* Captan is speaking...

Tam bir film seyrediyorsunuz ya da şarkıya konsantre olmuşsunuz. Tak... *(Kaptan konuşuyor...)

Haberin Devamı

Bir anonsla her şey donuyor. Türkçe, İngilizce derken bir de uzayan anonsu beklemek insanın sinirini bozuyor. Neyse ki bu sorun artık azalacak...


THY uçaklarında uçuş öncesi, uçuş sırasında ve uçuşun bitiminde yapılan anonslar terbiye edildi. Sadeleştirildi, sayıları beşe kadar çekildi. Tabii arada türbülanslı bölgeler olduğunda yine ekstra anonslar yapılacak. Bir de ortak uçuşlarla ilgili anonslar, ‘code share’ olarak adlandırılan ortak seferlerde olacak. Ama dakika başı bir anons duymayacaksınız. Cümleler kısaltıldı, daha özlü hale getirildi. Uluslararası kuralları zorlamadan bu iş düzeltildi. Yani kabinde daha huzurlu bir ortam yaratıldı.

Genellikle pilotlar kötü anons yapıyorlar. Ara sıra tabii çok iyilerine de rastlanıyor. Ama çoğunlukla başı-sonu olmayan cümleler, uçuşla ilgili bilgi vereceğim derken sadece üzerinden geçilen ülkelerin adları anonsta yer alıyor. Zaten bir çok uçuşta ekranlarda hangi ülkelerin üzerinde geçileceği, uçulan rotalar görünüyor. Ama ilginç bir yerden geçilirken pilotların yaptığı anonslarda hoş oluyor. Örneğin “Aşağıda buzullar gözüküyor” gibi... İngilizce anonslar ise eskisine göre çok daha iyi. Pilotların İngilizce seviyelerinin yükseldiğini anlıyorsunuz. Ama şu ‘Sema açık’, ‘suhunet’ demiyorlar mı? İşte o zaman cinler tepeme çıkıyor. Gökyüzü, hava sıcaklığı gibi olması gerekenleri doğru söyleyenleri kutluyorum. Şu iyi bilinmeli ki, yolcu çok anonstan hoşlanmıyor. Her anons yolcuyu tedirgin ediyor. Yolunda gitmeyen bir şeyler olduğunu sanıyor. Uçuş korkusu yaşayanlarda da yaşamayanlar da bu böyle.
En iyisi, anonsların yumuşak bir tonda yapılması. Bazıları mikrofonu ağızlarına çok yaklaştırıyor, bazıları çok uzak tutuyorlar. O zaman anonslarda parazitler oluşuyor, anlaşılmıyor. Uzak tutulduğunda ses iyice uzaklara kaçıyor, yine anlaşılmıyor.

Haberin Devamı

Neler yapılmalı?


Bu konuda THY bence diksiyon derslerine ve mikrofon düzeneklerine önem vermeli. Eğitimlerde yapılan anonslar banda kaydedilip, bunlar pilot ya da kabin amirine dinletilmeli. Yoksa herkes başka telden çalıyor. Kendince vurgulamalar yapıyor, es verilmesi gereken yerleri dümdüz geçiyorlar. Bakıyorsunuz iki cümle bir cümle olmuş, anlaşılmaz hale gelmiş. Hatta kokpitte pilotların aralarındaki konuşmaların da anlaşılır olması ve paylaşımların iyi bir şekilde yapılması gerekiyor. ‘CVR’ (Cockpit Voice Recorder) olarak adlandırılan kokpit ses kayıt sistemlerinin çözümünden elde edilen sesler gerçekten çok anlaşılır gibi değil. Yani diyeceğim o ki, bu anons işi sanıldığı kadar basit ve sıradan değil. Hayatımızı kirletmeye kimsenin hakkı yok.
Anons bile yolcu konforunun bir parçasıdır havacılıkta...

Haberin Devamı

Ve Miami kasımda

ABD’de yedinci uçuş noktası San Francisco’yu açan Türk Hava Yolları’nda sırada iki yeni hat var. Planlamaya göre önümüzdeki kasım ayında Miami’ye direkt uçuş başlayacak. THY, Miami hattını 1999’da açmış ancak 11 Eylül saldırılarının ardından 2001’de zarar ettiği için kapamıştı. THY’nin ABD’deki bir diğer noktası ise Mart 2016’ta açılacak olan Atlanta. Son yıllarda Atlanta’ya çok sayıda bilet satan THY, Delta Havayolları’nın ana merkezi olan Atlanta’ya uçarak ABD’deki uçuş noktası sayısını dokuza çıkartmayı hedefliyor.

Yazarın Tüm Yazıları