Emirates pilotları sessiz motor yüzünden uyuyamadı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
Airbus A380’lerin aşırı sessiz motorları sorun yarattı. Pilotlar dinlenme odasında kabinden gelen gürültü yüzünden uyuyamadı. Oysa eskiden motor gürültüsü yolcuların gürültüsünü bastırıyordu.
Dünyanın en büyük yolcu uçağı olan Airbus A380’de görev yapan Emirates Havayolları pilotları, uçağın çok sessiz olması nedeniyle dinlenme yerinde uyuyamadıklarını açıkladılar. Daha önceden görev yaptıkları uçaklarda motor gürültüsünün tüm seslerin üzerine çıktığını belirten pilotlar, acil önlem alınmasını istedi. Dubai merkezli havayolu, imalatçı Airbus ile sorunu çözmek üzere mühendislik çalışmaları başlattı.
Emirates Havayolları, A380’i halen Dubai çıkışlı New York ve Londra hatlarında kullanıyor. Bu uçuşlarda 3 pilot görev yapıyor. Dönüşümlü olarak uçan pilotlardan biri, seyir sırasında A380’in ekonomi sınıfının bulunduğu birinci katta arka taraftaki dinlenme odasına geçerek istirahat ediyor. Bu odada yatak, koltuk, eğlence sistemi için ekran ve kulaklık bulunuyor. Kabin memurları için de uçakta dinlenme alanları birinci katta arkada yer alıyor.
Uçağın çok sessiz olduğunu belirten pilotlar, kabindeki tüm gürültünün dinlenme odasına gelmesinden şikayetçi. En çok ağlayan bebek, odanın hemen karşısındaki tuvalette kullanılan sifon ve yolcuların kabin memurlarını çağırmak için bastıkları düğmelerin ikaz sesinin dinlenme odasına ulaştığını belirtiyor. Zaman zaman yolunu şaşıran yolcular, tuvalet yerine dinlenme odasına girmeye çalışıyor.
Daha önceden Airbus A340/A330 ve Boeing 777’lerde görev yapan pilotlar, bu uçaklarda kabinden gelen gürültünün motor sesiyle tolere edildiğini ve sorun yaşanmadığını vurguluyor. Pilotlar dinlenme odasında ancak kulak tıkaçları ile yatabildiklerini, acil durumlarda ise kokpitten çağırıldıklarında duyamadıklarını belirtiyorlar.
ÇALIŞMALAR BAŞLADI
Airbus mühendisleri ile çalışmalara başlayan Emirates, pilotların dinlenme odalarına özel bir sistem yerleştirecek. Kabinden gelen gürültü, aksi yönünde ses dalgaları oluşturularak kırılacak. Benzer bir sistem Bombardier imalatı Dash 8Q400 tipi pervaneli bölgesel uçaklarda da kullanılıyor. Airbus mühendisleri, uçağa ekstra ağırlık oluşturmadan sorunu çözerek şikayetleri azaltmayı planlıyor.
Airbus, A380’in kabin tasarımında dinlenme bölümleri için havayollarına üç öneride bulunmuştu. Emirates, pilotların dinlenme odasının uçağın birinci katında arkada olmasını tercih ederken diğer A380 kullanıcıları olan Singapur ve Avustralyalı Qantas Havayolları ise kokpitin arkasını istemişti. Airbus’ın üçüncü önerisi olan kokpitin hemen alt kısmında kargo bölümüne yerleştirilecek dinlenme odası ise pilotların burayı "klostrofobik" bulması nedeniyle istenmemişti. Singapur ve Qantas’ın önde yer alan pilot dinlenme odalarında yapılan ölçümlerde dış ses etkisinin Emirates’in uçaklarına göre daha düşük seviyede olduğu belirlendi.
A380’in toplam 58 adetlik siparişle en büyük müşterisi olan Emirates’in filosunda dev uçaktan halen üç adet bulunuyor. Şirket önümüzdeki günlerde teslim alacağı A380’lerle Avustralya’da Sydney ve Auckland hatlarında uçmaya başlayacak.
