Türk Hava Yolları, sipariş verdiği 59 yeni uçağın teslimatı başlarken hoş bir sürprize imza attı.
Önce filodaki Airbus A320 tipi ‘Kahramanmaraş’ uçağı havayolunun klasik ‘pijamalı’ renklerine boyandı. Sanki 1960-70’li yıllardaki Türk filmlerinden fırlayan bu uçağın nostaljik boyaması yurtdışında da büyük ilgi gördü. Yabancı havacılık siteleri A320’nin fotoğraflarıyla süslendi. THY, nostalji akımını yeni yıl için hazırlattığı masa takvimlerinde de sürdürüyor. Takvimde THY 1933’ten bugüne kullandığı veya kiraladığı tüm uçak modellerinin fotoğraflarına ilk defa yer verdi. THY arşivinin yanı sıra Gökhan Sarıgöl ve İrfan Çalışkan’ın katkılarıyla hazırlanan masa takviminin büyük ilgi görmesi bekleniyor.
DH89 (1937)
İlk kuruluş yıllarında metal renkteki uçağın üzerinde sadece kırmızı şeritler bulunurdu. Uçağın burun bölümünde ‘Devlet Hava Yolları’ ibaresi yer alırdı. De Havilland şirketinin imalatı DH89, 6 koltuk kapasitesi sahipti.
DC3 (1947)
THY, en büyük atılımlarından birini 1946’da DC3 uçaklarıyla yaptı. Amerikan stoklarından alınan ve 33 adedi için sadece 20 bin dolar ödenen uçaklar önce metal renge boyanmıştı. İnce kırmızı şeritler burunda Lufthansa’nın eski amblemine benzer bir logoda buluşurdu. Gövde üzerinde Türkçe ve İngilizce ‘Devlet Hava Yolları’ yazardı.
VISCOUNT (1958)
Devlet Hava Yolları 1956’da isim değişikliği ile Türk Hava Yolları haline geldi. ‘Pijama’ efsanesi şirketin turboprop motorlu ilk yolcu uçağı İngiliz Viscount serisi ile başladı. Burunda başlayan beş kırmızı çizgi kuyrukta birleşiyordu.
DC9 (1967)
THY’nin dünyada tanınmasında önemli bir yere sahip logosu 1960’ların ikinci yarısında ortaya çıktı. Filonun ilk jet uçağı DC9’da gövdedeki kırmızı çizgiler artık kuyrukta da yeni logoyla birlikte yer alıyordu.
B727 (1982)
1980’lerle birlikte farklı bir tasarımla ‘Turkish’ gövdedeki ana slogan oldu. Kırmızı logo, kuyrukta mavi ve yeşile dönüyordu. Yine bu renkteki şeritler gövdeyi sarıyordu.
DC10 (1989)
Filodaki ilk geniş gövdeli jet DC10’lar 1989’da ilginç bir boyama ile yolcuların karşısına çıktı. Gövdede kırmızı ‘Turkish Air’ tek bir çizgi ile vurgulanırken logo kuyrukta iki kalın kırmızı çizgi arasına alındı.
A310 (1990)
THY 1990’lardan itibaren iyice karışan dış tasarımını tek bir modele oturttu. Logo tamamen kırmızı kuyrukta yuvarlak içine alındı. Gövdede ‘Turkish Airlines’ lacivert yazıldı. Arka gövdede kırmızı ‘THY’ yazısı bulunuyordu. Bu boyamada 1990’ların ikinci yarısında ‘Airlines’ silindi.
B707 (1971)
THY, 1970’lerin başında bir ara farklı bir boyamaya gitti. Gövdedeki ve kuyruktaki kırmızı şeritler tek bir çizgi haline geldi.
VE BUGÜN...
THY’nin Cemil İpekçi tarafından tasarlanan yeni dış boyamasında bir önceki tasarımdaki ana çizgileri korundu. Gövdenin arka bölümüne gümüş renkli bir lale eklendi. Öndeki lacivert ‘Turkish’ yazısının altına yine gümüş renkli ‘Airlines’ yazıldı.
Kabinde konfor artıyor
YENİ NESİL KOLTUK
Uzun menzilde 145 derece yatan business class koltuğunda yeni nesil kabuk tasarımı seçildi. Koltuk imalatçısı şirketin çalışanlarının greve gitmesi A330’un teslimatını 1.5 ay geciktirdi. Business’ta koltuk aralığı 155 santimetre. Ana renk açık krem. Koltuk koyma yerleri, bacak uzatma bölümleri ise gül kurusu. Başlık, yastık ve battaniye ise turkuaz. Koltukların hemen yanında okuma ışıkları bulunuyor. Uzun menzilde ekonomi koltuk kumaşında turkuaz renk seçildi. Kol ve ayak koyma yerleri ise gül kurusu. Koltuk aralığı 86 santimetre. Orta menzilde deri koltukta ana renk turkuazın yanı sıra yaslanma ve oturma bölümlerinde lacivert yer alıyor. İstenirse üçlü koltuklar şu anki uçaklarda olduğu gibi ikili business haline getirilebiliyor. Koltuk aralığı 79 santimetre.
