Paylaş
Kokpitlerde kilolarca ağırlıktaki yaklaşma haritaları, kalın check-list’ler artık kalkıyor. Tüm bu bilgiler tablet bilgisayarlara yükleniyor. Üstelik pilotlar tabletleri iniş-kalkışta da kullanıyor. Haklı olarak yolcular soruyor: “Madem pilotlara izin var, yolculara neden yasak?”
İlk cep telefonları çıktığında, elektronik aletler giderek hayatımıza girdiğinde başlayan bu tartışmaya ABD’de FAA olarak adlandırılan Federal Havacılık Otoritesi son noktayı eylülde koymaya hazırlanıyor. Yaklaşık iki yıldır gündemde olan çalışmada testler tamamlandı, sonuçları FAA’ya teslim edildi. Yolcuların beklentisi elektronik aletlerin kullanımına tüm uçuş sırasında izin verilmesi...
HER ÜÇ TELEFONDAN BİRİ AÇIK UNUTULUYOR
Bugün geçerli uygulamada, yolculardan cep telefonlarını kalkış ve inişte kapayıp seyir yüksekliğine ulaşıldığında ise uçuş moduna almaları isteniyor.
Ama uçakta üç cep telefonundan biri açık unutuluyor. Açık unutma oranı hızla artıyor. Çünkü birçok yolcu akıllı cep telefonlarıyla giderek yaygınlaşan uçaktaki kablosuz internet bağlantısı üzerinden elektronik postalarını kontrol ediyor. Veya internete giriyor. Oyun oynayanlar da azımsanmayacak kadar çok. Yani telefonunu tekrar kullanacağı için kapatmayanların yüzdesi de giderek yükseliyor. Bu yoğun kullanıma karşılık son yıllarda cep telefonunun uçuş sistemlerine zarar verdiği konusunda rapor edilmiş bir olay da yok.
HAVA YOLLARI İSTEMİYOR
Uçağa binen her 100 yolcudan 64’ü akıllı cep telefonlarına sahip. Yüzde 45’inin yanında dizüstü veya tablet bilgisayar var. Yüzde 83’ü kalkışın hemen ardından çalışmak, film izlemek veya oyun oynamak amaçlı bilgisayarını açıyor. Her ne kadar hava yolu şirketleri elektronik aletlerin kalkış ve inişte açık bırakılmasına sıcak bakmasa da, FAA’nın araştırması olumlu çıksa bile yaşanabilecek acil tahliyede yolcuların konsantrasyonunu bozacağına, uçağın zamanında terk edilemeyeceğine inanıyor.
İnişten sonra cep açık
İngiliz havayolları British Airways (BA), yolcuların inişten hemen sonra uçağın pisti terk edip terminale yaklaşırken yolcuların cep telefonu kullanmalarına izin verdi: BA, “Yaptığımız araştırmalar cep telefonlarının yerdeyken uçağın sistemlerine herhangi bir etkisinin bulunmadığını ortaya koyuyor. Amacımız özellikle uzun taksi sürelerinin olduğu havalimanlarında yolcuların zaman kaybetmeden konuşma ve elektronik postalarına bakma imkânı sunmak.”
Neden kapatılıyor
Her elektronik alet çalışırken etrafına manyetik dalgalar yayıyor. Uçakların başta seyrüsefer olmak üzere bazı sistemleri her ne kadar elektromanyetik olarak korunsa da bu cihazlardan etkilenebiliyor. Son yıllarda cihazların yaydığı manyetik dalgaların sınıflandırılmasında önemli yol kat edildi. Ama yine de uçuşun en riskli bölümleri olan kalkış ve inişte herhangi bir sorun yaşanmaması için yolculardan elektronik cihazların kapatılması isteniyor.
Macera ayıcığı alın çocukları sevindirin
United Havayolları, her yıl düzenlediği ‘Macera Ayıcığı’ kampanyası ile kanser tedavisi gören çocuklara yardım ediyor. Hava yolunun internet sitesinden düzenlenen kampanyada, 50 dolar karşılığında hem size, hem de dünyanın farklı ülkelerinde kanser tedavisi gören bir çocuğa ‘Rhonda Globe’ adı verilen oyuncak ayı yollanıyor. United Havayolları’nın büyük başarı kazanan kampanyası sürüyor.
105 milyon saat kayıp
ABD’de yapılan bir araştırmada, iniş-kalkış sırasında başta dizüstü bilgisayarlar ve tabletler olmak üzere taşınabilir elektronik aletlerin kapalı tutulmasının her yıl 105 milyon saat verimliliği düşürdüğünü ortaya koydu. DePaul Üniversitesi Chaddick Enstitüsü’nün yaptığı araştırmada uçuş sırasında kalkışta en az 13 dakika, inişte ise alçalma ile birlikte 15 dakika bu tür elektronik aletlerin kapalı durumda tutulması gerektiğine dikkat çekilerek oluşan işgücü kaybının büyüklüğüne işaret edildi.
Paylaş