Çantam olmadan olmadan asla!

İngilizi, Korelisi, Hintlisi fark etmiyor. Acil durumlarda tahliyelerde yolcu önce canını kurtaracağına bavulunu kurtarmanın peşine düşüyor. Koridoru, acil kapılarını tıkıyor. Arkasında kaos ve birbirini ezen insanlar bırakıyor. Bu panik nasıl önlenecek?

Haberin Devamı

Bir yıl içinde üç Boeing 777’nin yolcuları, tahliye edilerek uçağı terk etti. Birincisi geçen yıl eylül ayında Las Vegas’ta yaşandı. İngiliz Havayolları British Airways’in uçağının motoru yandı. İkinci olay geçtiğimiz mayıs ayında Tokyo’da Kore Havayolları’nın başına geldi. Sonuncusu ise geçtiğimiz günlerde Dubai’de yaşandı. Emirates’in Hindistan’dan gelen 777’si inişten sonra yanmaya başladı. Üç olayda da tahliye başarıyla yapıldı. Çok ciddi olmayan yaralanmaların dışında can kaybı yaşanmadı. Ama her üç tahliyeden yansıyan ortak fotoğraf, uçaktan ellerinde bavulları ile yürüyen yolculardı. 

 

90 saniye kuralı Havacılık kurallarına göre uçağın yolcu kapasitesi ne olursa olsun, tahliyenin yani uçağı terk etmenin 90 saniye içinde yapılması gerekiyor. Özel eğitim alan kabin memurları, yolcuları acil çıkış kapılarına yönlendiriyor. Yapılması gereken, hızlı ama paniğe kapılmadan acil çıkış kapılarına doğru yönlendirme ve slide olarak adlandırılan şişme bottan aşağıya kayarak uçağı terk etmek.Burada en önemli nokta, yolcuların kabine aldıkları çantalarını bırakarak acil çıkış kapılarına yönlenmeleri. Çünkü bavullar, alış veriş torbaları, yolcuların ilerleyişini yavaşlatıyor. Arkadan gelenler takılabiliyor. Panik, kargaşa kimsenin burnu kanamadan yapılabilecek başarılı tahliyeyi faciaya döndürebiliyor. Yolcu, çantasını yanından ayırmak istemiyor. İçgüdüyle ayağa kalktığında kabindeki baş üstü dolapları açıp içinden eşyalarını almaya çalışıyor.

 

Haberin Devamı

Çantam olmadan olmadan asla

 

Başüstü dolapları kilitlensin Dubai’deki olayın ardından havacılık sektörü ‘iniş-kalkış sırasında baş üstü dolaplarının kilitlenmesini’ tartışmaya başladı. Londra Greenwich Üniversitesi yangın emniyet uzmanı Prof. Dr. Ed Galea kabinde çıkan paniğin can kayıplarının en büyük nedeni olduğuna dikkat çekiyor: “1985’te 55 kişinin hayatını kaybettiği Manchester’daki British Airtours kazasında olayın büyümesindeki en büyük neden, bir yolcunun elindeki bavul nedeniyle koridordaki geçişin engellenmesiydi. Bunun için kemer ikaz lambalarının yanmasıyla baş üstü bagaj kapaklarının kilitleneceği bir sistem uçaklara konulabilir. Böylelikle yolcular çantalarını almaya uğraşmadan doğrudan acil çıkış kapılarına yönlendirilebilir.” Kabine daha az çanta alınsın Uzmanlar, baş üstü bagaj dolapların kilitlenmesine rağmen yolcuların yine açmaya çalışıp zaman kaybedebileceğine, bunun önlemenin yolu, kabine eşya alımının kısıtlanması olduğuna işaret ediyor. Bu yaklaşımı daha da ileri götürüp kabin tasarımda geniş hacim için baş üstü bagaj dolaplarının tamamen kalkmasını önerenler de var.

 

Haberin Devamı

Çantam olmadan olmadan asla

 

Tahliyeye hazır olun

 

+ Unutmayın, uçaklarda her an acil bir durumla karşılaşabilirsiniz. Koltuğunuza oturduktan sonra acil çıkış kapısının nerede olduğunu görün. Acil bir durumda yanlış kapıya yönlenip zaman kaybetmeyin.
+ Koltuk cebinde bulunan ve acil durumlarda neler yapılacağını anlatan kartları gözden geçirin. Bu kurallar kabin memurları veya eğlence sistemindeki videoda tekrar anlatılacaktır. ‘Ben bunları biliyorum’ demeyin.
+ Oluşabilecek her türlü acil durumu göz önüne alarak uçaktan çıkışınızı kolaylaştıracak kıyafetler ve ayakkabılar giyin. Yüksek topuklu ayakkabılarınızla rahat hareket edemeyeceğinizi unutmayın. Kravatınızı gevşetin.
+ Kendinizden eminseniz ve acil çıkış kapılarını açabileceğinize inanıyorsanız bu kapıların yanında oturan koltukları tercih edin.

Yazarın Tüm Yazıları