Basın İzleyici Araştırmaları Kurulu (BİAK) tarafından Taylor Nelson Sofres Piar Şirketi'ne yaptırılan araştırma sonuçlarına göre, geçen yıl Ekim ayında 'merhaba' diyen OtoYaşam gazetesi her hafta 1 milyon okura ulaşıyor.
Yaş ortalaması 36 olan okurların yüzde 73'ü 25 ve üzeri yaş grubunda... Okurların yüzde 61'i lise ve üzeri eğitimli. Yüzde 52'si çalışanlardan oluşan OtoYaşam okurlarının yüzde 81'i ABC1 gelir grubunda bulunuyor. Gelir durumunun açılımına baktığımızda; yüzde 48'inin AB, yüzde 33'ünün ise C1 gelir durumuna dahil olduğunu görüyoruz.
OKUR PROFİLİ
Araştırmada, Hürriyet OtoYaşam okurlarının ürün-eşya sahipliği ve yaşam tarzı profili de ortaya çıktı. Buna göre OtoYaşam okurlarının ürün, eşya sahipliği ve hizmet kullanımı toplam kent nüfusu ve gazete okurlarının üzerinde çıktı. OtoYaşam okurların yüzde 75'i ev, yüzde 46'sı otomobil, yüzde 81'i cep telefonu, yüzde 39'u sigorta, yüzde 64'ü tasarruf sahibiyken, gazete okurlarının sonuçları ise bu oranların altında kaldı.
Gazete okurlarının yüzde 69'u ev, yüzde 33'ü otomobil, yüzde 70'i cep telefonu, yüzde 28'i sigorta, yüzde 46'sı tasarruf sahibi olduğu ortaya çıktı. Araştırmaya göre, kent nüfusunun yüzde 19'u, gazete okurlarının da yüzde 34'ü internet kullanıcısıyken, OtoYaşam okurları arasında bu oran yüzde 41'i buluyor. Kent nüfusunun yüzde 9'u, gazete okurlarının ise yüzde 14'ü yurt dışına çıkmış olduğunu belirtirken, OtoYaşam okurlarının yüzde 22'si yurt dışında bulunmuş.
Bir başka ilginç sonuç ise dayanıklı tüketim ürün ve eşya sahipliğinde çıktı. Gazete okurlarının yüzde 36'sı bulaşık makinası, yüzde 5'i klima, yüzde 14'ü kahve makinası, yüzde 11'i DVD oynatıcı, yüzde 62'si ise fotoğraf makinası sahibiyken, OtoYaşam okurlarının yüzde 50'si bulaşık makinası, yüzde 10'u klima, yüzde 20'si kahve makinesi, yüzde 18'i DVD oynatıcı, yüzde 76'sı ise fotoğraf makinası sahibi...
Kadınlar da takip ediyor
Erkeklerin tekelinde gibi görülen otomotiv haberlerinin, kadınlar tarafından da takip edilebileceği iddiasıyla yola çıkan OtoYaşam Gazetesi'nin bu hedefini tutturduğu BİAK tarafından gerçekleştirilen araştırma sonucunda ortaya çıktı. Her hafta 1 milyon kişiye ulaşan OtoYaşam'ı okuyanların yüzde 67'si erkek iken yüzde 33'nün kadın olduğu belirlendi. Yani her hafta 330 bin kadın OtoYaşam'ı takip ediyor. Araştırma, trafikte her geçen gün sayıları artan kadınların, otomobillere ve otomobil kültürüne olan ilgilerinin (henüz erkekler kadar olmasa da) giderek büyüdüğünü ortaya koyuyor.
Altın yumurtlayan tavuk boğazlandı
Otomotiv, üretim, satış ve gerçekleşen ihracat ile Türkiye'nin lokomotif sektörlerinden biri... Ayrıca, yarattığı istihdam ile geniş kitlelere iş olanağı sağlıyor. Bunun yanı sıra, otomotiv sektörü yüksek vergiler nedeniyle Maliye'nin kasası gibi çalışıyor. Otomobile ödenen paranın yarısı, hatta daha fazlası Maliye'nin kasasına vergi olarak giriyor. Bir anlamda otomotiv sektörüne ‘altın yumurtlayan tavuk’ demek yanlış olmaz. Ancak, hükümet aldığı kararlarla, altın yumurtlayan tavuğu adeta boğazladı. Böylece, hem üretimden, hem satıştan elde edeceği vergileri kendi eliyle azaltırken, gelecekte ihracat amacıyla yapılacak yatırımlarla birlikte istihdamın da önünü kapatmış oldu. Otomotiv Sanayii Derneği de, geçtiğimiz günlerde yaptığı bir açıklamada, otomotiv de talebin daralmaya başladığını ortaya koydu. Açıklama şöyle:
‘Son 13 yıl içinde ard arda yaşanan krizlerle yıldan yıla talepte yüzde 80 çöküş ya da yüzde 60 artış gibi sanayimiz üzerinde son derece büyük ve olumsuz etkiler bırakan yıllardan sonra, oluşan siyasi ve ekonomik istikrar ortamında pazar yeniden gelişmeye başlamıştır. Bu gelişme üretim ve istihdam artışına yol açtığı gibi, büyük çaplı yeni otomotiv sanayi yatırımlarını da gündeme getirmiştir. 2001 yılında 131 bin ve 2002 yılında 91 bin adede kadar inen yıllık otomobil satışlarındaki bu olumlu gelişmenin başlıca nedenleri arasında:
1. Toplumun siyasi ve ekonomik istikrar ortamında geleceğe güvenle bakmaya başlaması ile krizlerde ertelenen talebin yeniden geri gelmesi;
2. Hurdaya ayrılan araçlar için sağlanan ÖTV indirimi teşviki;
3. Reel faizlerin normal düzeyine inmesi ile tüketici kredileri kullanımındaki artış gibi etkenler sayılabilir.
2004 yılında da Mayıs ayına kadar bu olumlu gelişmeler izlenmiştir. Daha sonra Bakanlar Kurulu'nun kararı ile ÖTV teşviki yüzde 50 azaltılmıştır. Bunun sonucu talep, Temmuz ayında yüzde 39 azalarak 33.4 bin adede inmiştir. Otomobildeki ÖTV oranlarındaki artış ve tüketici kredilerinde faizlerin yeniden yükseltilmesi de bu daralmanın hızlanmasına yol açmıştır.
PAZAR DARALIYOR
Benzer şekilde bazı hafif ticari yük araçlarında da yüzde 4 olan ÖTV oranları, 5228 sayılı kanun ile Temmuz-2004 tarihinde silindir hacmine göre yüzde 10, yüzde 52 ve yüzde 75 olarak arttırılmıştır. Bu artışın satışları ne kadar azaltacağı da Ağustos ve Eylül aylarında görülecektir. Sonuç olarak Mayıs ayından bu yana alınan bir dizi önlem ile pazarda ve üretimdeki olumlu gelişmeler, büyük ölçüde sınırlandırılmış bulunuyor.’