KİŞİYE ÖZEL EKRAN
THY yeni eğlence sisteminde çok iddialı. Business’ta ekran 38, ekonomide ise 25 santimetre ile sınıfının en büyüğü. Toplam 99 kanal, çok sayıda film, belgesel ve haberleri yolculara sunuyor. Filmleri istediğiniz zaman durdurup ileri-geri sarabiliyorsunuz. Burunda ve alttaki iki kamera uçuş keyfini artırıyor. Uçuş öncesinde acil durumları anlatan özel animasyonda ise THY hostesi Serpil İnce rol aldı. İşitme engelli yolcular için işaret diliyle de bilgiler anlatılıyor.
THY, yeni uçaklarıyla birlikte kabin konseptini de yeniledi. Kullanılan açık renklerle göz yormayacak. Kabin kaplamaları hafif sarı katılmış beyaz. Uzun menzilde koltuk kumaş, A320 ve 737’ler yani kısa-orta menzilde ise deri. Yenilenen tuvaletlerde kullanım alanı özel tasarımla artırıldı. Tuvalet zemininde mavi tonlardaki mozaik görünümlü kaplamalar bulunuyor.
THY, tüm A340 pilotlarına A330 eğitimi de veriyor. Pilotların eğitimi tamamlayıncaya kadar Amerika ve Asya yönündeki birkaç deneme uçuşu dışında A330’lar 20 Şubat’a kadar en uzun Dubai ve Londra seferlerinde kullanılacak. İkinci uçağın gelecek hafta, kalan uçakların ise Airbus ile yapılan anlaşmayla temmuz ayı sonuna kadar teslimatı planlanıyor. A330’larla birlikte filodaki 7 A340’ın da kabini yenilecek. İlk A340 yurtdışında yaklaşık bir aylık modifikasyonla büyük bakımdan geçecek. Diğer uçaklar THY Teknik tarafından yapılacak. Tolga ÖZBEK
Atlasjet A319’la uçacak
ETS-Öger ortak havayolu şirketi Atlasjet, ilk Airbus A319 tipi uçağını Hamburg’ta teslim aldı. Toplam dört A319 siparişi veren Atlasjet, 2006 yaz sezonunda 22 uçağa ulaşacak. Hedeflerinin uygun fiyat ve kaliteli uçuş olduğunu söyleyen Genel Müdür Tuncay Doğaner, Türkiye’de elektronik bilet, uçak-otobüs bağlantısı, elektronik check-in gibi bir çok ilke imza attıklarını açıkladı. CRJ900’ün yanı sıra uzun menzilde A340 alımıyla ilgili de çalışmalar yapan Atlasjet, 2006’da Türkiye’nin en genç filosuna sahip havayolu olmak istiyor. Murat ÇAKIR/DHA
Uçan fırsatlar
THY, Şam’a 159, Paris, Barcelona ve Madrid’e de 229 euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor. Kampanyada fiyatlar ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç.
Swiss Havayolları, 24-31 Aralık arasında İstanbul’dan Zürih’e ekonomi sınıfı 45, business 145, Avrupa’nın diğer noktalarına da ekonomi 85, business 185 euro’dan başlayan fiyatlarla sefer yapıyor. Vergilerin dahil olmadığı fiyatlar gidiş-dönüş.
Air France, 5 Ocak’a kadar Frankfurt’a 169, Amsterdam, Bologna, Floransa, Cenevre, Napoli ve Venedik’e 179, Malaga ile Lizbon’a 199, Berlin, Barcelona, Bremen, Brüksel, Madrid ve Münih’e 209, Casablanca’ya 216, Lyon, Nice ve Strasbourg’a da 239 euro’dan başlayan ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç fiyatlar sunuyor.
Katar Havayolları, 31 Mart 2006’ya kadar İstanbul çıkışlı, ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş Bangkok’a 366 euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor.
Pegasus Havayolları, 23 Aralık’tan itibaren her günü İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan Ankara aktarmalı Diyarbakır uçuşlarına başlıyor.
Gürol Yüksel Sky’da
Havacılık sektörünün deneyimli yöneticilerinden Gürol Yüksel, Antalya merkezli Sky Havayolları’nın genel müdürü oldu. Halen filolarında beşi Boeing 737-400, biri de 737-800 toplam altı uçak bulunduğunu belirten Yüksel, 2006’da filoya bir uçak daha almak üzere çalışma yaptıklarını söyledi. İHY haziranda başlıyor
İzmir Hava Yolları (İHY), uçuşlarına 1 Haziran’da başlamak üzere çalışmalarını hızlandırdı. Sipariş verdiği CRJ serisi jet ve Dash-8 Q400 pervaneli uçakların yanı sıra havayolu şirketi daha büyük kapasiteli yolcu uçağı almayı hedefliyor. En az iki adet tek koridorlu, yüksek yolcu kapasiteli uçak planlayan İHY, arayışlarını sürdürüyor. Havayollarının genel müdürlüğünü Kaptan Pilot Serdar Cebeci yapıyor. SunExpress pilot yetiştirecek
Antalya merkezli SunExpress Havayolları yetiştirmek üzere pilot adayı alıyor. Üniversite mezunu, iyi derece İngilizce bilen 16 aday alacak Antalya merkezli şirket eğitimleri Lufthansa bünyesinde yapmayı planlıyor.