Aralığı en geniş koltuklar artık paralı

Ekonomik kriz ve artan maliyetler nedeniyle havayolları ayakta kalabilmek için ek gelir getirecek yeni arayışlara yöneliyor.

Düşük maliyetli havayollarının uzun süredir uyguladığı acil çıkış kapısı önündeki geniş koltuklara ekstra ücret uygulaması, büyük şirketler tarafından da hayata geçirilmeye başlandı. Artık Singapur Havayolları uzun uçuşlarda acil çıkış kapılarının önündeki koltuklar için 50, Air France da 60 dolar alıyor.

Yolcu uçaklarında ekonomi sınıfında en geniş koltuk aralığı acil çıkış kapılarının yanında yer alan koltuklarda bulunuyor. Tahliye sırasında yolcuların rahat geçerek uçağı terk etmesi amacıyla bu aralıklar diğer sıradaki koltuklara göre tek koridorlu yolcu uçaklarında 16 santimetreden başlayıp uzun menzilli uçaklarda 35 santimetreye kadar daha geniş alan sunuyor.

Fark özellikle en az 8-10 saat süren uzun menzilli uçuşlarda daha da önem kazanıyor. Örneğin Türk Hava Yolları’nda Amerika, Uzakdoğu ve Güney Afrika seferlerinde uçacak bir çok yolcu, 24 saat önce açılan internetten yapılan on-line check-in işlemleri için bilgisayar başında adeta nöbet tutuyor. Erken davranan, geniş koltuğu kapıyor. THY henüz bu uygulamadan para almıyor.

Yolcuların acil çıkış kapılarının yanında yer alan koltuklara ilgisini keşfeden havayollarının bu koltukları ücretlendirme işlemini 20 yıl önce ilk Amerikan Southwest Havayolları başlattı. Sistem giderek tüm dünyada yayılmaya başladı.

Türkiye’de ise bu uygulamayı hayata Pegasus Havayolları geçirdi. Şirket, 1 Kasım 2006’dan itibaren iç hat uçuşlarında acil çıkış kapısı ve en önde yer alan 1A koltuğuna oturmak isteyen yolcularından 10 YTL fark alıyor. Onur Havayolları da iç hatlarda yolcularına bu koltukları 10 YTL karşılığında sunuyor. SunExress ise dış hat uçuşlarında tek yön 10, gidiş-dönüşte ise 20 Euro’ya yolcularına istediği koltuğun rezervasyonunu yapıyor. Yurtdışında ise örneğin Amerikan şirketleri bu koltuklardan 5 ila 40 dolar arasında değişen ücretler talep ediyor. Ayrıca özel yolcu programı üyeleri millerini kullanarak da bu koltuktan yararlanabiliyor.

KİMLER OTURAMIYOR?

Ancak bu koltuklar çocuklu ailelere, engellilere ve yaşlılara verilmiyor. Bunun nedeni, acil tahliye sırasında yolcunun çıkış kapısını açmakla ve tahliyeyi başlatmakla yükümlü olması. Bazı havayolu şirketleri ise acil çıkış kapısı yanında oturan yolcularına bu durumlarda ne yapmaları gerektiğiyle ilgili bilgi veriyor. Bunu yapamayacak veya yükümlülük almayacak yolcuların yeri kabin ekipleri tarafından değiştiriliyor.

Acil çıkış kapılarının bir ön sırasındaki koltuklar yatmıyor. Bunun nedeni tahliye sırasında alanı daraltmamak. Bu nedenle online check-in işlemi sırasında rahat oturmak amacıyla bu koltukları tercih etmemek gerekiyor. Ayrıca Boeing 737-800 modellerinde gövde ortasında her iki tarafta da ikişer adet acil çıkış kapısı bulunuyor. Acil çıkış kapılarının önündeki koltuklar yatmıyor.

Yapılan araştırmalar ekstra ücretli bu koltukların promosyon kampanyaları ile uygun fiyata bilet alan yolcular tarafından ağırlıklı tercih edildiğini ortaya koyuyor. Özellikle uzun menzilde talep şirketlerin beklediğinden daha çok.

