Yemeğinizin içinde olduğu servis troleyi, çöpünüzü attığınız kültablası... Çayınızın suyunu ısıtan termos veya oturduğunuz koltuğun minderi...Uçak kabini içindeki bu malzemeler belki şu ana kadar hiç dikkatinizi çekmedi. Bir sonraki uçuşunuzda bu ayrıntılara lütfen daha dikkatli bakın. Bu ürünlerin hemen hepsi çok özel ve uluslararası kuruluşlarca onaylanarak gökyüzüne çıkmasına izin verilen malzemelerdir. İstanbul Çatalca merkezli Akkurt Havacılık'ın imal ettiği 3 binden fazla çeşit kabin içi malzeme, aralarında büyük havayollarının da bulunduğu 36 şirket tarafından kullanıyor. Dünyanın en büyük kabin ekipmanı imalatçılarına kafa tutan Akkurt, şimdi Pakistan'da açtığı fabrika ile büyüyor.Akkurt Havacılık'ın ilginç bir hikayesi var. Ahmet Akkurt, uzun süre yurtdışındaki havacılık şirketlerinin Türkiye'deki temsilciliklerini yaptı. THY'nin uçaklarına mutfak, koltuk ekipmanları sattı. İçindeki havacılık sevgisi 1983'te başka bir alanda hayat buldu. Helikopter uçuş okulu kurmayı kafasına koyan Ahmet Bey, Amerika'dan aldığı RotorWay Exec 162F tipi üç kit helikopteri Türkiye'ye getirdi. Çatalca'da helikopter uçuş okulunun bir sonraki adımı imalata geçebilmekti. Ancak işler Ahmet Akkurt'un istediği gibi gitmedi. İlk özel uçuş okulu kurma girişimi ilklerin yaşadığı sorunlarla boğuldu. Yetki karmaşası, alınamayan izinler Ahmet Bey’in yıllarına ve epey bir parasına mal oldu. Sonunda okul yaşayamadan kapandı. KÜLTABLASI İLE BAŞLADIBu tecrübe Ahmet Akkurt'un havacılık sevgisini zerre olsun azaltmadı. Temsilciliğini yaptığı Fransız Sigma şirketinin önerisi ile kültablası yapmak üzere çalışmaya başladı. Koltuğun kenarındaki küçük kültablasını havacılık kurallarına uygun imal edebilmek için tam 9 ay uğraştı. 1986'da kültablasıyla başladığı kabin içi malzeme imalatı zamanla arttı. Büyük şirketlerden aldığı fason imalatlar Ahmet Bey’e önemli tecrübe oldu. Sürekli kendini geliştirdi, araştırdı, yeni ürünleri takip etti.Ahmet Akkurt 1991'de hayatının ortaklığını Dilara Hanım'la tanışarak yaptı. 1993'te evliliklerinden sonra birkaç işçiyle başlayan Çatalca'daki atölye yavaş yavaş küçük bir fabrika haline geldi. Bir gün Akkurt çifti kendi kanatları ile uçmayı denedi. 1996'da Akkurt markasıyla imalat başladı.SERTİFİKASYON SORUNUAncak bu sefer de karşısına sertifikasyon sorunu çıktı. Çünkü uçakta kullanılacak her türlü özel niteliklere sahip olmak, zorlu testlerden geçirilmek zorundaydı. Bu onayları almak kimi zaman en karmaşık malzemeyi imal etmekten çok daha zordu. Dilara ve Ahmet Akkurt üç yıl uğraşıp ürünleri ve fabrikaları için Türk, Avrupa ve Amerikan havacılık otoritelerinden onay aldı. Kendilerini fason imalattan tanıyan bazı Avrupalı havayolları ilk müşterileri oldu. Bunu diğer şirketler izledi. Bugün Akkurt Havacılık'ta 60 işçi çalışıyor. Toplam 5 bin metre kare kapalı alanda metal, plastik ve tekstil üzerine imalat yapılıyor. CAD/CAM ve CNC kontrollü tezgahlara sahip şirket birçok konuda kendini dünyaya ispatlamış durumda. Hatta dünyada plastik devi olan Malezya'da, Malezya Havayolları'na plastik yemek tepsisi ihraç ediyor.