Paylaş
Peki havayollarında durum nasıl? Alerji için nasıl önlemler alınıyor?
Alerji toplumda o kadar yaygın ki. Birçok insan farkında değil ama araştırmalar toplumun üçte birinin en az bir alerjiye sahip olduğunu ortaya koyuyor. Yerden 10 bin metre yüksekte, en yakın havalimanından yüzlerce kilometre ötede vücudunuz bir anda beklenmedik bir şeye tepki verirse? Uçak yolcuları arasında en çok fındık, fıstık alerjisi görülüyor. Ancak alerjinin çok çeşidi var. Balık kokusu, tuvalette kullanılan sabun veya sentetik oranı yüksek kumaşa sahip bir battaniye bile alerjik etki yaratabiliyor.
Havacılık kuralları bu konuda sıkı. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’ne (IATA) göre ikram hizmeti veren havayolları, alerjisi olanlar için özel yiyecekler hazırlamak zorunda. Bu kuralı İsviçre merkezli Swiss bir adım ileri taşıdı. Avrupa Alerji Araştırma Kurumu’ndan (ECARF) onay alan şirket, yer hizmetlerinden uçaklarına kadar tüm operasyonunu alerji dostu olarak gerçekleştirmeye başladı.
Neler yapıldı?
Havayolunun ikram mönüsü tamamen değiştirildi. Yolcuların özel siparişiyle hazırlanan ve uçağa yüklenen alerjik olmayan yiyeceklerin yanı sıra laktoz ve glutensiz yemek çeşitleri artırıldı. Yolculara değişik alternatifler sunulmaya başlandı. Havayolu, standart içeceklerinde de değişikliğe gitti. Örneğin laktoz içermeyen kahve kreması veya çikolataları da mönüsüne ekledi.
Yastık ve battaniyeler değişti
Swiss, kendi hizmet verdiği kontuarlardan ve özel yolcu salonlarından başlayarak alerjik ortam oluşturacak malzeme kullanımına son verdi. Yeni alımlardaysa farklı kurallar izlenecek. Uçaklardaysa yastık ve battaniyeler değiştiriliyor. Yeni tasarımda sentetik olan malzeme kesinlikle kullanılmıyor.
Ayrıca kabin dekorasyonunda kullanılan çiçekler ve özel kokularda da alerjik araştırmalar yapıldı. Tuvaletlerdeyse alerji içermeyen sabunlara geçildi, kabin memurlarının eğitim programlarına alerji kaynaklı acil durumlara nasıl müdahale edileceği konusunda yapılacaklar eklendi, sağlık çantasının içeriği zenginleştirildi.
Swiss Ürün Müdürü Frank Maier, bu konuda son yıllarda ciddi talep aldıklarını belirterek “Alerji ne yazık ki çağın hastalığı. Yolcularımız bunu talep ediyor. Amacımız çalışmaları geliştirmek ve alerjiye sahip yolcularımızı rahat ettirmek” dedi.
Alerjiniz varsa uçmadan önce dikkat!
Havayolu şirketleriyse uluslararası kurallar gereği bu konuda özel önlem almak zorundalar. Bunun için rezervasyon sırasında yolcunun alerjisini havayolu şirketine bildirmesi gerekiyor. Yolculardan doktor raporu da isteniyor. Örneğin bir yolcunun fındık veya fıstık alerjisi varsa, uçuşta etkilenmemesi için uçağa bunlar kesinlikle yüklenmiyor. Uçakta ayrıca yolculara alerji nedeniyle bu tür yiyeceklerin yüklenmediği yönünde anons yapılıyor. Aynı zamanda bu anonsun amacı, yanında fındık veya fıstık getirip uçakta yemek isteyen diğer yolcuları da uyarmak.
Ne yapmalı?
-Öncelikle rezervasyon işleminizle birlikte çağrı merkezini veya biletinizi aldığınız acenteyi uyarın. Sisteme gerekli uyarı bilgilerini girmelerini sağlayın.
-Bu işlem sırasında doktor raporunun bir kopyasını yanınızda taşıyın veya taratarak elektronik posta ile ilgili birimlere gönderin.
-Havalimanında check-in işlemleri sırasında bu konuyu görevlilere hatırlatın.
-Uçağa bindiğinizde kabin amirine sorun. Size alerji yapan yiyeceklerin yüklenmediğinden emin olun.
-Uçuştan önce anons yapılmasına dikkat edin. Unutmayın havayolu size zarar verebilecek alerjik yiyecekleri yüklemese bile bazı yolcuların yanında fıstık veya fındık olabilir.
-Koltuğunuza oturduktan sonra yemek tepsinizi silin. Bir önceki uçuştan kalabilecek yiyecek parçaları alerjinizi tetikleyebilir.
-Yanınızda alerjik etkileri azaltacak ilaçları taşıyın.
Paylaş