En iyi 3 spor uçak

İngiliz Loop Havacılık Dergisi, her yıl sonunda yaptığı geleneksel değerlendirmede en iyi üç spor uçağı belirledi:

Çok hafif uçak sınıfındaki Jaribu Calypso UL-D, Evektor Eurostar EV-97 ve Ikarus C42 FB1000 iki kişilik. Bu uçaklar, microlight için geçerli olan ve 21 saatlik uçuşla alınabilen hafif uçak pilot lisansıyla uçurulabiliyor. Saatte 11-14 litre yakıt harcayan uçakların fiyatları 76 ila 102 bin dolar arasında değişiyor. Bu uçaklarda yakıt olarak otomobil benzini de kullanılabiliyor.

Spor uçaklar, ağırlıklı havacılık kulüpleri ve uçuş okulları tarafından kullanılıyor. Özellikle Avrupa’da ucuz fiyatı, düşük uçuş maliyetleri nedeniyle giderek daha fazla tercih ediliyor. Performansları ise fiyatlarına göre oldukça iyi. Hızları saatte 185 kilometreye kadar yükselen hafif uçaklar, havada ortalama dört saat kalabiliyor.

IKARUS C42 FB1000

Alman Ikarus şirketinin en çok satan modeli C42 serisi, halen birçok uçuş okulu tarafından eğitim amaçlı kullanılıyor. Uçağın diğer iki modelden en büyük farklı geniş kabini. İki kişi birbirini rahatsız etmeden oturuyor. Ergonomik koltuklar adeta insana BMW 5 serisi bir otomobildeymiş hissi veriyor.

Üstten kanatlı uçak, dengeli bir uçuş karakteristiğine sahip. Kumandalar biraz daha ağır. Bu özellikle yaklaşma ve inişte öğrenci pilotlar için avantaj sağlıyor. Ancak Calypso’da olduğu gibi kumanda iki koltuk arasında ve tek. Genel sistem açısından Alman teknolojisi ve sağlamlık uçakta dikkat çekiyor.

JARIBU CALYPSO UL-D

Avustralyalı Jaribu Aircraft şirketi tarafından üretilen uçak 85 beygirlik Rotax motora sahip. Ana yapısı korozyon derdini ortadan kaldıran kompozit. Bu malzeme sayesinde uçak hangarlamaya gerek kalmadan rahatlıkla dışarıya bırakılabiliyor. Üstten kanat daha kolay bir uçuş sağlarken geniş bir görüş alanı sunuyor. Uçağın kabini rakiplerine göre biraz daha dar. Lövye iki koltuğun ortasında ve tek olması dezavantaj.

Calypso, kalkışta kısa sürede yerden kesiliyor. Güçlü motor, uçağın çok çabuk saatte 185 kilometrelik seyir hızına ulaşmasını sağlıyor. Havada iyi tutunan uçak kısa pistlere de kolayca iniyor.

EVEKTOR EUROSTAR EV-97

Alttan kanatlı uçak, damla tipi kanopisi ile mükemmel bir görüş alanı sunuyor. Uçağın kabini rakiplerine göre daha geniş bir alan sağlıyor. İngiliz Cosmic Aviation tarafından tasarlanan ve üretilen uçak görünüşü ile daha çok spor bir otomobili andırıyor. Alttan kanat uçağa stabil bir uçuş imkanı veriyor. Özellikle inişlerde pilota istikrarlı bir yaklaşma sunuyor. İki pilot için ayrı kumanda sistemi eğitimde avantaj sağlıyor. 80 beygir gücündeki Rotax motor Eurostar EV-97’yi çok çabuk hızlandırıyor. Tam güçle yapılan uçuş yakıt sarfiyatını saatte 14 litreye kadar çıkartıyor. Yüksek hıza özellikle inişte dikkat edilmesi tavsiye ediliyor.

MODELLERİN KARŞILAŞTIRMASI

Jaribu Calypso UL-D Evektor Eurostar EV-97 Ikarus C42 FB1000

Seyir Hızı (km/saat): 185                 160                        157

Tırmanış oranı (m/dk):400                360                     355

Kalkış uzunluğu (m):100                    145                        80

İniş uzunluğu (m):160                        90                          110

Yakıt harcama (lt/saat):14                  11                      11.5

Menzili (km):860                               904                  830

Motor gücü (beygir):85                   80                      100

Kanat açıklığı (m):9.56                   8.10                  9.45

Gövde uzunluğu (m):5.77                5.98                   6.25

Yükseklik (m):2.01                        2.34                  2.20

Boş ağırlığı (kg):255                      262                       265

Fiyatı (dolar):76.000                  91.664                 102.296

Dubai’ye sipariş yağdı

Bölgenin en büyük havacılık fuarı Dubai Air Show, 100 milyar dolarlık uçak siparişi ile kapandı. Arap havayolu ve leasing yani finansal kiralama şirketlerinin verdiği büyük siparişler, Boeing ve Airbus’ın fuardan memnun ayrılmasını sağladı. Fuara aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 50 ülkeden 850 şirket katıldı.

Dubai’de en çok ilgi çeken uçakların başında Türk Hava Kuvvetleri’ne ait erken uyarı ve kontrol (AEW&C) uçağı geldi. Boeing 737-700 tipi yolcu uçağından geliştirilen ve "Barış Kartalı" adı verilen projede Türk uçağı ilk defa Dubai’de sergilendi. Üzerindeki Northrop Grumman şirketine ait MESA tipi radarın testleri süren uçak, iki yıl gecikmeyle 2009’da teslim edilecek.

Dubai’de kesin sipariş ve opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir satışlarla birlikte 295’i Airbus, 284’ü de Boeing’e ait toplam 579 uçaklık anlaşma imzalandı. Suudi Prensi El Veled bin Talal A380’in VIP modelini sipariş verdi. İşte fuara damga vuran siparişler:

Dubai Aerospace Enterprise (200 adet): 70 adet 737-800, 70 adet A320, 30 adet A350XWB, 15 adet 787, 10 777, 5 adet 747-8.

Qantas (188 adet): 68’i kesin 108 adet A320 ve A321, 31’i kesin 90 adet 737-800.

Emirates (93 adet): 70 A350 XWB, 11 A380, 12 Boeing 777.

Katar (87 adet): 60 adet 787, 27 adet 777.

Air Arabia: 34 adet A320.

NAS Air: 27 adet Embraer E190/195

Suudi Arabistan: 22 adet A320.

Yemen: 10 adet A350XWB.

Kokpit artık cumartesi yayınlanacak

Türkiye’nin havacılık programı Kokpit, yeni sezonda Kanal D ekranlarında artık cumartesi günleri saat 12.15’te yayınlanıyor. Yapımcılığını Uğur Cebeci’nin, sunuculuğunu Emel Özuğur’un üstlendiği program havacılık dünyasındaki en yeni gelişmeleri ve teknolojileri ekranlara taşımaya devam ediyor. Kokpit her programda sorduğu soruya doğru cevap veren bir izleyicisine Türk Hava Yolları’ndan gidiş-dönüş uçak bileti, Flight Simulator X uçuş similatör oyunu ve uçak maketi kazandırıyor.
Yazarın Tüm Yazıları