Gözen Grubu’nun patronları, Türk Havacılığı için en önemli yatırımı yapmaya karar verdiler.
Yer hizmetlerinden güvenliğe, havayolu şirketinden simülatör merkezi ve genel havacılık işletmeciliğine kadar birçok dalda yatırım yapan Mekin Gözen ve ortağı Mete Bozyiğit, Türkiye’nin en çok ihtiyacı olan bir uçuş okulu için harekete geçtiler. Dünya standardının üzerinde pilot yetiştirecek olan okul Dalaman’da kuruluyor
Bir dünya lideri olan Hollanda merkezli Stella Uçuş Akademisi, Gözen Grubu ile ortak uçuş okulu açıyor. Bir ucu Hollanda Maastricht’te, diğer ucu Dalaman Havalimanı’ndaki okul garantili pilot yetiştirecek. Yani bu okula giren yüzde 98 pilot olacak, iyi pilot olacak, örnek pilot olacak... Stella böyle bir garantiyi verebilmek için pilot adaylarını okula kabul ederken inanılmaz testlerden geçiriyor. Belki o testlere bugün birçok pilot girse pilotlukları bile tehlikeye girer. Acımasız bir eleme sistemi sayesinde seçtikleri gençlere iyi pilot olmayı garanti eden okul, genç insanların hayal kırıklıkları yaşamasına da engel oluyor. Daha yolun başında uygun olmayan adaylarla el sıkışarak gençlerin hem zamanlarını hem de paralarını kaybetmelerini önlüyor.
YENİ BİR GELENEK BAŞLIYOR
Bundan 10-15 yıl önce uçuş okulunu yeni bitirmiş, düşük saate sahip sivil pilotun havayolu uçağının kokpitinde uçabilmesi neredeyse bir hayaldi. Havacılık büyüdükçe bu ne yazık ki gerçek olmaya başladı. Riskler de yükseldi. Artan pilot ihtiyacıyla birlikte tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de birçok uçuş okulu açıldı. Ama bunlardan sadece bir-ikisi standarda yakın pilot yetiştiriyor. Birçoğu ticari amaçla açılmış okullardan mezun olan, yetersiz eğitim almış, İngilizcesi sınırlı gençler hayal kırıklıklarıyla karşılaşıyorlar. Parasını bastıran herkesin pilot yapıldığı okulları bitiren gençler havayollarına başvuruyorlar ve ne yazık ki bir kısmı iş de buluyor. Sistemi tehlikeye sokan bu okulların yeterince denetlenmediği, öğrenci seçimini harcıâlem yaptıkları biliniyor. Emlak-inşaat, uçak bakım ve cam konusunda uzmanlaşmış Steltenberg Holding Grubu’ndaki okul 25 yıllık ve bugüne kadar binlerce pilotu mezun etmiş, Avrupa’nın en büyük uçuş akademisi. Eğitim filosu 50 uçaktan oluşuyor. İlginç seçim kriterleri var. Bugün havacılık sektörünün kabul ettiği, Almanların ünlü DLR testlerinde pilot adayının İngilizcesi’nden genel yeteneğine, psikolojisi ve en önemlisi karakterine kadar çok detaylı bir test yapılıyor. Bu testi geçenlerin yüzde 92’si pilot oluyor. Stella’nın seçim kriterleri çok daha detaylı. Görüşmeleri geçebilen adayların uçuş eğitimlerindeki başarı oranı yüzde 98. Kariyerlerini eğitime odaklamış kaptan pilotlar, psikologlar görüşmeye katılıyor. İngilizce, IQ, insan faktörleri, genel yetenek gibi konularda testler yapılıyor. Holdingin başında 60 yaşında ama Citation Jet tipi iş jetini kendisi uçuran Fred Hilgeman var. Müthiş bir adam. Uçmak için yaratılmış bir insan. 20 yıldır kendi uçağıyla uçuyor. Citation Jet’in kuyruğunda ailesinin 600 yıllık amblemi var.