Havayolları uygulamadan memnun. Örneğin Air France’da Airbus A330’da bu avantajdan sadece 4 koltuk yararlanırken sayı Boeing 747-400’de 22’ye yükseliyor. Büyük havayollarının uçtuğu onlarca uzun menzilli uçuş noktası ve filo yapısı göz önüne alındığında ortaya ciddi bir gelir çıkıyor. Kriz döneminde maliyetleri azaltan ve alternatif gelir noktalarına saldıran havayolu şirketleri bu tür uygulamaları daha da fazla yaygınlaştırmayı hedefliyor.

BU KOLTUKLAR NASIL ALINIYOR?

Havayolu şirketleri bu opsiyonu internetten yapılan check-in işlemi sırasında sunuyor. İşleminizi yaparken bu opsiyonu seçip parasını kredi kartı ile ödeyebilirsiniz.

Bu hizmeti internet üzerinden vermeyen havayolları için terminale erken gidin ve kontuarda acil çıkış kapısı koltuklarında oturmak istediğinizi belirtin.

Yanınızda çocuğunuz varsa, engelli yolcuysanız bu koltuktan yararlanamazsınız. Koltuğu alsanız bile uçakta yeriniz kabin memurları tarafından değiştirilir.

Uçakta bu koltukta otururken kabin memurları acil durumda çıkış kapısını açıp açamayacağınızı soracaktır.

Tahliyede sorun yaşamamak için ayağınızın altına çanta veya bavulunuzu koyamazsınız. Bu nedenle bagajınızı baş üstü dolaplara yerleştirin.

Acil çıkış kapılarının önündeki koltukların geriye yatmadığını unutmayın.

Swiss de İnci Gökçe’ye emanet

Swiss Intenational Havayolları Medya İlişkileri Departmanı, İnci Gökçe’yi Türkiye’de basın ve halkla ilişkiler sözcüsü olarak atadı. Şirketin Türkiye’deki halkla ilişkiler ve kurumsal iletişim stratejilerinin belirlenmesinden sorumlu olacağını açıklayan havayolunun Güneydoğu Avrupa Başkanı Lalin Sabuncuoğlu-Janssen, Türk pazarını çok önemsediklerini belirterek "1997’den bu yana Alman Lufthansa Havayolları’nın basın ve halkla ilişler sözcülüğünü başarıyla yöneten İnci Gökçe, artık bize de destek vererek iki görevi birlikte yapacak. Havacılık sektöründe ciddi bir tecrübeye sahip Gökçe ile çalışmaya başlamaktan çok mutluyuz" dedi.

THY kargo filosunu büyütüyor

Türk Hava Yolları, 15 Ocak’ta filosuna katılacak yeni kargo uçağı ile hava kargo pazarında önemli bir güç kazanacak. Almanya’nın Dresden kentinde kargoya dönüşümü tamamlanmak üzere olan Airbus A310’un filoya katılmasıyla THY’nin kargo filosu dört uçağa yükselecek. Yıllık yüzde 9’luk büyüme ile Avrupa Havayolu Birliği arasında en hızlı büyüyen kargo şirketinin THY olduğunu söyleyen Kargo Başkanı Atilla Lise, "Yeni uçağımız 4 aylık çalışma EADS’nın EFW tesislerinde 40 ton kapasiteli kargo uçağına dönüştürüldü. Bu uçakla birlikte 18 noktaya yaptığımız tarifeli kargo uçuş sayımızı artırmayı hedefliyoruz" dedi. Her biri yaklaşık 9 milyon dolar harcanarak kargoya çevrilen A310’lar, iki yıl içinde yatırım giderlerini karşılıyor. 7 saat duraksız uçabilen A310’ların içinde uzun uçuşlarda pilotların dinlenebilmesi için THY uçaklarındaki en büyük yatak bulunuyor. Uzunluğu 2.10 metre, eni de 70 santimetre olan yatak 6 saatten daha uzun olan ve 3 pilotla gerçekleştirilen seferlerde kullanılıyor. THY önümüzdeki yıl uzun menzilli, geniş gövdeli kargo uçağı konusunda da çalışmalarını verilecek 105 uçak siparişine göre tamamlamayı planlıyor. Tolga ÖZBEK
Yazarın Tüm Yazıları