Akıllı uçuş kartı

Yolcuların check-in kontuarında aldıkları boarding pass yani uçuş kartları, içine yerleştirilen çipler sayesinde kimlik fotoğrafı, uçuş ve pasaport bilgilerini içeren akıllı uçuş kartları haline geliyor.

İsviçreli PrintAvia şirketi tarafından geliştirilen akıllı uçuş kartları terminalde yolcunun takibinin de yapılmasını sağlıyor.

İşlemlerin daha hızlı ve aynı zamanda yüksek güvenlik içinde yapılmasını sağlayan yeni nesil uçuş kartları, havalimanlarındaki yerlerini yakın gelecekte almaya başlayacak. Havacılık otoritelerinin önümüzdeki yıllarda güvenlik amacıyla akıllı uçuş kartlarının kullanılması yönünde bağlayıcı karar alması bekleniyor.

Yakın gelecekte pasaportlar da içine konulacak çip sistemi sayesinde basit birer kart haline getirilecek. Bu karta işlenecek vizenin yanı sıra uçuş bilgileri uçak yolculuklarının biletsiz ve uçuş kartsız yapılmasını sağlayacak. Pasaportlar içine yerleştirilecek olan çiplerde kişinin kan grubundan geçirdiği hastalıklara, sağlık raporu sonuçlarından bir talihsizlik anında haber verilecek yakınlarının adları ile adreslerine kadar her türlü bilgi yer alacak. Bu tür pasaportların kullanılmaya başlanmasından sonra uçak yolculuğunun daha güvenli ve güvenlik kontrollerinin de daha kolay hale gelmesi bekleniyor.

NASIL ÇALIŞIYOR

Check-in kontuarına geldiğinizde biletinizi ve pasaportunuzu görevliye uzatıyorsunuz. Görevli uçakta oturacağınız koltuğu belirleyip bagaj işlemlerinizi yaparken küçük bir kameraya gülümsemenizi istiyor. Yolcunun çekilen fotoğrafı, uçuş, pasaport ve bagaj bilgileri uçuş kartının içine yerleştirilmiş küçük bir çipin hafızasına aktarılıyor. Bu çipten kartta iki tane bulunuyor. Bunun nedeni uçağa biniş sırasında kupon olarak adlandırılan kartın bir parçasının yer görevlileri tarafından alınması, diğerinin de yolcuda kalması.

Yolcu pasaport kontrolünden sonra uçağa binmek üzere kapıya geldiğinde uçuş kartını görevliye veriyor. Yer görevlisi diz üstü bilgisayar veya palm-pilot olarak adlandırılan el bilgisayarında uçuş kartını okutuyor. Yolcunun fotoğrafı ve uçuş bilgileri hemen bilgisayar ekranında beliriyor. Ekrandaki fotoğraf ile yolcu karşılaştırılıyor, gerekirse çipteki bilgiler yolcuya güvenlik amaçlı sorulabiliyor.

TERMİNALDE TAKİP

Çipli uçuş kartının bir diğer özelliği ise yolcunun terminal içinde takip edilebilmesini sağlamak. Terminal binasının içine konulan antenler yardımı ile yolcunun nereye gittiği hemen tespit ediliyor. Bunun iki yararı var: Birincisi güvenlik. Yani şüpheli yolcu nereye giderse gitsin üzerindeki yeni nesil çipli uçuş kartı sayesinde terminalde panik yaratılmadan nokta operasyonuyla hemen yakalanabiliyor. İkincisi ise uçağa geç kalan yolcuların nerede olduğunu bulmak ve kapıya yönlendirmek amaçlı kullanılabiliyor.

Aynı sistemde bagaj kartları üzerine de yüklenerek yolcu ile bagajın sürekli birlikte izlenmesi sağlanıyor. Yolcu uçuştan vazgeçtiğinde ya da güvenlik nedeniyle durdurulduğunda bagajı da otomatik olarak uçağa yüklenmeden geri dönüyor.

Sistemi tasarlayan PrintAvia şirketi ilk müşterisini sır gibi saklarken akıllı uçuş kartlarının 2004 yaz sezonunda hizmete girmesi bekleniyor. Sisteme özellikle Ortadoğu'daki havayolu şirketleri, yer hizmetleri ve havalimanı işletmecileri ilgi gösteriyor.

Tolga ÖZBEK

Germanwings’ten 55 dolara 10 bin bilet

Alman Havayolu şirketi Germanwings yeni yıl hediyesi olarak Türkiye'de 10 bin adet uçak biletini vergiler dahil tek yön 55 dolardan satışa sunuyor. Şirketin İstanbul çıkışlı Köln ve Stuttgart uçuşları için geçerli olacak kampanyadan yararlanmak isteyen yolcuların 22 Aralık 2003-1 Ocak 2004 tarihleri arasında havayolunun www.germanwings.com İnternet adresine girerek rezervasyonlarını yapıp biletlerini satın alması gerekiyor.