STELLA’YA GİTTİM
Gelip beni Paris Le Bourget Havalimanı’ndan alıyor. Kısa bir brifingden sonra havalanıyoruz. Yeşil askılı pantolonu, mütevazı gömleğiyle çok şık görünüyor. Yanımızda okulun müdürü, uzun yıllar Transavia şirketinde eğitim müdürlüğü yapmış Kaptan Pilot Rene Zwarteveen de var. O da kokpitte oturuyor. Gezide bize Stella’nın Türkiye’de kuracağı uçuş okulundaki ortağı Gözen Holding’in IFTC yani İstanbul Uçuş Eğitim Merkezi’nin Genel Müdürü Kaptan Pilot Cengiz Arbaş eşlik ediyor. Kaptan Cengiz Arbaş uçuş eğitiminin bu yeni yatırımı için çok heyecanlı görünüyor. Türkiye’yi mükemmel bir eğitimle tanıştıracaklarını söylüyor. Okulun merkezi Maastricht’te. Zaten binalarının hemen yanında tüm Avrupa hava sahasını kontrol eden Eurocontrol’ün genel merkezi var. Eğitim, Hollanda’da üç kente yayılmış. Fred Hilgeman’ın oğlu Evert-Jan, her biri konusunun uzmanı geniş bir ekiple çalışıyor. Uygulamaları dünyadaki uçuş eğitim sektörü tarafından kural olarak kabul ediliyor. 15 Eylül’den itibaren Dalaman’da faaliyetlerine başlayacak okulun amacı Hollanda’da görerek uçuş şartları düşük olduğu için, bu eğitimleri Türkiye’ye kaydırmak. Dalaman’daki okul tam kapasiteyle çalışmaya başladıktan sonra Florida’daki tesisler kapanacak. Uçuş eğitiminin yaklaşık sekiz ay süren bölümü Dalaman’da yapılacak. Üç yıl içinde Dalaman’daki operasyonu geliştirmek isteyen Stella, yılda 20 uçakla 400 pilot adayına eğitim vermeyi hedefliyor.
89 BİN EURO’YA MAL OLUYOR
Konaklama dahil 89 bin Euro’luk eğitimde krediyi pilot adayı adına okul alıyor. İş garantisi sunuluyor. Aday krediyi pilot olduktan sonra geri ödemeye başlıyor. Adaylar seçildikten sonra kontrat yapılıyor. Arkasından Maastricht’te önce yer eğitimi başlıyor. Üçer haftalık İngilizce ile matematik-fizik konusunda tazelemeyi sekiz aylık teorik eğitim izliyor. Yaklaşık sekiz ay süren görerek şartlardaki uçuş eğitiminin tamamı Türkiye’de yapılacak. Dalaman’da kurulacak simülatör merkezinde pilot adayları hem tek hem de çift motorlu uçaklarda uçacak. Maastricht’teki aletli ve çift motor eğitimlerinden sonra görev yapacakları yolcu uçağının eğitimleri başlayacak. Gözen’in İstanbul’daki eğitim üssü IFTC’de Boeing 737-800’ün yer dersleri ve simülatör uçuşları gerçekleştirilecek. Toplam 24 ay süren eğitim sonrasında sınavlarını tamamlayan adaylar SunExpress’te ikinci pilot olarak görev yapmaya başlayacak.
İLK EĞİTİM SUNEXPRESS’E
Bu projede ilk eğitim SunExpress adına yetiştirilecek 40 adaya verilecek. Ön görüşmeler 17 Ağustos’ta İstanbul, 18 Ağustos’ta da İzmir’de yapılacak. Eğitimin ekim ayı içinde başlaması planlanıyor. Seçilen ve ardında da eğitimi başarıyla tamamlayanlar SunExpress’te ikinci pilot olarak Boeing 737-800’lerde uçacak. Halen SunExpress kaptan pilotların eğitiminde de Stella ile çalışıyor.