NordWind uçuyor
Rusya’da yabancı bir yatırımcı tarafından kurulan ilk havayolu olan NordWind, seferlerine başladı. Uzun yıllar Gözen Havacılık Grubu’nda yönetici olarak çalışan ve Free Bird Havayolları’nın da Genel Müdürlüğü’nü yapan Emre Gürçay tarafından kurulan şirket, ilk seferini 5 Aralık’ta Moskova’dan Mısır’ın Hurghada şehrine yaptı.
Rus sivil havacılık tarihinde yeni bir sayfa açtıklarını söyleyen Gürçay, "Rusya’da ilk defa yabancı bir yatırımcıya havayolu kurma izni verildi. İki Boeing 757-200 tipi yolcu uçağıyla seferlere başladık. 2009’da dört uçağa çıkıyoruz. 2010’daki hedefimiz filomuzu geniş gövdeli, uzun menzilli uçaklarla büyütmek. Uçak tipi konusunda görüşmelerimizi sürdürüyoruz" dedi.
Boeing 757-200 tipi iki adet uçağa sahip şirket, uçuş ağını Türkiye’nin yanı sıra Tunus, Hindistan, Birleşik Arap Emirlikleri ve Avrupa ülkelerinde farklı noktalarla genişletmeyi planlıyor.
NordWind, filosuna katacağı üçüncü Boeing 757’yi bu ay içinde, dördüncüsünü de gelecek yıl mart ayında teslim alacak. Toplam 215 koltuk kapasiteli 757-200’ler, 7 bin kilometre menzili ile Moskova çıkışlı bir çok tatil noktasına duraksız uçabiliyor. Charter yani tarifesiz sefer yapan şirket, aynı zamanda diğer havayolu şirketlerine "wet lease" olarak adlandırılan uçaklarını ekipleriyle birlikte kiralama yetkisine de sahip.
Eğitim uçağına Alp Havacılık imzası
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii TUSAŞ’ın Hava Kuvvetleri için üreteceği KT-1T eğitim uçağının kuyruk bölümünde yer alan yatay ve dikey stablize kumanda yüzeyleri Eskişehir merkezli Alp Havacılık tarafından imal edilecek. TUSAŞ’ın alt yüklenicisi olarak görev yapacak Alp Havacılık halen Eskişehir Organize Sanayi Bölgesi’ndeki tesislerinde F-22, F-35 savaş uçakları, Boeing 787, 737 ve Airbus A380 yolcu uçakları ve Sikorsky’nin Blackhawk, Seahawk, S76, S92, CH53K serisi helikopterlerinde kullanılan teknoloji yoğun parçaların imalatını gerçekleştiriyor. 2009’da 50 milyon dolar ihracat hedefleyen Alp Havacılık çalışan sayısını önümüzdeki yıl 280’den 400’e çıkartacak.
ERKEN AL, UCUZ UÇ
Türk Hava Yolları ile 1 Ocak - 31 Mart 2009 tarihleri arasında uçacak yolculardan biletlerini 31 Aralık’a kadar alanlar, yüzde 20 indirim kazanacak. Özel yolcu programı Miles&Smiles üyeleri de aynı tarihlerde geçerli yüzde 20 daha az mil kullanarak ödül bilet alabilecek. Promosyon, Türk Hava Yolları’nın alt markası olan AnadoluJet’in uçuşlarında da geçerli.
İngiliz Havayolları British Airways, 31 Mart 2009’a kadar İstanbul ve İzmir çıkışlı Amerika ve Kanada uçuşlarında gidiş-dönüş, vergiler ve servis ücretleri dahil New York’a 477, Boston ve Chicago’ya 604, Washington’a 614, Phoenix’e 804, Philadelphia’ya 654, Calgary’e 765, Montreal ve Toronto’ya 656 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor. Kampanya biletlerinin satışı 28 Aralık’ta son buluyor.