radar ekranlarından takip edemediği belirtiliyor.
Kazadan birkaç ay sonra Amerikan Ulusal Ulaştırma Emniyet Dairesi (NTSB) ilginç bir uyarı yayınladı. Buna göre, Legacy tipi uçakta görev yapan pilotların istek dışı transponder sisteminin veya telsizlerin kapatılmasını önlemek için kokpitteki ayak uzatma yerini dikkatli kullanmaları istendi. Ayak koyma yerinin hemen üzerinde yer alan transponder sisteminin çarpmayla kapalı veya bekleme pozisyonuna geçtiği, bazen de telsizlerin kanallarının değiştirildiği belirtildi. Acaba bu kazada da benzeri bir durum mu yaşanmıştı?
HATALI AYAK KOYMA YERİ
Yapılan araştırmada, Legacy’deki ikinci pilotun rota hesaplaması yapmak üzere diz üstü bilgisayarını çalıştırdığı belirlendi. Aralarında rota hakkında konuşurken transponder muhtemel sol tarafta oturan kaptanın sağ ayağını göstergelerin hemen alt bölümündeki dinlenme yerine uzatması ile kapanmıştı. Bir an irtifadaki yanlışlık, hava trafik kontrolörünün iki trafiği takip edememesi faciaya davetiye çıkarmıştı. Legacy 600’ün kanat ucu ve yatay stablizesi 737-800’ün kanadını parçaladı. Gündüz şartlarında meydana gelen kazada artık yapacak bir şey kalmamıştı.
Avusturya Havayolları yeniden Erbil’e uçuyor
Avusturya Havayolları, 2 Nisan’dan itibaren Erbil seferlerine yeniden başlıyor. Haftada üç gün pazartesi, çarşamba ve cuma günler karşılıklı düzenlenecek seferlerin mayıs ve haziranda dört güne çıkartılması planlanıyor. Geçen yıl 9 Ağustos’ta Süleymaniye’den havalanan İsveçli Nordic Havayolları’na ait uçağa füze saldırısı yapılmıştı. Bunu üzerine İsveç Ulaştırma Bakanlığı Kuzey Irak’ı güvensiz ilan ederek sivil uçuşların yapılması yasaklamıştı. Kamuoyundan gelen tepkiler sonrasında Avusturya Havayolları da Erbil seferlerini durdurma kararı almıştı.
Yapılan denetimlerinde Erbil’in güvenli olduğunu belirten Avusturya Havayolları’nın Viyana-Erbil seferlerinde gidiş-dönüş bilet ücretleri ekonomi 799, business ise 1890 Euro’dan başlıyor. Uçuşlara Ankara’dan da talep var. Seferler durmadan önce yabancı elçilik çalışanları ve bazı işadamları Ankara’dan Viyana’ya oradan da Erbil’e gidiyordu.
Halen İstanbul’dan Erbil’e Isparta kazasından sonra adını Ankair olarak değiştiren World Focus tarifesiz olarak uçuyor.
A320’DE YATAN KOLTUK
Avusturya Havayolları, aralarında Erbil’in de bulunduğu Ortadoğu’ya yaptığı 4 saatin üzerindeki uçuşlar için filosundaki 6 adet Airbus A320 uçağında business class’a 180 derece yatan koltuklar yerleştirdi. "Business Sleeper Seats" olarak adlandırılan konseptte koltuk aralıkları 116 santimetre. Ayak koyma yerinin de olduğu Recaro tasarımı koltuklarda kişisel ekranlar da var. Bu uçaklarda 24’ü business, 102’side ekonomi toplam 126 koltuk bulunuyor.
DHMİ çirkin ambleminden kurtuluyor
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), uzun yıllar sektörde espri konusu olan ve "alan el" olarak adlandırılan ambleminden kurtuluyor. Logonun yeniden yapılandırma sürecinin yanı sıra DHMİ’nin günümüz koşullarına ve çalışma şartlarına göre yeniden tasarlanması için yarışma açılıyor. Düzenlemeyle meydan işletme ve hava trafik kontrol iki ayrı yapıya kavuşacak.