Geleceğin uçakları nasıl yapılacak?

Devasa fabrikalar, binlerce kişiden oluşan işgücü ve kol kuvveti ile imal edilen uçaklar... Tüm bunlar geçmişte kalacak.

Haberin Devamı

Avrupalı uçak imalatçısı Airbus, bundan 25 yıl önce tek koridorlu yolcu uçağı A320 projesine başlarken ancak 700 uçaklık bir pazar öngörüyordu. Aradan yıllar geçti. Şirket sadece A320 için 12 bin 500’den fazla sipariş aldı. 7 binini de teslim etti. Şimdi soru bu uçakları daha ucuza ve hızlı imal etmek. Bu konuda imalatçılar hem otomotiv endüstrisinden hem de doğadan destek alıyor. Amaç daha hızlı üretimi dayanıklı ve çevreci teknolojileri hayata geçirebilmek.

 

İşte yeni teknikler:

Robotlar imal edecek: Uçaklardaki el işçiliği, kol gücü birçok sektöre göre daha yüksek. İmalatçılar, bu konuda otomotiv endüstrisini örnek alıyor. Boeing’in Renton’daki 737 imalat hattının tasarımını Toyota yaptı. Airbus’ın robotlarında ise Alman otomotiv şirketlerinin imzası var. Havacılıkta otomasyon hızla artacak.

 

Haberin Devamı

Doğanın peşinde:

Airbus’ın Hamburg merkezli çalışan kolu, Kiel Üniversitesi ile ilginç bir tasarım çalışmasına imza attı. Doğayı inceleyen Airbus mühendisleri, yaprakların damar yapısını örnek aldı. Önce yaprağın genel yapısı, üç boyutlu tarayıcılarla modellendi. İncelemede bunun yüksek dayanıklılık verdiği belirlendi.

İlk deneme, kabin memurlarının oturduğu koltukların monte edildiği bölümde gerçekleştirildi. İkinci adımda ise uçağın spoiler olarak adlandırılan kanatlarının üzerinde hız kesilmesini sağlayan parçaların içyapısında uygulanacak.

Çalışmalar sırasında bu sistemin dayanıklılığı yüzde 90 yükseltirken ağırlığı da yüzde 75 oranında hafiflettiği belirlendi. Sistem ilk olarak önümüzdeki aylarda uçacak Airbus A320 test uçağına uygulanacak. Elde edilecek sonuçlar sonrasında sistemin diğer Airbus serisi uçaklara da uygulanması hedefleniyor.

 

Üç boyutlu yazıcılar:

Airbus mühendisleri üç boyutlu yazıcılardan önce yedek parça imalatında yararlandı. Bu parçalar 2018’den itibaren uçak imalatında da kullanılacak. İstenilen özelliklere sahip parça anında hazırlanacak. Tamamen üç boyutlu yazıcıdan bir uçak yapabilmek ise ikinci adım. Bunun ilk denemesi, 2 metre boyunda bir elektrik motorlu modelle hayata geçirildi.

 

Haberin Devamı

UÇAKLAR YAZICIDA BOYANACAK

 

Bir yolcu uçağının üzerinde tasarıma ve boyutlara bağlı olarak 100 ile 250 kilogram arasında boya bulunuyor. Boyaların ömrü, 5 ile 10 yıl arasında değişiyor. Airbus’ın üzerinde çalıştığı yeni tekniğe göre uçakların boyama işlemlerinde ‘inkjet’ tipi özel yazıcılar kullanılacak. Devasa yazıcılar, kartuşlar sayesinde kullanarak istenilen şekli, tonlarca farklı renkten oluşan boyayı çok daha ekonomik ve uzun ömürlü olarak uçakların üzerine işleyebilecek. Halen bu işlem normalde iki türlü yapılıyor. Birincisi, özel filmler hazırlanarak uçağın üzeri kaplanıyor. Ancak parça değişimi, zamanla hasar gören filmin idamesi zor. El işçiliğiyle boyandığında ise uçak haftalarca boya hangarında kalabiliyor.

Haberin Devamı

Bu sistem ilk olarak Thomas Cook’un A320 uçağında kullanıldı. Kuyruk bölümünde gerçekleştirilen bu teknik sayesinde 3 kilogram boya daha az kullanıldı. Çok farklı renklerden oluşan boyama kısa sürede gerçekleştirildi.

Yazarın Tüm Yazıları