Şimdi Akkurt'un hedefi imalat portföyünü geliştirmek ve pazardaki ağırlığını artırmak. Yeni ürünlerden biri Ahmet Akkurt tarafından geliştirilen troley tasarımı. Normalde 26 kilogram olan servis troleyleri Ahmet Bey’in tasarımı ile 23 kilograma inecek. Ayrıca özel kaplamalar sayesinde daha uzun ömürlü olacak.Ahmet Akkurt sadece kabin içi malzemenin tasarımını değil, imalattaki makinelerin dizaynını da kendisi yapıyor. Koltuk başlığı imal eden makinesi, yurtdışındaki örneklerinden beş kat daha hızlı. Akkurt ayrıca uçak içi tasarımlarda da çalışmalar yapıyor. İtalyan şirketleri ile ortak sürdürülen projelerde ilerki yıllarda yeni işlere imza atılması planlanıyor. Bu projelerden en heyecan vereni Amerika'da Ruslarla ortak imal edilen kişisel jet Maverick'in kabinin tasarımı. Uçak henüz tasarım aşamasındaki dört kişilik jet için gerekli finansman bulunursa seri imalata geçilecek. Uçağın kabin imalatını Akkurt yapacak. Ahmet Akkurt Türkiye'deki tüm havacılık imalatçılarının bir araya gelebileceği derneğin hayalini kuruyor. Türkiye'de her türlü altyapının olduğunu, işbirliği ile havacılık sektörüne ciddi bir imalatın gerçekleştirilebileceğini söylüyor. Birikimlerin, tecrübelerin paylaşılmasından yana. Ancak birlik olarak sertifikasyon ve diğer sorunların aşılacağına inanıyor. Havacılık dışında Ahmet Akkurt'un hayali ise Türk kahvesi yapan bir makine tasarlayabilmek. Bu makine ile Türk Kahvesi Expresso ve Cappucino'ya uluslararası arenada rakip çıkacak. EVLERİ FABRİKADATam bir işkolik olan Dilara-Ahmet Akkurt çiftinin evleri fabrika binasının üst katında. Ev üst katta olsa da günün önemli bir kısmı fabrikada geçiyor. Fikirlerine çok saygı gösterdikleri ortak bir arkadaşları tanıştırmış onları. Ancak birbirlerini çok severlerse bu ilişkinin yürüyebileceğini söylemiş. Tanıştırmayla başlayan ilişkileri daha sonra aşka dönüşmüş. İki yıllık flörtleri evlilikle sonuçlanmış. Bu evlilik Türkoloji eğitimi alan Ahmet Bey’in dördüncü, Jeoloji Mühendisi Dilara Hanım'ın ise ikinci evliliği. Ahmet Akkurt'un diğer evliliklerinden 24 ve 22 yaşında iki kızı, 18 yaşında bir oğlu bulunuyor. Çift bugüne kadar kavgalarını sadece iş konularında yapmış. Özel yaşantıları ile ilgili hiç tartışmamışlar.Swiss’ten ucuz uçuşSwiss Havayolları Avrupa uçuşlarında konsept değiştiriyor. İsviçreli şirket, 'Swiss in Europe' adını taşıyan programında uçuşlarda ürün kalitesinden ödün vermeden uygun fiyatlarla taşıdığı yolcu miktarını artırmayı hedefliyor.Amerika'dan sonra Avrupa'da da hızla büyüyen düşük maliyetli havayolları, uyguladıkları cazip fiyat politikası ile kısa zamanda önemli bir pazar payına ulaştılar. Bayrak taşıyıcı olarak adlandırılan büyük havayolu şirketleri de bu konsepti yakından takip ediyor. Swiss, Avrupa'da büyük havayolları arasında bu konseptin ilk cesaretli uygulayıcısı oldu.YENİ FİYAT SİSTEMİSwiss, hattın talebine göre değişken ücret tarifesine geçti. Biletini erken satın alan veya uçuş tarihleri konusunda esnek olabilen yolcular daha ucuz tarifeden yararlanabilecek. Yeni uygulama ile bir aylık İstanbul-Zürih arasında gidiş/geliş ekonomi sınıfı bilet fiyatı 165 dolardan başlıyor. Eskiden bu fiyat 390 dolardı. Business'ta ise bir yıllık İstanbul-Zürih fiyatı 1050 dolarken şimdi 565 dolardan başlıyor.