Kişi başına vergiler dahil tek yön 55 dolara Köln veya Stuttgart'a uçabilecek yolcular bu biletlerini 27 Mart 2004'e kadar kullanabilecek. Türkiye uçuşlarına 3 Aralık 2002'de başlayan Germanwings'in pazardan memnun olduğunu söyleyen Genel Müdürü Dr. Joachim Klein, kampanyanın müşterilerine yeni yıl teşekkürü olduğunu söyledi.

Kampanya süresince Germanwings'in web sitesine büyük ilgi bekleniyor. Tek yön 55 dolarlık biletler 'Erken gelen kazanır' prensibiyle sahiplerini bulacak. 55 dolarlık biletlerin bitmesi durumunda diğer kategorilerdeki biletlerin satışına geçilecek.

Germanwings İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı çıkışlı haftanın üç günü pazartesi, perşembe ve cumartesi Stuttgart'a ve Köln'e sefer yapıyor. Köln'den Düsseldorf'a gitmek isteyen yolculara Germanwings 12 Euro karşılığında otobüs bağlantısı da sağlıyor. Otobüs seferleri günde 6 kez karşılıklı olarak yapılıyor.

Uçuşlarında A319 ve A320 tipi uçaklar kullanan Germanwings, kış sezonu nedeniyle ara verdiği İzmir hattını 18 Haziran 2004'te yeniden açıyor. Bilet fiyatları tüm uçuşlarda geçerli olmak üzere sezon ve uçuş saati dikkate alınmaksızın vergiler dahil tek yön 19 Euro’dan başlayacak.

Lufthansa’dan çifte açılış

Alman Lufthansa Havayolları, filosuna katılan ve yeni business koltuklarına sahip Airbus A340-600 ile ilk seferini Frankfurt'tan Buenes Aires'e yaptı. Bu uçuş 14 saat 10 dakika ile Lutfhansa'nın duraksız yaptığı en uzun sefer oldu.

Lufthansa filosuna aldığı A340-600 uçaklarıyla birlikte business ve ekonomiden oluşan iki sınıflı kabin konseptini denemeye başladı. A340-600'de 66'sı business olmak üzere toplam 345 koltuk bulunuyor. Bu uçaklar Lufthansa'nın first class talebinin daha az olduğu Güney Amerika, Kanada, Japonya ve Kore hatlarında kullanılacak. Lufthansa ABD, Güney Afrika ve Uzakdoğu Asya uçuşlarında üç sınıflı kabin hizmeti vermeye devam edecek.

İki yıl içinde tüm uzun menzilli uçaklarına yeni tasarım business koltuklarını takacak olan Lufthansa, yolcularına yüzde 25 daha fazla alan sunuyor. 171 derece yatan koltuk 'S' harfi şeklini alarak maksimum ergonomi veriyor. Koltuktaki altı ayrı motor yolcunun bel ve omuz bölümlerine masaj yapıyor. Yaklaşık 300 milyon euro'ya mal olan yeni business class'ta 200 kanallı dijital video ve ses sistemlerinin yanı sıra her koltukta İnternet bağlantısı da bulunuyor.

Murat ÖZFİLİZLER/FRANKFURT

Kokpit bugün başlıyor

Türkiye'nin havacılık programı Kokpit bugün Kanal D 'de başlıyor. Yine havacılık dünyasının başdöndürücü gelişmelerini, gökyüzünün sihirli oyuncaklarının gizli dünyasını ekrana getirecek olan Kokpit, böylece televizyon dünyasındaki yayın hayatınının altıncı yılına giriyor.

Deniz Pulaş'ın sunduğu Kokpit, bugüne kadar 150 yayın gerçekleştirdi. Yine pazar günleri ve saat 13.05'te yayına girecek olan Kokpit, hafta içinde perşembe gece yarısından sonra saat 01.40'ta tekrarlanacak. Her zaman olduğu gibi program içindeki şifreleri doğru bilenler arasında yapılacak çekilişi kazananlar Avrupa hattında uçak bileti, Türk Hava Yolları'nın 737 serisinin uçak maketi ile Kokpit hediye setinin sahibi olacaklar.

Araştırmalarda her gelir kesiminden geniş bir yelpazede seyirci kitlesine ulaşan Kokpit, Türkiye'de havacılığın sevilmesine büyük katkılar sağladı. Bir marka haline gelen 'Kokpit' adı giderek çeşitli alanlardaki kullanımda yaygınlaştı.

Yabancı televizyonlarda çok az sayıda yer alan havacılık programları arasında en uzun süre yayında kalanlar içine girmeyi de başaran Kokpit, ünlü uçak imalatçıları Boeing ve Airbus gibi kuruluşların desteğini kazandı. Dünyanın çeşitli yerlerindeki havacılık fuarlarında sürekli gündeme gelen Kokpit, Türkiye'de her iki yılda bir yapılan Airex Sivil Havacılık Fuarları'nın da yayın taşıyıcılığını üslendi.

