Kupanın 12 ana sponsoru arasında tek havayolu olan Emirates, bir yıldır filosundaki uçakların tamamının gövdelerinde FIFA Dünya Kupası Almanya 2006’nın logosunu taşıdı.
Dubai merkezli havayolu ayrıca kupa boyunca oynanan 64 maçın tamamını uçaklarında banttan yayınladı. Uçuş sırasındaki maçların gol ve sonuçları ise BBC’nin sunduğu hizmetle eğlence sisteminde alt yazıyla yolculara iletildi. Futbol sponsorluğunu sürdürme kararı alan Emirates, geçtiğimiz günlerde FIFA ile tam 195 milyon dolarlık anlaşma imzaladı. Tarihinin en pahalı sponsorluğunu üstlenen Emirates, gelecek yıldan başlamak üzere 2014’e kadar tüm FIFA organizasyonlarında ana sponsor olacak. Güney Afrika’da yapılacak 2010’daki Dünya Kupası logosu, Emirates’e 2007’de teslim edilmesi planlanan iki katlı yolcu uçağı Airbus A380’in de gövdesine işlenecek.
UÇAN FUTBOL TOPU
Milli takımlarını destekleyen ve sponsor olan diğer havayolları da farklı boyamalarıyla dikkat çekti. Bunlar arasında ev sahibi Alman Lufthansa Havayolları, filodaki her uçak tipinin burnuna birer futbol topu çizdirdi. Bu boyamaya sahip uçaklar hem yolcular hem de havalimanlarında uçak fotoğrafı çeken "spotter" olarak adlandırılan meraklılar tarafından büyük ilgiyle karşılandı. Milli takımları taşımak için sponsor olan havayolları da destek amacıyla gövdelerini özel renklere boyamışlardı. Kimi zaman bu uçaklar dev Boeing 747-400 Jumbo Jetten bölgesel RJ85’e farklı model ve tasarımlarla havalimanlarında boy gösterdi. En çok ilgiyi Japon JAL Havayolları’nın boyaması çekti. Hem Boeing 747, hem de 777’lerin gövdesinde bir tarafta Japon Futbol Milli Takımı’nın fotoğrafları, yanında da "Samurai Blue 2006" yazısı yer aldı.
Avustralyalı Qantas Havayolları ise uzun menzilli Boeing 767-300’ün gövdesini hoş bir tasarımla futbol sahalarının çimlerinden esinlenerek yeşile boyamıştı. Gövdeye yazılan ve futbolla ülkenin sembolü kanguruyu birleştiren "Socceroos" sloganı dikkat çekti.
FARKLI HAVAYOLLARI
Milli takımları bu yılki kupaya genellikle ülkenin ana bayrak taşıyıcı havayolu şirketleri taşıdı. Örneğin Brezilya’yı Varig, İngiltere’yi British Airways Almanya’ya getirirken Amerika Birleşik Devletleri milli takımı İsviçreli Privatair’a ait VIP donanımlı Airbus A319CJ ile, finale çıkan İtalya ise İtalyan charter, yani tarifesiz havayolu Eurofly’ın uzun menzilli A330 uçağı ile geldi.
Spotter’lar maçların oynanacağı Almanya’daki şehirlerin yakınlarındaki havalimanlarında farklı uçakların fotoğraflarını çekebilmek için adeta nöbet tuttu. Spotter’ların tek üzüntüsü ise geçmişteki bazı şampiyonalara Fransız milli takımını taşıyan sesten hızlı Concorde yolcu uçağının emekli olmasıydı. Türk Hava Yolları da 2002’de Güney Kore ve Japonya’da yapılan kupaya milli takımımızı gövdesine özel çıkartma ile kırmızı beyaz şerit ve futbol topu işlemiş A340’la taşımış, bu tasarım havacılık meraklıları arasında büyük ilgi görmüştü.
ATAK’ta son tango
Yaklaşık 10 yıldır gündemde olan Taarruz Helikopteri Projesi’nde (ATAK) İtalyan Agusta-Westland’ın A-129 Mangusta ile Güney Afrikalı Denel’in Rooivalk modellerinin finale kalmasıyla yeni bir dönemece girildi.
İlki 1996’da açılan ATAK, 2004’te kazanan Bell şirketi ile görüşmelerin tıkanması üzerine iptal edilmişti. İkincisi Şubat 2005’te başlayan ihaleye ise Amerikan Boeing ve Bell şirketleri katılmamıştı.
Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) tarafından gerçekleştirilen ihalede Fransız-Alman Europcoter ile Rus Rosoboronexport şirketleri ön değerlendirmede elendi. Fiyatın ön plana çıktığı ihalede sonucun yapılacak pazarlıkla açıklanması bekleniyor. Proje, opsiyonlarıyla birlikte yaklaşık 3.5 milyar dolar tutarında 92 helikopteri kapsıyor.
Uzun süredir sonuca gidilemeyen projede aradan geçen 10 yılda ihtiyaçların farklılaştığını belirten uzmanlar, ihalenin iptal edilebileceğine dikkat çekiyor. Bu ihtimal ihaleyle 10 yıldır uğraşan ve finale kalan Agusta-Westland ile Denel şirketlerinde huzursuzluk yaratıyor.