İKRAM ÜCRETLİEkonomi sınıfında uçacak yolcular mevsimine göre değişken çeşitli yemek ve içecek listesinden seçtiklerini uçuş sırasında satın alabilecek. Kısa uçuşlarda ise, biniş kapısına yakın snack-bar ve büfeler yolculara ücretli servis verilecek.BUSINESS SÜRECEKCiddi bir yolcu potansiyeline sahip Business Class uygulamasına eskisi gibi devam edilecek. Business yolcular, uçuş öncesi özel salondan faydalanabilecek. Ayrıca business'ta ücretsiz yemek ikramı ve günlük gazete servisi de sürecek. Uygun uçuş başlantıları ve ana meydanlara uçuşlar sunan şirketin yolcuları Frequent Flyer Programı'ndan mil kazanmaya devam edecek.Recep Güvelioğlu THY’deTürk Hava Yolları Basın Danışmanı ve Sözcü-lüğü'ne Recep Güvelioğlu getirildi. Trabzon 1947 doğumlu Güvelioğlu, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ni bitirdikten sonra gazeteciliğe 1971'de TRT'de başladı. 1979-1986 yılları arasında Washington'da Amerika'nın Sesi Radyosu'nda çalıştı. 1986-1991 yılları arasında Anadolu Ajansı Dış Haberler Müdürlüğü görevini yürüten Güvelioğlu, 1991'de TRT Dış Haberler Müdürü oldu. Günaydın Gazetesi'nde dış politika köşe yazarlığı yapan, TBMM-TV'nin kuruluşunda görev alan Güvelioğlu'nun tarih ve turizm konularında araştırma ve TV programları bulunuyor. Pakistan’da tesisAkkurt’un gelecek yıllarda büyüme hedefleri arasında Pakistan önemli bir yer tutuyor. Şirket Pakistan pazarına 9 yıl önce girdi. Pakistan Havayolları PIA'ya satış yapan Akkurt iki yıl önce ilginç bir teklif aldı. PIA, Akkurt'tan servis troleylerinin tamirini istedi. Pakistan'da ithalatta yüzde 60 gibi çok ağır gümrük vergisi uygulaması nedeniyle Karaçi'de bir fabrika kurulmasına karar verildi. Ocak 2003'te çalışmalar Dilara Akkurt tarafından başlatıldı. Nisan ayında Pakistan'a mühendisler Fevzi Yılmaz, Ercan Gezer, Yüksel Aydın ve idareci olarak Şebnem Çaylan'dan oluşan çekirdek ekiple giden Dilara Hanım, gümrükte takılan tezgahlarını 40 gün gecikmeyle çekerek fabrikayı kurdu. İçine ikram tepsilerinin konulduğu servis troleylerinin tamir projesi her ne kadar 'yenilenme' adıyla geçse de parçaların yüzde 95'i değişiyor. Kalanlar temizleniyor ve dezenfekte ediliyor. Toplam 40 işçinin çalıştığı fabrikanın kapasitesi günlük 20 troley. Bir yıl içinde PIA'nın elindeki 5 bin adet troley için tamamen yenileme işlemi gerçekleştirilecek. İşin başında bir kadının olmasını ilk anda Pakistanlılar yadırgamış. Dilara Akkurt'un 'Benim yaptığım makarnayı sevmeyebilirsiniz ancak işimden para kazanırsınız' sözü onları motive etmiş. İşçiler zamanla alışmış. Akkurt ilerki yıllarda fabrika açmak yerine gezici tır’larla servis vermeyi hedefliyor. Üç veya dört tır’dan oluşan filo ile isteyen havayolunun ayağına gidilecek. ÖZEL ŞARAP TROLEYİAkkurt imal ettiği özel şarap troleyi ile müşteri portföyüne Air France'ı da kattı. Birkaç kabin malzemesi imalatçısına şarap troleyi gönderen Fransız Havayolları Air France, üreticilerden numune istedi. Akkurt Havacılık tarafından yeniden tasarlanan troley beğenilerek 135 adet sipariş verildi. Paslanmaz çelikten imal edilen üzeri polisaj ile parlatılan troleye altı şişe ve kadeh konulabiliyor. Air France uçaklarında şarap servislerini yolcunun beğenisine bu troleyde sunuyor.AKKURT ÜRÜNLERİNİ KULLANAN HAVAYOLLARITürk Hava Yolları Lufthansa Air France Emirates Singapur Swiss LTU PIA Aero Lloyd Hapag Lloyd Lauda Aerolyon Air Berlin Crossair Corsair Air Lauda Czech Bulgarian Tarom T.A.T Tyrolean Malaysia Biman Garuda Indonesia Kenya Tunus Air Algeria Kuwait Austrian Varig Royal Jordanian South African Onur Air Sun Express Pegasus MNG