Paylaş
Kurtuluş Savaşı’nın zorlu günlerinde Türk ordusunun en büyük sıkıntılarından biri de uçak bulabilmekti. Bu sorunları yakından takip eden ve İstanbul’da yaşayan işadamı Nafiz Bey, hemen İtalyanlarla temasa geçti. Fiat R.2 tipi 4 keşif uçağı için parasını cebinden ödeyerek anlaşma yaptı.
İlk uçak İstanbul’a İtalyan bir pilot tarafından uçurularak getirildi. Gümrükte İran’a satılmış gibi gösterilerek uçuş izni alındı. Plana göre uçak Bolu yakınlarında hazırlanan piste yakıt almak için inecek ve Türk ordusu tarafından el konulacaktı.
Büyük bir çabayla getirilen ve Nafiz Bey’in adı verilen 4 uçak, ilk görev uçuşlarını 2. İnönü Savaşı’nda yaptı.
90 YIL SONRA
Erzurumlu Nafiz Bey’in anısını yaşatmak üzere harekete geçen Sarıkamış Şehitleri Dayanışma Grubu Başkanı Prof. Dr. Bingür Sönmez ile Erzurum Koruma Derneği Vakfı Başkanı Avukat Necati Bölükbaşı, bağış uçağın replikasının hazırlanmasına öncülük ettiler.
Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği’nce Başkan Bahadır Gürer ve Başkan Yardımcısı Hakan Demirbağ’ın çabalarıyla Fiat R.2 ince kontraplak, yanması geciktirilmiş emayit kaplı bez gibi orijinal malzemelere sadık kalınarak yapıldı. İstanbul Kadıköy’de bir müzik stüdyosunun arka bahçesindeki çalışma sekiz ay sürdü. Demonte olarak Ezrurum’a götürülen uçak, 12 saatlik çalışmayla terminale asıldı.
NAFİZ BEY'İN ADI TERMİNALDE / FOTOGALERİ
ERZURUM’DAKİ KARGAŞA
- Erzurum’un Kurtuluş Savaşı’na verdiği desteği simgeleyen replika uçak, terminale girildiğinde yanlış yeri nedeniyle fark edilmekten uzak. Daha rahat görülebilecek bir yere asılabilirdi.
- Geçen yıl açılan terminal binasında THY’nin CIP salonuna restoranların arasından yemek kokuları içinden geçiliyor. Yolcular şikâyet ediyor.
- Deprem sonrasında yardım malzemeleri taşıyan uçakların önemli bölümü Van Havaalanı’ndaki park yeri sorunu nedeniyle Erzurum’a yönlendirildi. Ancak apronda büyük bir kargaşa yaşandı. ‘Follow Me’ olarak adlandırılan takip aracının hatası nedeniyle yerde iki Ilyushin Il-76 tipi uçak çarpıştı. Uçaklardan birinin kokpitinde, diğerinin de kanat ucunda hasar meydana geldi. Kokpiti hasar gören uçak Erzurum’da hâlâ parça bekliyor.
NAFİZ KOTAN KİMDİR
Erzurum’da 1885’te doğan Nafiz Bey, 1913’te İstanbul’a yerleşti. Cumhuriyetin kurulmasının ardından Kotan soyadını alan Nafiz Bey, 1948’de Erzurum’da hayata gözlerini yumdu.
Saran, Bell 429’la uçuracak
Dünyanın en büyük helikopter imalatçılarından Bell şirketinin Türkiye temsilciliğini 2005’ten bu yana yapan Saran Holding, havacılık işletmeciliğine giriyor. İki adet Bell 429 tipi ilk helikopter siparişini veren grup, İstanbul’da bakım ve eğitim merkezi açmak üzere çalışmalara başladı.
Amaçlarının demo uçuşlarıyla Bell 429’u tanıtmak olduğunu söyleyen Yönetim Kurulu Başkanı Sadettin Saran, “Bell’in en iyi satan modellerinden biri çift motorlu, hafif sınıftaki 429 modeli. Geniş kabini ile özellikle ambulans görevleri, emniyet güçleri ve havadan çekimler için ideal gövdeye sahip. Operasyon maliyetleri rakiplerine göre yüzde 20 daha düşük” dedi.
TÜRKİYE HELİKOPTERE AÇ
İlk helikopteri Mart 2012’de, ikincisi de 2013 başında teslim alacak olan Saran Grubu, Bell 429’ları hem kendi uçuşlarında hem de kiralama amaçlı kullanacak.
Halen Türkiye’de Sağlık Bakanlığı’na hizmet veren Koçoğlu Grubu’na ait ambulans helikopterlerle birlikte toplam helikopter sayısı 54. İşadamlarının ilgisinin giderek arttığı helikopter pazarının önümüzdeki yıllarda katlanarak büyümesi bekleniyor.
BELL HELİKOPTER MODELLERİ-FOTO GALERİ
Ancak başta heliport olarak adlandırılan helikopterlerin emniyetle inip kalkmalarını sağlayacak özel alanların eksikliği dikkat çekiyor. Büyükşehirlerde ambulans ve emniyet birimleri tarafından da yoğun olarak kullanılan heliport sayısının artırılması, helikopter operasyon kurallarının hızla oluşturulması gerekiyor.
BELL GERİ DÖNDÜ
Uzun süredir sivil pazarda sessiz olan Bell, yeni modeli 429 ile iki yılda 200 siparişi aştı. Çift motorlu helikopter, özellikle ambulans görevlerinde tercih ediliyor. Sedyenin rahat yüklenebilmesi için arkada özel kapıya sahip. Büyük camlar ve geniş iç hacim yolcu konforunu yükseltiyor.
Yeni nesil teknolojiler sayesinde 7 yolcu kapasiteli Bell 429’un bir saatlik uçuşunun direkt operasyon maliyeti 850 dolar. Parça değişim süreleri, rakiplerine göre yüzde 50 daha uzun.
Çift motor emniyeti artırırken, helikopterin çok sıcak veya yüksek irtifadaki performansını kayıpsız sunuyor. Dört palden oluşan ve kompozit malzemeden yapılan ana ve kuyruk rotoru, titreşimi azaltıp gürültü oranını da düşürüyor.
Saatte 273 kilometre hıza çıkabilen Bell 429’un menzili 722 kilometre. Yani İstanbul’dan Antalya’ya rahatlıkla uçabiliyor. Helikopterin fiyatı 5 milyon 840 bin dolar. Bell, teslimat için bir yıl bekleme süresi veriyor.
Paylaş