Ağırlığını bilgilendirmeye veren, tartışma ve kavgalar yerine Türkiye'de havacılığın sevilmesine, korkuların yenilmesine yardımcı olan Kokpit bundan böyle de yayın anlayışındaki seviyesini en üst seviyede tutacak.

Genel Yönetmenliğini Oğuz Koloğlu'nun yüklendiği Kokpit'in yönetmenliğini Çiğdem Geyik Öz ve haber yönetmenliğini Tolga Özbek yapıyor.

DHMİ A.Ş. oluyor

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), bünyesindeki havalimanı işletme ve hava trafik kontrol yetkisi birbirinden ayrılarak anonim şirket haline getirilecek. DHMİ'nin kar-zarar hesabı yapan havalimanı işleten ve işlettiren bir yapıya kavuşması öngörülüyor. Özelleştirme İdaresinin bütün KİT'lerin daha kolay özelleşmesi için yaptığı hazırlık içinde yer alan DHMİ A.Ş. modelinin ne zaman ve hangi şartlarda gerçekleşeceği önümüzdeki aylarda ortaya çıkakacak.

Bu kararla Türkiye'de havalimanlarının sadece terminal değil tüm yapısı ile özelleştirilme aşamasına geçilebileceğine dikkat çeken uzmanlar, böylece DHMİ'nin küçülerek havalimanlarını kontrol eden ve planlayan bir otorite haline geleceğini belirtiyorlar. DHMİ'nin havalimanlarının işletmesinin özelleştirilmesinden elde edilecek gelirle kar etmeyen ancak özellikle doğuda ulaşımda can damarı olan havalimanlarında uçuş emniyetinin arttırılması ve modernizasyon yapılması hedefleniyor. Bazı havaalanlarının ise yerel yönetimlere bırakılması planlanıyor.

Hava trafik hizmetleri ve seyrüsefer hizmetleri ise ayrı bir genel müdürlük haline getirilerek doğrudan Ulaştırma Bakanlığı’na bağlanacak. Böylece hava trafik hizmetlerinin daha ön planda olarak uçuş emniyetine olumlu katkıda bulunulması öngörülüyor.

Öte yandan DHMİ gelecek aylarda Ankara Eserboğa Havalimanı Terminalleri’nin ihalesine çıkacak. İlk kez hem iç hatlar hem de dış hatlar ihale edilecek. Kurum daha sonra İzmir Adnan Menderes Havalimanı terminallerinin özelleştirmesine gidecek.

Ödül millerde kısıtlama kalkıyor

Türk Hava Yolları, Miles&Miles özel yolcu programı üyelerine topladıkları mil karşılığı aldıkları iç hat biletlerinde yer kısıtlamasını kaldırdı. Buna göre ödül bilet kazananlar, iç hat uçuşlarında aynı ücretli biletli yolcular gibi seferlerde yer olduğu takdirde uçuş haklarını kullanabilecek. Dış hatlarda ödül biletlere yer kısıtlamasının da önümüzdeki günlerde kaldırılması planlanıyor.

THY ayrıca en çok mil toplayan ilk 10 üyesine İstanbul üzerinde helikopter turu yaptıracak. En fazla mil sıralamasında ilk yüze girenlere ise THY simülatörlerinde sanal uçuş imkanı sağlanacak.

Dış hatlar yüzde 11 büyüdü

İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali 2003'te bir önceki yıla oranla yüzde 11 daha fazla yolcuya hizmet verdi. Yılı 11 milyon 500 bin yolcu ile kapatacaklarını söyleyen işletmeci Tepe Akfen Vie konsorsiyumu Murahhas Azası Sani Şener, '2003'de Irak Savaşı, Güneydoğu Asya'daki SARS krizi ve arkasından İstanbul'da patlayan bombalara rağmen yolcu sayısında artış yakaladık. Amacımız bu trendi sürdürmek' dedi.

2004'ten umutlu olan Şener, mayıs ayında devreye girecek ek terminal binası ile yolculara daha rahat hizmet verileceğini söyledi. 85 odalı otelin de içinde bulunduğu ek terminalde uçakların yanaşacağı 5 köprü ve 3 bagaj karoseli bulunacak. Ek tesiste açılacak yeni CIP ve VIP salonları ile özel yolcu hizmetinin daha rahat verilmesi hedefleniyor. Ek terminalde küçük bir havacılık müzesi ve sergi salonu da bulunacak.

İşletmenin dördüncü yılına 10 Ocak'ta girecek olan TAV, Yeni Dış Hatlar Terminalinin açılmasından bu yana 37.589.167 yolcuya hizmet verdi. Bu sayının 4.272.738'i transit yolcu oldu. Yıllık transit yolcu sayısının 2000 yılı öncesinde 500 bin civarlarında seyrettiğini belirten Şener bu sayının yıllık ortalamada üç kat artmasının İstanbul'un bölgenin en önemli havalimanlarından biri haline gelmesinin göstergesi olduğunu söyledi.
Yazarın Tüm Yazıları