AMERİKAN BASKISI
İkinci ATAK projesine katılmak istemeyen Boeing ve Bell ise SSM’deki gelişmeleri yakından takip ediyor. Irak’taki kayıplar nedeniyle halen Kara Kuvvetleri’nde de kullanılan AH-1W Super Cobra helikopterlerinin imalat hattını Amerikan Deniz Piyadeleri için yeniden açan Bell’in, bu konuda SSM’ye öneri hazırladığı belirtiliyor. Diğer taraftan geçmişte fiyat pazarlığına çok yanaşmayan Boeing’in AH-64D Apache helikopterinin fiyatında ciddi indirim yaparak Türkiye’ye teklif etmesi bekleniyor.
EADS’de yeni dönem
Dünyanın en büyük yolcu uçağı A380 programındaki 7 aylık gecikme, Avrupa’nın havacılık devi EADS ile ana ortağı olduğu Airbus’ın üst yönetiminin başını yedi. Geçtiğimiz günlerde projenin gecikeceğinin açıklanmasıyla birlikte uluslararası borsalarda sıkıntılı günler geçiren iki şirketin toplam 2.5 milyar Euro zarara uğrayacak olması nedeniyle EADS’nın CEO’su Noel Forgeard ile Airbus’ın CEO’su Gustav Humbert istifa etti. EADS’nin CEO’luğuna yönetim kurulu üyesi 62 yaşındaki Louis Gallois atandı. Uzun yıllar havacılık sanayiinde görev yapan Gallois daha önceden de Snecma ve Aerospatiale şirketlerinde başkanlık görevlerinde bulunmuştu. Airbus CEO’luğuna ise 51 yaşındaki Christian Streiff getirildi. Uluslararası işbirliği konusunda uzman olan Streiff, Airbus’ın İngiliz ortağı BAE Systems’ın yüzde 20 hisse satışından sonraki dönemde Airbus’ın yönetim organizasyonunu farklı bir yapıya getirmeyi planlıyor. Krizi verdiği kurbanlarla atlatan EADS’ın önümüzdeki günlerde yeni projelerle ortaya çıkarak özellikle borsada düşen değerini tekrar yükseltmek üzere çalışmalar yapması bekleniyor.
Dalaman açıldı
ATM Konsorsiyumu tarafından yap-işlet-devret projesiyle inşaatı tamamlanan Dalaman Yeni Dış Hatlar Terminali, yolcuya hizmet vermeye başladı. Resmi açılış için Başbakan Erdoğan’dan gün bekleyen terminal, yıllık 10 milyon yolcu kapasiteye sahip. Farklı alışveriş konseptleriyle ağırlığını İngiliz turistlerin oluşturduğu yolcu portföyüne hitap eden terminalin bölgede kış sezonundaki turizmi de canlandırması bekleniyor. Yaklaşık 100 milyon dolara mal olan tesisler ATM tarafından 8 yıl 2 ay 17 gün işletilecek.
Myair İstanbul Milano hattında
İtalyan Düşük Maliyetli Havayolu şirketi Myair, Milano-İstanbul seferlerine başladı. Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan Airbus A320 tipi uçaklarla gerçekleştirilen uçuşlar haftanın üç günü yapılıyor. Pazartesi, çarşamba ve cuma günleri karşılıklı yapılan seferlerin kış sezonunda da devam etmesi planlanıyor. Fly Servis’in Türkiye genel satış acentesi olduğu MyAir’de bilet fiyatları vergiler hariç, gidiş-dönüş 49 Euro’dan başlıyor. Daha fazla bilgi Fly Servis’in 0 212 663 37 18 ve 241 43 05 nolu telefonlarından alınabilir.
Bu fırsatları kaçırmayın
THY, 31 Temmuz’a kadar Stuttgart’a ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş 169 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor.
Pegasus, Antalya çıkışlı tarifeli dış hat uçuşlarına başladı. Stuttgart, Münih, Nürnberg, Berlin, Frankfurt, Hannover, Düsseldorf, Luebeck’e uçan Pegasus’ta tek yön biletler vergiler dahil 95 Euro’dan başlıyor.
Air France, 15 Temmuz’a kadar bilet satın alma şartıyla İstanbul’dan Paris’e 199 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçma imkanı sunuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç biletlerin seyahat dönemi ise 13-25 Temmuz arasında.
KLM, İstanbul’dan Amsterdam aktarmalı Paris uçuşlarında 119 Euro’dan başlayan fırsatlar sunuyor. Gidiş-dönüş, ekonomi sınıfı biletlere vergiler dahil değil.
Alitalia, yaz boyunca Venedik’e çarşamba, cuma ve pazar günleri yapılacak gidiş-dönüşlü uçuşlarda 199, Milano ve Roma’ya da 209 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuş imkanı sunuyor. Gidiş-dönüş, ekonomi sınıfı biletlere vergiler dahil değil.
İngiltere’den Türkiye’ye 1 Ağustos’tan itibaren uçacak Easyjet, tek yön vergiler dahil 37.99 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor.