Avrupa’nın yeni transit merkezi

Avrupa'nın yeni transit merkezi olmak için gün sayan Münih Havalimanı İkinci Terminali T2, kapılarını 29 Haziran'da açıyor. Toplam 3 bin işçinin çalıştığı terminalde son rötuşlar yapılırken tüm sistemler özel test yolcuları tarafından sürekli deneniyor, aksaklıklar gideriliyor.

Alman Lufthansa Havayolları'nın Frankfurt'ta sıkışan hava trafiği sonrasında büyümek için ikinci merkez olarak seçtiği Münih Havalimanı 10 yıl önce hizmete girdi. Ancak T1 olarak adlandırılan havalimanı terminali kısa zamanda yetersiz kalacağının sinyallerini vermeye başladı. Yolcu şikayetlerinin başında T1'in dar ve uzun mimari yapıya sahip olması nedeniyle aktarmalarda büyük zorluk yaşanması geliyordu. Uçuşa yetişmek için yolcular kapılar arasında bazen 2 kilometreye yakın yol yürünmek zorunda kalıyordu.

HIZLI GEÇİŞ

Lufthansa, Münih Havalimanı ile birlikte yeni terminal inşaatına 1997'de başladı. Havalimanı kapasitesini 23 milyondan 56 milyona çıkartacak yeni terminal yaklaşık 1 milyar Euro'ya mal oldu. Sadece Lufthansa ve Star Alliance grubuna ait havayolları tarafından kullanılacak terminalin ana yapısı çelik konstrüksiyon. Üzeri cam kaplı. Güneş ışığını maksimum alacak şekilde tasarlanan T2’nin tavan ve yan cephesinde istenilen konuma getirilen özel perdeler bulunuyor.

Havalimanı otoritesinin yaptığı araştırmalara göre artık Avrupa'da yolcuların yüzde 60'ı havalimanına gelirken toplu taşıma araçlarını kullanıyor. On yıl önce bu rakam sadece yüzde 30'du. Check-in kontuarları T2'nin hemen girişinde başlıyor. Hızlı tren veya metrodan gelen yolcular alt kattaki kontuarlarda işlemini yaptırabiliyor. Büyük check-in adaları ikinci katta. Tasarımda kolay ve hızlı ulaşım dikkate alınmış. Check-in kontuarları, danışma, gümrüksüz alandaki mağazalar hep bir arada. Bir bakışta tüm havalimanına hakim oluyorsunuz.

Bavullar check-in sırasında bagaj sistemine verilmeden önce üzeri kapalı özel bir röntgen cihazından geçirilerek kontrol ediliyor. Arındırılmış salonun üst tarafı çelik telden imal edilen bir ağla kaplanmış. Amaç üst kattan geçen yolcuları altta bulunanlara silah veya taşınması yasak bir maddeyi vermelerinin önlemek.

Gelişte ise Avrupa Birliği vatandaşları ile diğer ülkelerden gelen yolcular ayrı katlardan giriş yapıyor. Böylece pasaport kuyrukları oluşmadan hızlı geçiş sağlanıyor. Transit yolcular için hızlı bir bagaj aktarım merkezi kuruldu. Uçağın inmesinden itibaren 30 dakikada bagaj seyahatin devam edeceği diğer uçağa yükleniyor.

T2'DEN NOTLAR

Yapılan araştırmalar Terminal 2 kullanıcılarının yüzde 40'ının işadamı olduğunu ortaya koyuyor. Ağırlıklı olarak business class'ta seyahat eden bu yolcular için tüm terminal içinde dizüstü bilgisayarlarda kablosuz internet bağlantısı yapılabiliyor. Business class yolcuları ayrı check-in kontuarlarından işlemlerini hızla gerçekleştirecek.

T2'deki sistemler aralarında çocuk, yaşlı ve özürlülerin de bulunduğu 750 yolcu tarafından denendi. Bu çalışmaları karşılığında test yolcuları havalimanındaki mağazalardan 40 Euro değerinde hediye çeki kazandılar.

Bagajların test edilmesinde değişik ebat ve ağırlıklara sahip 2 bin 500 bavul kullanıldı. Bagajlar 40 kilometre uzunluğundaki sistemden dünyanın dört bir yanına sanal olarak yollandı. Herhangi bir sorunla karşılaşılmadı.

İlk terminalde bulunan AirBrau Restaurant, yeni terminalde de şube açıyor. İçinde bira imalatı yapılan restoranın Kümülüs (bulut çeşidi), JetA1 (uçak yakıtı), Mayday (acil durum), Aviator (havacı) gibi havacılık terimlerinin verildiği değişik bira türleri bulunuyor. Bu biralar arasında en serti siyah filtresiz 'Aviator'.

Havalimanı için geleceğin yolcu uçağı 555 koltuk kapasiteli Airbus A380’in yanaşacağı özel iki katlı körük tasarımı gerçekleştirildi. Bu körükler terminalin başında ve ortasında bulunuyor.

RAKAMLARLA YENİ TERMİNAL

Binanın Yüksekliği: 30 metre

Ön Cephe: 980 metre

Toplam Kapalı Alan: 260 bin m2

Check-in Bankosu: 130

Kapı: 114

Körük: 28

Güvenlik Noktası: 25

Pasaport Bankosu: 54

Bilet Satış Kontuarı: 24

Transfer Kontuarı: 40

Asansör: 61 adet

Araç Park Kapasitesi: 14 bin


İŞ JETLERİ EBACE’DA BULUŞTU


Merkezi ABD'de bulunan Ulusal İş Uçakları Birliği NBAA'in Avrupa ayağının organize ettiği EBACE 2003 Fuarı, gökyüzünün özel modelleri ile işadamlarını bir araya getirdi. 243 şirketin katıldığı Cenevre'deki fuarda 37 uçak sergilendi. 6 bin 500 kişinin gezdiği fuarda yeni modeller ön plana çıkarken ekonomik krize rağmen çok sayıda işadamı uçak pazarlığı yaparak dikkat çekti.

Avrupa İş Uçakları Birliği EBAA'nın yaptığı araştırmalara göre Avrupa'da jet ve turboprop motorlu toplam 2 bin 300 uçak bulunuyor. Beş yıl önceki rakamlarla karşılaştırıldığında ekonomik krize rağmen Avrupa'daki özel uçak filosu yüzde 15 büyüdü. En fazla büyüme yüzde 200 ile Almanya ve Danimarka'da gerçekleşti. Avrupa'da en hızlı düşüş ise Türkiye'de yaşandı. Toplam 60'a çıkan özel uçak sayısı son yıllarda hızla düşerek 36'ya indi. İngiltere'de de özel uçak sayısı son 5 yılda yüzde 15 azaldı.

EBAA'nın yaptığı araştırmalara göre Avrupa'da özel uçakların ortalama yaşı 12.5. En genç uçaklar Danimarka ve Türkiye'de bulunuyor. İki ülkedeki özel uçakların yaş ortalamaları 7.5.

ŞİRKET UÇAKLARI

Fuarın en hareketli alanlarından birini 'corporative charter' olarak adlandırılan büyük şirketlerin çok sayıda çalışanının bir arada seyahat ettiği uçak pazarıydı. Boeing şirketi portföyündeki en küçük uçak olan 717'nin kabinini tadil ederek 'Business Express' modelini pazara sundu. 106 koltuklu uçağın menzili 3 bin 800 kilometre. Uçak özellikle kısa menzilli uçuş yapan büyük şirketlere ekonomik maliyetler sunuyor. İstenirse uçağın kabini hepsi first class 60 koltuklu hale getirilebiliyor. B717’nin fiyatı 37'den 27 milyon dolara belirli bir süre için indirilmesi çok sayıda şirketin Boeing ile görüşmelere başlamasına neden oldu.

İsviçre merkezli Privat Air ise, filosuna ilk Airbus uçağını kattı. Çok sayıda BBJ işleten şirketin A319 Corporative Jet modeli imalatçı Airbus şirketinin uçuşlarında kullanılacak. Privat Air Lufthansa adına BBJ ile yaptığı Düsseldorf ve Münih çıkışlı New York-Chicago uçuşlarını A319'la gerçekleştirecek. 48 business koltuğu bulunan A319'un uçuşları haziran ayında başlayacak.

FALCON 7X

Bu yıl Falcon iş jetlerinin 40'ıncı yılını kutlayan Fransız imalatçı Dassault, uzun menzilli yeni modeli Falcon7X'in ilk uçuşunu 2005'te Paris Air Show öncesinde yapmayı planlıyor. Menzili 10 bin 500 kilometre olan 7X'in kesinleşmiş siparişleri 35'e ulaştı. Teslimatları 2008'de başlayacak uçağın satış fiyatı 37 milyon dolar. Fransız imalatçı yüksek satış başarısı yakaladığı Falcon 2000 ailesinin yeni modeli 2000EX'in ilk teslimatlarını önümüzdeki günlerde yapacak. Menzili 7 bin 30 km olan uçağın imal edilen ilk iki modelinden biri Amerika, diğeri de İsviçre merkezli uçacak bir şirkete teslim edilecek. Ekonomik krize rağmen ilk dört ayda 15 yeni uçak siparişi almayı başaran Dassault bu yıl 60 adet uçak teslimatı planlıyor. Falcon 900EX ve Falcon 2000 modelleri için dört uçaklık bir anlaşma fuarın ilk günü yapıldı. Dassault yetkilileri müşterilerini açıklamadı. Alıcıların değişik ülkelerden işadamı oldukları bildirildi.

EBACE'ın sürprizlerinden biri Raytheon imalatı Beechjet 400A uçağının yine aynı grup içinde bulunan Hawker ailesine katılmasıydı. 8 koltuklu uçağın ismi Hawker 400XP olarak değiştirildi. Bombardier fuara halen testleri süren Challenger 300 uçağını getirmişti. Eski adı Continental olan uçağın fiyatı 17.4 milyon dolar. Challenger 300'ün teslimatlarına yıl sonunda başlanması planlanıyor. Bu uçağı görmek için bir Türk işadamı da fuarın ikinci günü Cenevre'ye geldi.

MUSTANG REKOR KIRDI

Cessna ise en küçük jet modeli Mustang’in toplam sipariş sayısını 330'a yükseltti. İlk defa geçen yıl yapılan NBAA Fuarı'nda tanıtılan Mustang, 2005’te uçacak. 6 koltuklu uçağın yıl sonuna kadar en az 100 sipariş daha alması planlanıyor. Cessna mühendisleri uçağın performansını yükseltmek için kanatlarının geriye doğru açısını arttıracak.

Yıllarca orta-uzun menzilli iş jeti imal eden Amerikan Gulfstream şirketi Galaxy Aerospace'i portföyüne alarak küçük iş jeti pazarına da girdi. Galaxy tasarımı Astra ve Galaxy uçaklarının adını G100 ve G200 olarak değiştiren Gulfstream, bu uçakların satış başarısını arttırmayı hedefliyor. Gulfstream Cenevre'deki fuarda iki Avrupalı işadamı ile uzun menzilli uçakları için masaya oturdu. İlk toplantıdan sonra prensip anlaşması yapıldığı belirtildi.
Yazarın Tüm Yazıları